2007-04-18, 01:11
Medlem
Riddick_bs avatar
stötte på en fråga när jag surfade.

"Do you know why ice floats on water when every other solid sinks when it is placed in its liquid form?"

alla andra fasta former sjunker alltså i sin flytande form, men inte is.

hur kommer detta sig?

Citera
2007-04-18, 01:15
Medlem
Squalos avatar
Pga. vattenmolekylens strukturförändring när den fryses. Volymen av mängden X av molekylen är större när den är frusen än när den är i flytande form.

Har vi inte 18 års åldersgräns här? Har folk förlorat förmågan att googla? Har inte frågan ställts många gånger på FB?
Citera
2007-04-18, 01:29
Medlem
Riddick_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Pga. vattenmolekylens strukturförändring när den fryses. Volymen av mängden X av molekylen är större när den är frusen än när den är i flytande form.

Har vi inte 18 års åldersgräns här? Har folk förlorat förmågan att googla? Har inte frågan ställts många gånger på FB?

för att då svara på dina frågor.

jo det har vi. och jag är över 18.
jag kan inte ansvara för allt folk, men personligen är jag väl medveten om hur man googlar. dock var jag inte säker på hur jag skulle hitta svaret på denna fråga utan att gräva massa. tänkte att det var lättare här.

har frågan ställts innan är jag hemskt ledsen. Jag sökte inte innan jag skapade tråden.

Tackar dock väldigt mycket för ditt snabba svar!
Citera
2007-04-18, 02:26
Medlem
MacGyvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Äh det där var väl ett onödigt arrogant svar. Vattenmolekylen är väldigt intressant och komplex och frågan kan analyseras mycket djupare än sådär. Till att börja med kan man påpeka att frågan inehåller felaktigheter.

"Every other solid sinks when it is placed in its liquid form". Fel, alla andra fasta ämnen är inte tyngre än dess flytande form. T.ex gallium och germanium har samma egenskap.

När vatten fryser så bildas en hexagonal kristallstruktur som gör att vattenmolekylerna kommer längre ifrån varandra. Vad detta i sin tur beror på övergår mina kemi kunskaper, men det har i alla fall att göra med vätebindningarna i vattenmolekylen.

Är man dessutom riktigt noga så flyter is inte alltid på vatten, under specialla(extraordinära) förhållanden kan det bildas is som är tyngre än vatten. Denna speciella form av is är inte (som vanlig is) kristallin utan amorf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in