Citat:
Ursprungligen postat av tarzzan
Jag och några andra personer har haft mycket långa diskussioner men kommer aldrig fram till något svar utan blir bara upprörda på varandra så därför hoppas jag nu på att någon av er där ute vet svaret.
Jag ska försöka att förklara detta utan att dra in mina egna åsikter.
Vi säger att det finns en mask i en köttbit, köttbiten ligger på en plåt, vi häller nu på ett skadligt ämne som masken skadas av. Vart tar masken vägen nu när det farliga ämnet har böjart tränga in i köttet och når masken ovanifrån? Masken vet inte om hur mycket av det farliga ämnet som kommer att rinna ner i köttet, masken vet inte hur stor köttbiten är, masken vet inte om ifall det är en plåt under köttbiten (så att masken kan drunkna av all den giftiga vätskan) eller ifall det är jord under (så att masken kan fly den vägen) eller ifall i köttbiten är i något annat förhållande.
Masken är alltså helt omedveten om allt förutom att det böjar komma en farligt vätska ovan ifrån som masken blir skadad av.
Vart försöker masken att ta vägen? Upp eller ner? Och den kanske viktigaste frångan, varför?
Förslag: genomför en empirisk studie med några typer av maskar, samt några typer av toxiner. Du kanske i och för sig vill ändra frågeställningen från "mask" till "larv", då det finns fler insektslarver som äter kött än det finns maskar.