• 3
  • 4
2007-05-14, 20:00
Medlem
filofaxs avatar
Ingen..?
Citera
2007-05-14, 20:55
Medlem
Licorices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Ingen..?

Får du ett IP från Routern? O har routern fått ett IP från din bredbandsleverantör?
Om du håller på o byter sladden mellan routern o datorn hela tiden så kan det vara så att routern inte hinner få ett IP..

Allvarligt skit i routern och se till att ha ett bra Antivirus o brandvägg o då en lång sladd istället. Router'ar ställer bara till mer problem en nytta samt att de sinkar din hastighet. Satt min egen router på att samla damm för länge sen..
Citera
2007-05-14, 23:42
Medlem
bergsturks avatar
Filofax: Gör en reset av din router. Återställ sedan den konfigurationsfil du sparade ner förra gången. Fungerar inte detta? Då har routern brunnit upp för gott.

Citat:
Ursprungligen postat av Licorice
Allvarligt skit i routern och se till att ha ett bra Antivirus o brandvägg o då en lång sladd istället. Router'ar ställer bara till mer problem en nytta samt att de sinkar din hastighet.

En kvalitetsrouter sinkar inte din hastighet. Mjukvarubrandväggar och antivirusprogram, däremot, slöar ner din dator och ställer till med fullkomigt obeskrivliga problem.
Citera
2007-05-15, 00:32
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Filofax: Gör en reset av din router. Återställ sedan den konfigurationsfil du sparade ner förra gången. Fungerar inte detta? Då har routern brunnit upp för gott.

En kvalitetsrouter sinkar inte din hastighet. Mjukvarubrandväggar och antivirusprogram, däremot, slöar ner din dator och ställer till med fullkomigt obeskrivliga problem.
Tack bergsturk!
Tyvärr.. vågar knappt skriva det här.. men jag har tappat bort filjäveln. La den på ett "säkert" ställe. Men tydligen så säkert att den är borta. Vad är det för avslut på filen? (Alltså.. .txt .doc vad är det för såna filer? Vet du det?)

Men om den har brunnit - kan den funka lite halvt? Alltså, nu kommer jag ju ut på själva routern men inte på nätet...

Har resetat typ 15 gånger.. har inte hjälpt.
Kört?
Citera
2007-05-15, 06:16
Medlem
Licorices avatar
Citat:

Ja om du använder skit program som Symantec prånglar ut, då kan jag hålla med om att datorn går på knäna rätt snart.
Om inte din trådlösa uppkoppling går saktare än en fast lina så får jag bara säga grattis.
Men du kan ju testa att köra ett TPtest så får du väl se hur mycket ett trådlöstnät 'tar' av din hast. jämfört med om du kopplar förbi routern?!
Citera
2007-05-16, 08:09
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Tack bergsturk!
Tyvärr.. vågar knappt skriva det här.. men jag har tappat bort filjäveln. La den på ett "säkert" ställe. Men tydligen så säkert att den är borta. Vad är det för avslut på filen? (Alltså.. .txt .doc vad är det för såna filer? Vet du det?)

.cfg tror jag, men jag vet inte, jag har slutat med D-Link.

Citat:
Men om den har brunnit - kan den funka lite halvt? Alltså, nu kommer jag ju ut på själva routern men inte på nätet...

Har resetat typ 15 gånger.. har inte hjälpt.
Kört?

Ja, det kan vara så.

Du har resetat med resetknappen alltså, så du får grundinställningarna? Vad säger "status"-sidan, där det står vad du får för IP-adress från internetleverantören etc (du behöver inte skriva vad som står, bara om det står nåt )
Citera
2007-05-16, 08:09
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
bla bla

Såja, såja.
Citera
2007-05-16, 08:56
Medlem
Licorices avatar
Citat:
Såja, såja.

haha, argumenten tröt visst
Men lalla på du, det blir nog bra ska du se..
Citera
2007-05-16, 09:39
Medlem
Devil_Ds avatar
Citat:
Vad är det för avslut på filen? (Alltså.. .txt .doc vad är det för såna filer? Vet du det?)
<br>
D-Link sparar konf-filen som .bin
Citera
2007-05-16, 10:20
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
.cfg tror jag, men jag vet inte, jag har slutat med D-Link.

Ja, det kan vara så.

Du har resetat med resetknappen alltså, så du får grundinställningarna? Vad säger "status"-sidan, där det står vad du får för IP-adress från internetleverantören etc (du behöver inte skriva vad som står, bara om det står nåt )
Det var även .cfg för Netgear Hittade den till slut (säkra stället var på skrivbordet )

Okej. Jag har gått in på router status och där står det (under Internet Port) 0.0.0.0 på IP-adress. Det är därför jag inte kommer ut på nätet?
Fast jag har en såndär MAC-adress. Vad är problemet? Är det bajsroutern som har bestämt sig för att dö?

Tack bergsturken för all hjäääälp..
Citera
2007-05-16, 22:38
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
haha, argumenten tröt visst

Nej då, du är bara för korkad för att argumentera med. (tips: att först prata om hur "routrar sinkar hastigheten" och sedan försöka vrida till det till att det handlade om trådlösa nät i allmänhet ser inte så bra ut för argumentationen. Bättre lycka nästa gång!)
Citera
2007-05-16, 22:43
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Det var även .cfg för Netgear Hittade den till slut (säkra stället var på skrivbordet )

Återställde du den? Ingen skillnad? Vad har du för router, och vilken firmware-version (står under "status")?

Citat:
Okej. Jag har gått in på router status och där står det (under Internet Port) 0.0.0.0 på IP-adress. Det är därför jag inte kommer ut på nätet?

Japp, du får ingen ip. Testat att trycka på "renew"-knappen? Några gånger?

Citat:
Fast jag har en såndär MAC-adress. Vad är problemet? Är det bajsroutern som har bestämt sig för att dö?

MAC-adress har alla grejer som är avsedda att anslutas till nätet. Det är inte nåt du får från din internetleverantör, utan något som tillverkaren programmerar in (fast oftast kan du ändra den om du vill). Du kan testa "clone mac address"-knappen.

Du får inte en ip-adress från din internetleverantör. Det kan bero på:
(0) modemet, men jag vill minnas att du hade stadsnät
1) Trasig router
2) Keff port i "hus-routern" (osannolikt)
3) Trasig nätverkssladd uttag --> router
...ja... det är väl det jag kan komma på.

För du hade väl dynamisk ip-adress, du har inte fått ett papper med inställningar som du ska mata in i datorn/routern?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in