Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag är fri att använda proprietära program om jag vill. Jag vill dock inte det och väljer att inte göra det. Jag är fri att välja.
Nej, du tillåter dig inte att göra det för då är du inte längre "fri".
VLC är fri programvara. Mjukvarupatent har (ännu) inte införts i EU. Således är det alltså inte ofritt att avkoda mp3-filer i det här landet (idag iaf). Att VLC använder teknik som är patentskyddad i vissa länder (läs: USA och Japan) gör det enligt min åsikt inte mindre fritt i de länder som inte tillåter sådana patent.
Jag hade ingen aning om att Fraunhofer et. al. inte hade patent på mp3 i Europa, är du helt säker på det?
Nej, du tillåter dig inte att göra det för då är du inte längre "fri".
Jaha? Så om jag inte tillåter mig själv att röka eller supa så är inte jag fri?
Nej du. Äcklig gubbe är fri så länge han kan köra vad han vill. Att han personligen väljer andra program / format framför andra är ju bara bevis på det.
Inga mjukvarupatent gäller i Europa (även om det finns en stark lobby för det). Använd mp3 hur mycket du vill och skit högaktningsfullt i Fraunhofer. Åtminstone så länge du inte ska sälja dina mp3-filer till USA.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!