Jag skulle säga att det (i praktiken iaf) är ett område som kräver mer kunskaper i elektro/data än i maskinteknik.
Kom ihåg att Chalmers möjligen är ensamma om en utbildning helt inriktad på detta, det betyder inte nödvändigtvis att de är bäst på allt. Mekatronik är ett mycket brett område. Det finns till och med en risk att man försöker vara för generell i denna utbildning.
T.ex. jobbade på den mekatronikavdelning där jag var (kort tid, dock!) folk från F, D, E och M, alla hade varsin liten nisch som de sedan bidrog med till gruppen.
Vi kan ju kika lite på den grova kursplanen för åk 1-3...
Årskurs 1
Matematik
Intro till Automation och mekatronik
Digital- och datorteknik
Maskinorienterad programmering
Elektriska kretsar
Objektorienterad programmering
--Du lär få lägga ner tid på programmering detta år, kan jag säga (datorteknik är ju i praktiken assemblerprogrammering). Den rena matematiken verkar vara envariabelanalys och linalg i ettan och flervariabel i tvåan. Låter tunt (=maskin) men MÅSTE kompletteras i kurser om Signaler&System eller Reglerteknik, annars blir jag nästan lite skeptisk. Transformerna är ett krav att kunna och komplex analys resp. fördjupning om diffekvationer skadar inte heller.
Årskurs 2
Matematik
Miljöteknik och elkraft
--Du måste veta utantill hur olika slags elmotorer funkar och används, därför behöver du elkraftkursen.
Mekanik
Hållfasthetslära och maskinelement
--Skulle tro att maskinelement är det du behöver veta mest om här, alltså vilka delar du kan använda när du bygger ditt mekatroniksystem. Mekanik är en förutsättning för att räkna på robotrörelser antar jag. Hållfasthetslära? Ingen aning, kanske för robotar som hänger i taket eller nåt
Sensorer, signaler och system
--A och O i den här utbildningen. Detta kommer att bli det du håller på med i praktiken skulle jag tro. Matteintensivt, meningslöst utan att behärska transformerna Fourier, Laplace, Z etc.
Reglerteknik
--Oerhört kul men mycket matematiktungt. Skulle verkligen förvåna mig om du slipper undan komplex analys.
Material och tillverkningsteknik
--Göteborgsföretagen vill väl att du utvecklar industrirobotar åt dem...
Årskurs 3
Systemkonstruktion
--Antagligen en projektkurs?
Matematisk statistik
Industriell ekonomi och samhällsutveckling
Industriautomation
Arbetsorganisation
--De här låter ju lagom kul tycker jag, men återigen, Göteborgsföretagskrav antar jag, du ska väl kunna förklara för folk varför jobb i monteringen försvinner när dina tuffa system installeras
Människa-maskinsystem
--Potentiellt spännande (AI etc.) men kan innebära vad som helst.