• 1
  • 2
2007-04-18, 22:20
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Kan ju tillägga lite till de andras kommentarer. När jag gjorde lumpen så fick man ut ett militärt id-kort. Det var bara en papperbit med foto och namnteckning och stämpel i en plastficka. Något/några år senare så bytte man ut dem mot vanliga id-kort fast med militärens logga har jag för mig.

Alltså de gamla id-korten gick inte att använda på bank och post vilket jag tror de nya går att använda med (de är SIS-certifierade).

Ja det är sant. Killens kort såg ut som ett sånt man kan fixa på posten eller banken.

Det jag förvånades över var att han bara visade det snabbt, typ 3 sek, och det blev godkänt som färdbevis..
Citera
2007-04-18, 22:54
Medlem
Buck_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemligaklubben
Kan ju tillägga lite till de andras kommentarer. När jag gjorde lumpen så fick man ut ett militärt id-kort. Det var bara en papperbit med foto och namnteckning och stämpel i en plastficka. Något/några år senare så bytte man ut dem mot vanliga id-kort fast med militärens logga har jag för mig.

Alltså de gamla id-korten gick inte att använda på bank och post vilket jag tror de nya går att använda med (de är SIS-certifierade).

"Nya" vpl-legget ser mycket riktigt ut som vanlig legitimation så att säga med foto och magnetremsa osv. På baksidan finns texten "Ej godkänd som legitimation av post och bank" och de är inte SIS-certifierade. Dock står det "ID-resekort" på framsidan tillsamman med datumen för inryck och muck!
Citera
2007-04-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buck_
"Nya" vpl-legget ser mycket riktigt ut som vanlig legitimation så att säga med foto och magnetremsa osv. På baksidan finns texten "Ej godkänd som legitimation av post och bank" och de är inte SIS-certifierade. Dock står det "ID-resekort" på framsidan tillsamman med datumen för inryck och muck!

Ok, tack för tillrättaläggandet. Har aldrig haft ett av de där nyare själv utan bara sett kompisens lillebrors snabbt. Tyckte precis att det såg ut som ett SIS-kort komplett med hologram och SIS-nummer och allt...hade tydligen fel.

minnet börjar komma tillbaka...minns att det inte var en bläckstämpel i mitt id-kort utan en reliefstämpel. Den där stämplingmaskinen fanns på varje regemente, fanns en på mitt iaf som stod i ett rum som åtminstone jag hade nyckel till. Tror FM kände ett behov av att skärpa upp säkerheten kring de där id-korten, de var antagligen jävligt lätta att förfalska.
Citera
2007-04-19, 00:22
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Frågan är nu:
Kan man förfalska dom så man kan åka gratis på tågen?
Kontrollanterna ger ju bara en snabb blick och sen är det go...
Citera
2007-04-19, 00:41
Medlem
Buck_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admiral Ganja
Frågan är nu:
Kan man förfalska dom så man kan åka gratis på tågen?
Kontrollanterna ger ju bara en snabb blick och sen är det go...

Svårt att svara på, klart man kan förfalska men det beror på vilken utrustning man har kanske? Vet inget om förfalskning tyvärr.

Däremot är dom oftast inte så noga på att kolla, i alla fall inte datum osv. då jag åkt SL gratis ett par gånger på utgånget vpl-leg.
Citera
2007-04-19, 07:38
Medlem
Lassemans avatar
Har mitt gamla vpl leg liggandes nånstans hemma. Kan ta en bild på det ifall nån är intresserad hur det ser ut.

Vet dock inte om dom ändrat utseendet på det sen jag muckade i slutet av 2001.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in