2007-04-17, 22:17
Medlem
jokers avatar
Kan man "nominera" användare för KFK eller är det moddarnas och admins privilegium?

Kan se flera orsaker till varför det bör vara på båda sätten.
2007-04-17, 22:33
Medlem
micaeles avatar
Gissningsvis uppskattas alltid ett PM till moderator eller admin om det finns någon som gott kvalificerar sig till KFK eller andra regelbrott.
2007-04-17, 22:40
Bannlyst
Nja, vi behöver nästan en tråd för detta. Många moderatorer väljer tyvärr att se mellan fingrarna vad gäller helt uppenbart minderåriga användare som är här för att tramsa. Och admin svarar alltför sällan på PM... Jag har aldrig fått svar.

Kan vi inte utse denna tråd till den officiella tråden för KFK-nominering?
2007-04-17, 22:48
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMaZz
Och admin svarar alltför sällan på PM... Jag har aldrig fått svar.
Det är nog inte att jämställa med att admin inte läser och tar beslut i frågan. Tänk dig hur många admin får varje dag och ifall h*n skulle svara på allihop... Stor arbetsbörda.
2007-04-17, 22:48
Medlem
jokers avatar
Citat:
Nja, vi behöver nästan en tråd för detta. Många moderatorer väljer tyvärr att se mellan fingrarna vad gäller helt uppenbart minderåriga användare som är här för att tramsa. Och admin svarar alltför sällan på PM... Jag har aldrig fått svar.

Känns spontant som en dum ide att ha en öppen tråd för det. Det kommer väldigt lätt att bli en pajkastningstråd, precis som tråden om I&I här bredvid blev. http://www.flashback.org/showthread.php?t=473826
2007-04-17, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Känns spontant som en dum ide att ha en öppen tråd för det. Det kommer väldigt lätt att bli en pajkastningstråd, precis som tråden om I&I här bredvid blev. http://www.flashback.org/showthread.php?t=473826
Jag var inte helt seriös med mitt inlägg ovan.

Men åtgärder borde vidtas för att göra det lättare att få upp admins ögon (eller vem det nu är som sitter med fingret på den röda knappen) för eventuella KFK-syndare. Även om man skickar RP smusslar en del moderatorer (inga namn nämnda) med detta och vill eller orkar inte alltid "rapportera" vidare användare som uppenbarligen inte har här att göra. Någon sorts återkoppling borde ske.
2007-04-17, 23:20
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Även om man skickar RP smusslar en del moderatorer (inga namn nämnda) med detta och vill eller orkar inte alltid "rapportera" vidare användare som uppenbarligen inte har här att göra. Någon sorts återkoppling borde ske.

Det finns över 60 moderatorer om någon inte orkar kan du alltid kontakta en annan. Jag tvivlar dock på att moderatorer inte orkar ta tag i problem som rör forumet.
2007-04-17, 23:20
Medlem
Fet-Everts avatar
KFK drabbar nog uteslutande nya människor vars debattnivå inte riktigt passar in här på FB. Är man här för att tramsa och inte tillför något av värde ligger man i riskzoonen. Ju fler som rapporterar inlägg från personer som kan sägas inte tillföra forumet något av värde, desto större chans är det att moderatorkåren och slutligen Admin får upp ögonen för den personen och kan låta vederbörande bli ett avslutat kapitel på FB. Målgruppen för åtgärden KFK är personer som det anses vara utsiktslöst att vänta ut genom åtgärder via det "vanliga" regelverket och syftet är att bespara såväl moderatorer som medlemmar från förstörda debatter och trams.

Jag misstänker att KFK är en absolut sista åtgärd, dvs. att man i första hand tittar på andra sätt att få bukt med problemet. Självklart finns det de som helt uppenbart är kvalificerade för KFK redan efter första inlägget, men i många fall misstänker jag att det går att lösa problemet ändå. Det finns enligt min mening två grupper som skulle kunna vara kvalificerade för KFK.

1) Personer som är här och medvetet tramsar och förstör debatterna utan att producera något vettigt

2) Personer som inte riktigt förstått debattklimatet på FB (t.ex. börjar chatta i trådarna) och som därför skriver många inlägg utan något som helst värde.

Den första gruppen är bara att bannlysa rakt av, ju snabbare, desto bättre. Den andra gruppen kan det vara en bra idé att ge en chans. Det händer ofta att någon moderator skickar ett vänligt PM till en ny debattör och påpekar att vederbörande borde förändra sitt debatterande en aning. Jag gjorde ibland så när jag var moderator och det är ett bra sätt att få in folk på banan.

Man måste inte vara en bra debattör för att börja på Flashback. Däremot ska man bli en bra debattör och i vissa fall behöver man en spark i baken eller lite feedback och den du kanske tycker borde bannas för KFK kanske blir en bra debattör med tiden. Jag tror också att det är forumets inställning och därför kanske alla RP slutar med en liten PM-växling mellan den berörde och någon moderator. Under mina år på FB har jag sett många debattörer utvecklas enormt och då kan det vara dumt att slå bort benen på dem det första man gör. KFK är enormt bra, men ska användas med varsamhet. Det är min åsikt i alla fall.
2007-04-17, 23:33
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
KFK drabbar nog uteslutande nya människor vars debattnivå inte riktigt passar in här på FB.[...]

Tack för insikten och synpunkterna. KFK är altså inte tänkt för en person som har i storleksordingen 10-100 inlägg och som samtliga är one-liners av typen:

"Heeeh, ja har oxå en syrra som bor där :P"

"Ja tror de e ett rätt shusst land å dricka i "

"Finns de nå museum i Stockholm? ja ska åka tid me skolan"

Eller?
2007-04-17, 23:34
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Tack för insikten och synpunkterna. KFK är altså inte tänkt för en person som har i storleksordingen 10-100 inlägg och som samtliga är one-liners av typen:
Säg inte det. KFK står ändå för Kvalitet för Kvantitet, inte tvärtom. Det är en passande formulering i det fall du beskriver.
2007-04-18, 00:18
Moderator
tobess avatar
Citat:

Nej, det kan vi inte.

*tråd låst*

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in