2007-04-17, 23:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Drar nätverkskabeln till väggen. Därför jag sitter på golvet när jag skriver det här

Nä hoppas fan inte att den är paj. Då går jag i taket. Men tack för hjälpen.

Har du testat att koppla med nätverkskabel till routern? Dvs en kabel från jack i väggen till WAN-porten på routern (som förut) och sen en kabel till datorn från någon av de fyra LAN-portarna på routern (vilken spelar ingen roll)?

Hur gammal är routern? Hur länge lät du den vara avstängd när du startade om den?

Citat:
Men.. jag gjorde ju inget? Eller.. jag laddade ner en film.. Kan det ha fuckat upp inställningarna? Låter märkligt.
Men jag får testa det där. Jag gick dock in och kollade om det trådlösa nätverket var ett av "undantagen" från att skyddas av brandväggen, och det var det. Men pratar du om något annat?

nej nej, gör inget de säger, de vet ingenting, de kommer förvirra dig med sin okunskap.
Citera
2007-04-17, 23:38
Medlem
gandihellfishs avatar
Gör en total återställning och finkamma dina WLAN inställningar
Citera
2007-04-17, 23:40
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gandihellfish
Gör en total återställning och finkamma dina WLAN inställningar
Återställning av hela datorn? Eller av routern? Fortfarande - jag kommer inte in i routern.

Bergsturk: Killen drog med hela sladdlådan.. Har bara en nätverkssladd och den sitter mellan routern och väggen, annars hade jag testat.
Får köpa en sladd imorgon. Tack för tipset.

Ja routern har nog en två år på nacken säkert.. Tror jag. Men jag hade trott att den kunde hänga med ett tag till. Jävla skit!
Edit: Den var avslagen i säkert 20 minuter i alla fall. Har ju testat den om och om igen säkert fem gånger under eftermiddagen.. Funderade ett tag på att slå på den för att se om nåt hände, men jag höll mig.
Citera
2007-04-17, 23:42
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Återställning av hela datorn? Eller av routern? Fortfarande - jag kommer inte in i routern.
routern, på knappen bakom, med en penna eller liknande
Citera
2007-04-17, 23:45
Medlem
groils avatar
Om det är till någon tröst så började min router bråka med mig med häromdagen.

Den bestämde sig för att blockera alla portar som jag hade öppnat samt vägra släppa in mig i den, via den adressen som d-link skickade med (routerlogin.net) men det funkade med ip-numret 192.168.0.1. Men kom inte så långt på det.

Så den fick smaka på den lilla knappen på baksidan och nu funkar den igen.
Citera
2007-04-17, 23:50
Medlem
jones58s avatar
Citat:
Men för att kolla routerinställningarna så måste jag väl in på routern? Och det kan jag inte?
Citat:
ansluten, skyddad av brandvägg
Du skrev att din dator hittade det trådlösa nätverket? Om så, öppna webbläsaren och skriv in roterns IP, bara.

Bergsturk: Min d-link 624+ har gått smärtfritt i drygt ett år. Självklart måste man kassera sina routrar om man inte kan avhjälpa småfel.
Citera
2007-04-17, 23:50
Medlem
filofaxs avatar
Men ÅH vad glad jag blir!! Har rest mig upp, med datorn i ett fast grepp. Äntligen fri från sladdjäveln!

Men hörrni.. tack så mycket för all hjälp.. det jag undrar nu är bara om precis ALLT på routern som var inställt sen tidigare var borta? För det var ju inte jag som fipplade med skiten där, utan min förra kille (ja jag lovar att bli bättre på teknik, för min skull och för er skull).

Måste jag sätta lösenord på skiten igen nu? Är allt sånt borta?
Citera
2007-04-17, 23:52
Bannlyst
Haha, jag är helt värdelös på routrar, så jag kan inte komma med någon hjälp. Ville bara tacka för den roliga topicen, som faktiskt fick mig att skratta. Det är inte ofta jag gör det...
Tack filofaxen, hoppas den blir snällare mot dig.
Citera
2007-04-17, 23:52
Medlem
gandihellfishs avatar
Citat:
Men ÅH vad glad jag blir!! Har rest mig upp, med datorn i ett fast grepp. Äntligen fri från sladdjäveln!

Men hörrni.. tack så mycket för all hjälp.. det jag undrar nu är bara om precis ALLT på routern som var inställt sen tidigare var borta? För det var ju inte jag som fipplade med skiten där, utan min förra kille (ja jag lovar att bli bättre på teknik, för min skull och för er skull).

Ett ord; Fabriksinställingar
Citera
2007-04-17, 23:53
Medlem
jones58s avatar
Citat:

Har du återställt den så ja, det är puts väck.
Citera
2007-04-17, 23:53
Medlem
bergsturks avatar
Citat:

JA. Du måste aktivera WPA.... använd ett lösenord som är över 20 tecken långt (no kidding!)
Citera
2007-04-17, 23:57
Medlem
filofaxs avatar
Haha! Ett drygt svar, ett neutralt svar som besvarade min fråga om det var borta samt ett svar som beskrev hur man gör att åtgärda problemet. Gillar hur dom kom i ordning sådär. Tack killar (?) för all hjälp ikväll.

Haha, tack Irganox, det känns verkligen som den har känslor gentemot mig, och det är sällan de är av romantisk karaktär Hoppas den jäveln bättrar sig nu när jag vet hur jag ska nollställa honom totalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in