Om man lägger sin hyreslägenhet som "delbetalning" vid ett villaköp vad
kan man räkna med för kvadratmeterpris för lgh?
Vi ska sälja villan och funderar på att sätta oss i en hyreslägenhet
ett tag. Vi bor i Stockholmsområdet så lägenheten bör ligga i innerstan
alt. Nacka nära stan. Nån som har erfarenhet av såna här affärer
som kan hjälpa till med ett litet råd?
Numera är det svårt att få igenom en sådan affär gentemot hyresvärden. Ni måste visa att det är ditt hus hyresgästen behöver och inte något annat hus. Annars skulle hyresgästen lika gärna kunna säga upp sitt kontrakt och köpa ett hus utan byteskrav.
Har ni något i huset som utmärker det? Eller kan ni hitta på något?
Är det problem med såna affärer?
Mäklaren sa att det inte skulle vara något problem samtidigt
som han tydligt visade att han inte ville vara inblandad i det.
Alternatívt inte fick.
Ja, det är problem. Nämligen att en hyreslägenhet inte får anses som "delbetalning" på huset, eftersom det då är att betrakta som svarthandel med hyreskontraktet. I vilket fall måste köparen betala marknadspris för ert hus. Sälj huset och köp en bostadsrätt, så slipper ni hamna i en situation där ni förlorar ett eventuellt hyreskontrakt pga oegentligheter.
Enligt lagen har en hyresrätt inget monetärt värde för innehavaren. Att sälja eller använda sin hyresrätt som del-betalning är en olaglig och kriminell handling.
Jag är medveten om att en hyresrätt, i alla fall inte officiellt,
kan ingå som delbetalning av en villa. Däremot borde man väl
få byta om köparen betalar ett marknadsmässigt pris för huset?
Tror knappast att skattemyndigheten eller en hyresvärd kan
bevisa att marknadsvärdet var t.ex. 4,4 milj istf ex. 3,9 milj.
Men frågan är vad kan värdet av en hyres 4:a
på 100 kvm i Stockholm ligga på?
Bostadrätt är inget bra alt. tror jag. Marknaden för dom kokar.
Jag är mer inne på "take the money and run". Övervintra så att
säga och se om det kommer en prisdip.
Jag är medveten om att en hyresrätt, i alla fall inte officiellt,
kan ingå som delbetalning av en villa. Däremot borde man väl
få byta om köparen betalar ett marknadsmässigt pris för huset?
Tror knappast att skattemyndigheten eller en hyresvärd kan
bevisa att marknadsvärdet var t.ex. 4,4 milj istf ex. 3,9 milj.
Men frågan är vad kan värdet av en hyres 4:a
på 100 kvm i Stockholm ligga på?
Bostadrätt är inget bra alt. tror jag. Marknaden för dom kokar.
Jag är mer inne på "take the money and run". Övervintra så att
säga och se om det kommer en prisdip.
- BBZW
Fastighetsmäklaren säger givetvis så för att få in uppdraget. Alltså att sånna här affärer ej har några problem. Hyresvärdarna har börjat blivit rejält petiga och jag har vart med om affärer då köparna fått lägga på ett par hundratusen för att hyresvärden ska godta bytet. Då erkänner man ju indirekt att man fått ett lägre pris p.g.a. hyresrätten.
Sätta sig i en hyresrätt nu är det mest korkade man kan göra, inom en 4års period kommer det i princip bara vara privata värdar kvar, vilket gör att hyrorna kommer pressas upp rejält. Samtidigt som det blir allt svårare att genomföra byten, och prislapparna på detta ökar. Ökningen kommer inte komma den säljande hyresgästen tillgodo, utan som kukilon beskriver till fastighetsägaren. Svartkontrakt är enligt mig en tvärsäker förlust, om du inte har världsflax och kommer in i allmännyttan till en liten peng. Men att räkna med tur i en kalkyl leder i 99,9% till förlust.
Du kommer inte ha en chans att hitta ett bra byte till årsskiftet, så då kommer du åka på reavinstbeskattningen på 30%. Om du planerar att rulla vidare reavinsten in i nästa boende om säg 2 år, så kommer du GARANTERAT få betala mer för ditt nya boende då, än om du köper det idag. Marknaden kommer inte krascha eller vika ned under kommande 2 år.
Mitt råd är uppskattningsvis värt runt 500.000, jag räknar med 50,000 in på kontot om 4 år.