• 3
  • 4
2007-04-21, 11:29
Medlem
Sartres avatar
nihilizten: Det är inte maskinteknik direkt (som skall räknas till en utav de sämre civ ing på just chalmers) men det är verkligen inte F heller. Utan jag tror att den är precis mellansvår, det jobbiga är att den kräver så mycket på så många olika plan.

Jag har en polare som tog co-op, du får mer eller mindre stå på bandet enligt honom. Vilket iofs var nice, men du vill nog hellre bli klar tror jag.

För svårt att läsa dubbelt? Varför tror alla att man måste ta tentorna första gången de skrivs? Det finns så många fördelar med att läsa dubbelt... Aja, gör så att du chillar litet och tar de tentorna du orkar med. Dvs skiter i dubbelämnet tills du orkar.
Citera
2007-04-21, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
nihilizten: Det är inte maskinteknik direkt (som skall räknas till en utav de sämre civ ing på just chalmers) men det är verkligen inte F heller. Utan jag tror att den är precis mellansvår, det jobbiga är att den kräver så mycket på så många olika plan.

Menar du att maskinteknik är lättare?

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.patterson
Finns även på mälardalens högskola ett mekatronik program på 180hp.

ok
Citera
2007-04-21, 12:08
Medlem
Sartres avatar
nilizten: Svar ja.
Citera
2007-04-21, 12:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
nilizten: Svar ja.

Är det mer jämförbart med elektroteknik/datateknik skullle du säga?
Citera
2007-04-21, 12:46
Medlem
Savoys avatar
Jag skulle säga att det (i praktiken iaf) är ett område som kräver mer kunskaper i elektro/data än i maskinteknik.
Kom ihåg att Chalmers möjligen är ensamma om en utbildning helt inriktad på detta, det betyder inte nödvändigtvis att de är bäst på allt. Mekatronik är ett mycket brett område. Det finns till och med en risk att man försöker vara för generell i denna utbildning.

T.ex. jobbade på den mekatronikavdelning där jag var (kort tid, dock!) folk från F, D, E och M, alla hade varsin liten nisch som de sedan bidrog med till gruppen.

Vi kan ju kika lite på den grova kursplanen för åk 1-3...

Årskurs 1
Matematik
Intro till Automation och mekatronik
Digital- och datorteknik
Maskinorienterad programmering
Elektriska kretsar
Objektorienterad programmering

--Du lär få lägga ner tid på programmering detta år, kan jag säga (datorteknik är ju i praktiken assemblerprogrammering). Den rena matematiken verkar vara envariabelanalys och linalg i ettan och flervariabel i tvåan. Låter tunt (=maskin) men MÅSTE kompletteras i kurser om Signaler&System eller Reglerteknik, annars blir jag nästan lite skeptisk. Transformerna är ett krav att kunna och komplex analys resp. fördjupning om diffekvationer skadar inte heller.

Årskurs 2
Matematik
Miljöteknik och elkraft

--Du måste veta utantill hur olika slags elmotorer funkar och används, därför behöver du elkraftkursen.

Mekanik
Hållfasthetslära och maskinelement

--Skulle tro att maskinelement är det du behöver veta mest om här, alltså vilka delar du kan använda när du bygger ditt mekatroniksystem. Mekanik är en förutsättning för att räkna på robotrörelser antar jag. Hållfasthetslära? Ingen aning, kanske för robotar som hänger i taket eller nåt

Sensorer, signaler och system

--A och O i den här utbildningen. Detta kommer att bli det du håller på med i praktiken skulle jag tro. Matteintensivt, meningslöst utan att behärska transformerna Fourier, Laplace, Z etc.

Reglerteknik

--Oerhört kul men mycket matematiktungt. Skulle verkligen förvåna mig om du slipper undan komplex analys.

Material och tillverkningsteknik

--Göteborgsföretagen vill väl att du utvecklar industrirobotar åt dem...

Årskurs 3
Systemkonstruktion

--Antagligen en projektkurs?

Matematisk statistik
Industriell ekonomi och samhällsutveckling
Industriautomation
Arbetsorganisation

--De här låter ju lagom kul tycker jag, men återigen, Göteborgsföretagskrav antar jag, du ska väl kunna förklara för folk varför jobb i monteringen försvinner när dina tuffa system installeras

Människa-maskinsystem

--Potentiellt spännande (AI etc.) men kan innebära vad som helst.
Citera
2007-04-21, 13:29
Medlem
Sartres avatar
Precis som herr savoy säger är det en blandning mellan maskinteknik, elektroteknik och datateknik. Du kan mycket väl inrikta dig på maskinteknik inom själva utbildning ifall du skulle vilja det. Men jag personligen tycker du borde ta tillvara på möjligheterna som Z erbjuder.
Citera
2007-04-21, 15:08
Medlem
Hur som helst behöver du inte vara orolig för att mekatronik utbildningen bara finns på chalmers och att du därmed skulle bli klassad som en stranger när du söker jobb. Mekatronik finns som en inriktning på M-utbildningen på LTH där jag gick. Nu jobbar jag i fordonsbrachen i England, och när de anställer folk till min avdelning klassas mekatronik som det mest eftertraktade. Så bara för att det inte finns så många utbildningar som heter civ ing mekatronik så ska man inte tro att det är ett litet område. Hade jag fått gå om min utbildning (Teknisk Fysik) så hade jag valt mekatronik (chalmers) eller maskin-mekatronik (LTH) pga att området är så verklighetsanknytet. Man kan relatera det mesta man läser till verkliga applikationsområden.
Citera
2018-09-05, 12:53
Medlem
Drar liv i denna gamla tråden igen...
Landet ligger så att jag har blivit antagen till utbildningen mekatronikingenjör.
Det är dock så att det är 11 år sedan jag läste på gymnasiet och jag kan lova er att det mesta som jag lärde mig inom matte är all gone, vilket är ganska uppenbart då jag inte har använt mig av annat än plus, minus och multiplikation i livet.
Det är såklart ENORMT mycket matte i en ingenjörsutbildning och undrar om det ens är lönt att gå en sådan utbildning om man glömt det mesta?
Eller förklaras det på ett så pass bra sätt att man kan tänkas klara sig igenom utbildningen ändå, med en bra insikt och kunskap?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in