Citat:
Det gröna fältets schack.
Ursprungligen postat av baan.ganga
Om nu herrfotboll är en sådan underbar skönhetsupplevelse så bör väl rimligtvis damfotboll rymma samma potential, även om damerna inte nått dit än? Eller menar du att damerna är fysiskt begränsade när det kommer till att hantera just fotbollar? Det där med bollbehandling, taktiskt kunnande osv. är ju dessutom relativt, folk njuter som bekant av allsvensk fotboll även om Premier League håller högre klass på dessa punkter, och så länge herrarna inte möter damerna utan tävlar mot varandra inom respektive grupp bör ju inte detta påverka din upplevelse nämnvärt. Men jag misstänker att det här egentligen inte handlar om kvalitet, jag tror du känner dig hotad av att damerna inkräktar på vad du uppfattar som ditt område.
Kul att du nämner indoktrinering. Jag skulle tippa att din avsky mot damfotbollen grundar sig i just ensidig påverkan, för rent objektivt skulle det kännas märkligt om hälften av jordens befolkning avstod från en sport som bevisligen lämpar sig ganska väl för båda könen, intresset för svenska landslagets VM-framgångar i år imponerade i alla fall på mig. Det visar också på att svenskarna ansåg kvaliteten och underhållningsvärdet vara tillräckligt. Och givetvis bör damerna ges samma resurser som herrarna, men detta utan att slå undan fötterna för herrjuniorerna, de är också viktiga. Hela Sverige kan spela fotboll.
Men nej, fotboll är inte en intellektuell sport.
Kul att du nämner indoktrinering. Jag skulle tippa att din avsky mot damfotbollen grundar sig i just ensidig påverkan, för rent objektivt skulle det kännas märkligt om hälften av jordens befolkning avstod från en sport som bevisligen lämpar sig ganska väl för båda könen, intresset för svenska landslagets VM-framgångar i år imponerade i alla fall på mig. Det visar också på att svenskarna ansåg kvaliteten och underhållningsvärdet vara tillräckligt. Och givetvis bör damerna ges samma resurser som herrarna, men detta utan att slå undan fötterna för herrjuniorerna, de är också viktiga. Hela Sverige kan spela fotboll.
Men nej, fotboll är inte en intellektuell sport.
Nej damlandslaget spelar inte fotboll, dem leker att dem spelar fotboll, precis som pojklag gör. Det är inte bättre kvalitet än så. Så enkelt är det.
Min syn grundas på empiri. Mina åsikter har aldrig mottagits väl, likväl anser jag fortfarande arr det är sant.
Herrjuniorers plantid är mycket viktigare än damfotbollsseniorers plantid. Det finns inte oändligt med planer, särskilt inte i Stockholmsområdet. Damerna får lira på en åker och sälja lotter för att gå runt.
Men om kvinnor gör viktiga saker (tex. leder länder, räddar liv, föder barn m.m.), ska folk (vi män) då inte bry sig om det på grund av deras kön? Även om det definitivt påverkar våra liv?