2007-04-17, 18:34
Medlem
tarzzans avatar
Jag och några andra personer har haft mycket långa diskussioner men kommer aldrig fram till något svar utan blir bara upprörda på varandra så därför hoppas jag nu på att någon av er där ute vet svaret.

Jag ska försöka att förklara detta utan att dra in mina egna åsikter.

Vi säger att det finns en mask i en köttbit, köttbiten ligger på en plåt, vi häller nu på ett skadligt ämne som masken skadas av. Vart tar masken vägen nu när det farliga ämnet har böjart tränga in i köttet och når masken ovanifrån? Masken vet inte om hur mycket av det farliga ämnet som kommer att rinna ner i köttet, masken vet inte hur stor köttbiten är, masken vet inte om ifall det är en plåt under köttbiten (så att masken kan drunkna av all den giftiga vätskan) eller ifall det är jord under (så att masken kan fly den vägen) eller ifall i köttbiten är i något annat förhållande.
Masken är alltså helt omedveten om allt förutom att det böjar komma en farligt vätska ovan ifrån som masken blir skadad av.

Vart försöker masken att ta vägen? Upp eller ner? Och den kanske viktigaste frångan, varför?
Citera
2007-04-17, 18:48
Medlem
Åt ni svamp?
Citera
2007-04-17, 18:53
Medlem
Förutsatt att masken inte känner smärta, vilket jag inte vet om den gör eller inte, så blir nog reaktionen som vid regn att masken kommer upp till ytan för att inte drukna.
Citera
2007-04-17, 18:56
Medlem
Ad Astras avatar
Tveksamt vad det här är men inte sjutton är det filosofi i alla fall.
/Mod

Filosofi -> Vetenskap
Citera
2007-04-17, 18:59
Medlem
framåt!
Citera
2007-04-17, 19:06
Medlem
Trinnits avatar
"Forward, not backward; upward, not forward; and always twirling, twirling towards freedom!"

Om masken inte känner smärta eller obehag har den ju ingen större anledning att tro att den behöver fly från ämnet, så då kan den ju lika gärna stanna kvar. Alternativt, om vi pratar om ett flytande ämne, kan den förväxla det med regn och dra sig uppåt, men skulle den känna smärta så inbillar jag mig att den snart kommer på bättre tankar och sticker åt andra hållet, dvs neråt.

Den lär ju märka att om den går upp så börjar det göra ont, så då vänder den sig från smärtan, och upptäcker att om den drar sig neråt- då gör det inte ont, så då måste neråt vara mycket bättre.

Jag tror överhuvudtaget inte att masken har köttbitens storlek under beräknande.
Citera
2007-04-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ers
Förutsatt att masken inte känner smärta, vilket jag inte vet om den gör eller inte, så blir nog reaktionen som vid regn att masken kommer upp till ytan för att inte drukna.

Vad jag vet så flyr de inte upp till marken pga risken att drunkna utan att det är ett tillfälle att förflytta sig då solen inte skiner. Maskar kan klara sig flera dagar under vatten. Detta är något jag har fått för mig så överbevisa mig gärna.
Citera
2007-04-17, 20:50
Medlem
negerbarns avatar
Ditåt!
Citera
2007-04-17, 21:49
Medlem
Furfurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tro
Vad jag vet så flyr de inte upp till marken pga risken att drunkna utan att det är ett tillfälle att förflytta sig då solen inte skiner. Maskar kan klara sig flera dagar under vatten. Detta är något jag har fått för mig så överbevisa mig gärna.

Helt korrekt. Det som dödar maskarna är inte vattnet utan UV strålningen som dödar maskar inom någon minut när solen tittar fram. Att man hittar maskarna i pölar beror på att de försöker hitta skydd och tror att en vattenpöl är bra.
Citera
2007-04-19, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzzan
Jag och några andra personer har haft mycket långa diskussioner men kommer aldrig fram till något svar utan blir bara upprörda på varandra så därför hoppas jag nu på att någon av er där ute vet svaret.

Jag ska försöka att förklara detta utan att dra in mina egna åsikter.

Vi säger att det finns en mask i en köttbit, köttbiten ligger på en plåt, vi häller nu på ett skadligt ämne som masken skadas av. Vart tar masken vägen nu när det farliga ämnet har böjart tränga in i köttet och når masken ovanifrån? Masken vet inte om hur mycket av det farliga ämnet som kommer att rinna ner i köttet, masken vet inte hur stor köttbiten är, masken vet inte om ifall det är en plåt under köttbiten (så att masken kan drunkna av all den giftiga vätskan) eller ifall det är jord under (så att masken kan fly den vägen) eller ifall i köttbiten är i något annat förhållande.
Masken är alltså helt omedveten om allt förutom att det böjar komma en farligt vätska ovan ifrån som masken blir skadad av.

Vart försöker masken att ta vägen? Upp eller ner? Och den kanske viktigaste frångan, varför?

Förslag: genomför en empirisk studie med några typer av maskar, samt några typer av toxiner. Du kanske i och för sig vill ändra frågeställningen från "mask" till "larv", då det finns fler insektslarver som äter kött än det finns maskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in