2007-04-17, 21:15
Medlem
Har en altan som är upphöjd på en "liten sandhög", i sluttningarna har det tidigare suttit massa äckliga klätterväxer och diverse små barrträd. Efter mycket slit och yxande och svärande så är allt detta skit äntligen borta.

Nu har jag tänkt att bygga en slags mur ungefär en halvmeter ut från altandäcket för att avgränsa gräsmatta och sandhög. Muren ska väl bli runt 40-60cm hög och sen ska det fyllas upp med jord/sand för att sen kunna odlas lite vanliga blommor där. Hoppas ni förstår hur jag menar, jag gjorde en liten illustration för att demonstrera:
http://tinypic.com/view.php?pic=4dq3hbn

Nu vill jag ha lite förslag på material och modeller som man kan bygga denna mur i. Först hade jag tänkt mig LECA-block som muras ihop, ger ett lite ruffigt och hårt intryck, är fortfarande inne på det, men jag vet inte. Det som talar för är att det inte blir så jäkla dyrt, och det är alltid ett plus.

Huset är i gult tegel och altanen är mörkt målad om det hjälper er med spånandet av idéer.

tack på förhand
Citera
2007-04-17, 22:03
Medlem
Pappas avatar
Hejsan.

Tycker du ska satsa på att forma och gjuta en mur. Absolut bäst i längden. Du börjar med att forma och armera "sulan". Använd liggande plank till det. Armera med 12:r i botten, till sticken kan du använda 8:r. Själva muren formar du sedan med liggande 2 tum 4 och stående brädor. Blir absolut snyggast. Har du tänkt att putsa muren spelar det dock inte så stor roll om du använder brädor, då kan du använda liggande plank till själva murdelen också.

Putsa kan du göra på många olika sätt, en mellankornig sprutputs i passande färg
kanske skulle vara ngt?

Annars är det som sagt snyggt med brädformningen, då slipper du putsa.

Lycka till. Mvh Pappa
Citera
2007-04-18, 21:13
Medlem
Hmm, hänger nog inte riktigt med tror jag.

Menar du att jag ska gjuta en mur, alltså bygga en form och sen i med 8r i den för att få en liten struktur på muren? som en riktig klossbyggd ungefär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in