2007-04-18, 15:18
Medlem
Blodulvs avatar
Preskriptionstiden för fordringar privatperson emellan är 10 år. Gör det någon skillnad om någon har gått i borgen för fordran? A går i borgen för Bs fordran till C. Efter 10 år är ju fordran preskriberad i förhållandet B<->C, men hur är det med personen som har gått i borgen; kan han tvingas betala ändå (trots att 10 år har gått och fordran är preskriberad för Cs del)?
Citera
2007-04-18, 15:39
Medlem
BaronBs avatar
Slå upp preskriptionslagens 8 § och läs innantill!
Citera
2007-04-18, 15:55
Medlem
Blodulvs avatar
Haha, faktum är att jag precis satt och läste den.

8 § 2 st:

Preskription av en huvudfordran omfattar även fordran på ränta och annan tilläggsförpliktelse samt fordran på grund av borgen.

Således är borgenären INTE skyldig att betala, correct?
Citera
2007-04-18, 16:35
Medlem
BaronBs avatar
Vad tycker du själv att det står ordagrant?!
Citera
2007-04-18, 16:43
Medlem
Blodulvs avatar
Man vet aldrig med lagtexter.

Citat:
Ursprungligen postat av BaronB
Vad tycker du själv att det står ordagrant?!
Citera
2007-04-18, 18:42
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
Haha, faktum är att jag precis satt och läste den.

8 § 2 st:

Preskription av en huvudfordran omfattar även fordran på ränta och annan tilläggsförpliktelse samt fordran på grund av borgen.

Således är borgenären INTE skyldig att betala, correct?

Borgenärer brukar aldrig betala fordringar däremot brukar borgensmän få göra det ibland.

Däremot försvinner inte skulden i och med preskriptionen utan borgenären förlorar bara sin möjlighet att driva in skulden.
Citera
2007-04-18, 20:40
Medlem
Blodulvs avatar
Jag vet. Jag skrev fel.

Öh, okej, och vad är poängen med att ha en fordran som man inte kan driva in?

Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Borgenärer brukar aldrig betala fordringar däremot brukar borgensmän få göra det ibland.

Däremot försvinner inte skulden i och med preskriptionen utan borgenären förlorar bara sin möjlighet att driva in skulden.
Citera
2007-04-18, 21:25
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
Jag vet. Jag skrev fel.

Öh, okej, och vad är poängen med att ha en fordran som man inte kan driva in?

Om gäldenären betalar trots att preskription har inträffat är denna inte berättigad till återbetalning. Hade skulden varit helt borta hade gäldenären kunnat betala återbetalning med stöd av principen conditio indebiti. Jag gissar att det händer hyfsat frekvent att gäldenären betalar trots preskription då denna saknar kunskap om preskriptionen.
Citera
2007-04-18, 21:35
Medlem
TTKs avatar
Dessutom så kan väl företag vägra att ingå ett nytt avtal med någon om det finns en gammal skuld, även om skulden är preskad?

Jag tror det var här på FB som jag läste om någon som missat att betala trettio spänn till adressändring och inte hört något mer av skulden tills han eller hon skulle flytta igen fyra år senare. Skulden var iofs preskriberad (konsumentfordran, 3år) men fick vackert betalas ändå för att få en ny adressändring till stånd.
Citera
2007-04-18, 22:49
Medlem
BaronBs avatar
Vidare kan även en preskriberad fordran användas för kvittning under vissa omständigheter (fortsättt en bit ner i PreskL när du ändå håller på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in