2007-05-14, 12:04
Medlem
Montecores avatar
Instämmer helt och hållet, kvalitén på damfotbollen är skrattretande dålig. Förstår inte hur någon kan intressera sig av detta, gör ju bara unga kvinnor fula.
Jag kommer ihåg när jag råkade se sporten efter nyheterna på tv4, damfotboll på landslagsnivå så gjorde de mål genom att skjuta från mittcirkeln, den studsade 2 gånger innan den nådde fram och rullade in. Handikapp OS håller högre kvalitet.

Vilket gäng med killar som helst, som nån gång i sitt liv tränat fotboll hade slagit det svenska damlandslaget med 5-0.
Citera
2007-05-14, 17:39
Medlem
Tonspråks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Visst, ska den utvecklas måste den få tv-tid. Samma sak gäller övrigt division 8-fotboll.

Men det tycker du inte är lika kul eller?

Jag tycker vi resonerar fel. Om det enda man värderar är hur fort spelarna rör sig och hur hårt de skjuter, då är det kanske rätt att man bör visa lika mycket damfotboll som man visar herr-division 8-fotboll.

Men har ni tänkt på att det kan finnas en poäng med att den andra halvan av befolkningen får idrottare att identifiera sig med?
Citera
2007-05-14, 17:48
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonspråk
Jag tycker vi resonerar fel. Om det enda man värderar är hur fort spelarna rör sig och hur hårt de skjuter, då är det kanske rätt att man bör visa lika mycket damfotboll som man visar herr-division 8-fotboll.

Men har ni tänkt på att det kan finnas en poäng med att den andra halvan av befolkningen får idrottare att identifiera sig med?
Varför kan de inte identifiera sig med duktiga herrar? Man strävar väl efter att bli så bra som möjligt inom en idrott och ser upp till de alldra bästa. Jag vill till exempel inte se kampsport mellan två lönnfeta 29-åringar trots att det är den gruppen jag själv tillhör. Jag ser hellre en match mellan Shogun Rua och Chuck Liddell, två stycken topp-tränade atleter, trots att jag är väldigt medveten om att jag själv inte har förutsättningarna att nå deras nivå. Jag känner samma sak inför fotboll.
Citera
2007-05-14, 21:39
Medlem
Tonspråks avatar
Jag förstår hur du resonerar. Icke desto mindre tycker jag du har fel. För att ta ett annat exempel. Äventyrsfilmer och böcker har genom åren i störst utsträckning tilltalat en manlig publik. Det är inte så svårt att förstå då 90 procent av karaktärerna är karlar.

Jag tror att tjejer uppmuntras mer till att spela fotboll om de får se att det finns duktiga tjejer. Men det är klart, om man inte tycker att tjejer bör spela fotboll, då förstår jag att man inte tycker att det borde visas. Men då hamnar diskussionen på en annan nivå.
Citera
2007-05-14, 22:03
Medlem
En rätt så kul tråd det här, det får mig och tänka på den gamla gåtan:

-Vad är det för skillnad på damfotboll och HIV?
-HIV utvecklas!
Citera
2007-05-15, 15:07
Medlem
Beppens avatar
Jag fattar inte vad nivån på damfotbollen har med hela debatten att göra egentligen. Vi är ganska så många som följer herrarnas allsvenska även om den håller en pinsamt dålig nivå jämfört med många av de liggor man kan se på TV. Bör den också läggas ner?
Citera
2007-05-16, 11:57
Medlem
actionbikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beppen
Jag fattar inte vad nivån på damfotbollen har med hela debatten att göra egentligen. Vi är ganska så många som följer herrarnas allsvenska även om den håller en pinsamt dålig nivå jämfört med många av de liggor man kan se på TV. Bör den också läggas ner?

Men Allsvenskan håller fortfarande högre standard än dig och dina polare när ni går ut och lajjar med en boll, det gör inte damallsvenskan.
Citera
2007-05-16, 12:42
Medlem
Beppens avatar
Jag håller dessutom en högre standard än de flesta divisioner vi har i Sverige. Det betyder inte att jag vill förbjuda exempelvis division 3-fotboll.

Personligen så ser jag inte på damfotboll men att det visas på TV stör mig inte. Jag har en ny uppfinning som kallas fjärrkontroll. I korthet så ger den mig möjlighet att BYTA från en kanal som visar damfotboll till en som inte gör det.
Citera
2007-05-16, 13:25
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beppen
Jag håller dessutom en högre standard än de flesta divisioner vi har i Sverige. Det betyder inte att jag vill förbjuda exempelvis division 3-fotboll.

Personligen så ser jag inte på damfotboll men att det visas på TV stör mig inte. Jag har en ny uppfinning som kallas fjärrkontroll. I korthet så ger den mig möjlighet att BYTA från en kanal som visar damfotboll till en som inte gör det.
Fast den tv-tid som damfotbollen tar upp skulle kunna användas för att visa någon intressant match istället. Poängen är att damfotbollen får uppmärksamhet på bekostnad av herrfotbollen. Vi som gillar herrfotboll får se mindre av den eftersom damfotbollen skall exponeras.
Citera
2007-05-16, 13:44
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Fast den tv-tid som damfotbollen tar upp skulle kunna användas för att visa någon intressant match istället. Poängen är att damfotbollen får uppmärksamhet på bekostnad av herrfotbollen. Vi som gillar herrfotboll får se mindre av den eftersom damfotbollen skall exponeras.

Och de som gillar damfotboll får se mindre av den eftersom herrfotbollen ska exponeras.
Det är jobbigt, det här med att dela. Tur att man får börja träna på det redan på dagis.
Citera
2007-05-16, 14:07
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Och de som gillar damfotboll får se mindre av den eftersom herrfotbollen ska exponeras.
Det är jobbigt, det här med att dela. Tur att man får börja träna på det redan på dagis.
Det finns nog väldigt få människor som gillar bara damfotboll. Däremot finns det många som gillar att se bra fotboll (läs: herrfotboll) hellre än dålig fotboll (läs: damfotboll).
Citera
2007-05-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Frågan är då, hur tar vi bort fokus ifrån den? Hur bryts den här äckliga trenden att gilla sporten?

Vi stoppar nervgas i ventilationen på TV4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in