Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2010-02-21, 17:13
Medlem
Ett Hunds avatar
Använder man WYSIWYG-editorn så kan man dra länkar till inläggsrutan så får man snabbt till det.
Prova själv så ser ni - klicka på A/A-knappen längst till höger i verktygsfältet och dra en länk till fönstret så skapas länken automatiskt med rätt namn och allt.

Men ofta vill man ju själv bestämma namnet på länken, så det passar inte alla.
Citera
2010-02-21, 17:14
Medlem
Enfattigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von0ben
Ja, man kan markera ett ord, och får på så vis url-taggar runt texten, men man måste också gå in och klista in rätt url manuellt.

Det här är skumt, när jag skrev det andra inlägget så gjorde jag exakt på det sättet du vill ha det på.
Först kopierade jag länken till Flashback, skrev "Länk till Flashback", markerade och tryckte på url-knappen och det kom upp en popupruta där man kunde klistra in länken.

Men NU går det inte av någon anledning.
Citera
2010-02-21, 17:17
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Använder man WYSIWYG-editorn så kan man dra länkar till inläggsrutan så får man snabbt till det.
Prova själv så ser ni - klicka på A/A-knappen längst till höger i verktygsfältet och dra en länk till fönstret så skapas länken automatiskt med rätt namn och allt.

49
Det var inte så populärt att nämna det...
Senast redigerad av epost72 2010-02-21 kl. 17:19.
Citera
2010-02-21, 17:20
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enfattigen
Det här är skumt, när jag skrev det andra inlägget så gjorde jag exakt på det sättet du vill ha det på.
Först kopierade jag länken till Flashback, skrev "Länk till Flashback", markerade och tryckte på url-knappen och det kom upp en popupruta där man kunde klistra in länken.

Men NU går det inte av någon anledning.

Ojdå. Det verkar som om det är tekniskt möjligt i alla fall och nån tekniker satt och testade.

Det är ju synd ifall det tas bort, för url-knappen som vi fick nu känns som en halvmesyr i och med att man ändå måste gå in och radera text och klippa in.
Citera
2010-02-21, 17:23
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Använder man WYSIWYG-editorn så kan man dra länkar till inläggsrutan så får man [..]

Ja, så är det, det man har behov av oftast är ju att länka till websidor eller annat som det inte finns någon länk till redan.

Det jag och andra efterfrågar är ju nåt som ska täcka behovet av att kunna markera ord i texten och själv lägga in en url snabbt och enkelt, så där är ju inte det där med att dra in existerande länkar i WYSIWYG-editorn någon en lösning.

Eftersom funktionen uppenbarligen finns, och den tydligen fungerade ett kort tag, så förstår jag inte varför de inte aktiverar den.
Senast redigerad av Von0ben 2010-02-21 kl. 17:25.
Citera
2010-02-21, 17:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Det jag och andra efterfrågar är ju nåt som ska täcka behovet av att kunna markera ord i texten och själv lägga in länkar, så jag ser inte riktigt det där med att dra in existerande länkar i WYSIWYG-editorn som en lösning.
Jo men vilken är egentligen skillnaden om du klistrar in länken först och markerar den, trycker på URL-knappen då markeras ju den text som du själv ska ändra?

EDIT
Alltså jag förstår själva skillnaden.
Men vilken metod av det två som är smidigast kan ju diskuteras.
Senast redigerad av epost72 2010-02-21 kl. 17:34.
Citera
2010-02-21, 17:35
Medlem
Von0bens avatar
PS. I nuläget funkar inte URL knappen i wysisyg-editorn
Citera
2010-02-21, 20:37
Medlem
Von0bens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
EDIT

Jag tycker nog det enklaste är att utifrån redan skriven text lägga till länkar genom att dubbelklicka på ett ord och skriva in länken i en popup-ruta. Det är väl därför de flesta större forum har den funktionen.

Och om inte annat borde det i alla fall vara det mest logiska i wysiwyg-redigeringsläget - där det just nu inte finns nån url-funktion alls.
Citera
2010-02-22, 10:15
Medlem
Zwerchstands avatar
Zwrch, nu gôtt upprörd till sinnet
svär, fult, högt, grams' inför svinnet:
Så tråden har snuvats
på vad länge ruvats
å värdiga 3:eårsminnet!

Här hade man i nonchalerad stillhet tänkt högtidlighålla 19 mars med välstämd elegi – så tar någon förb. tekniker i förmodat snarstucken nyväckthet och revirpinkivar allt om intet, därtill på min äras sämsta timing & rena väntande lakan!
Mitt tack är givet, enkelt & kommande ända från 2007 men ryggrad & -slut kräver sin kritik, under förstulen sänkt blick tecknad nedan.
Citat:
[…]

Eftersom funktionen uppenbarligen finns, och den tydligen fungerade ett kort tag, så förstår jag inte varför de inte aktiverar den.
[url=]-taggen har fungerat utan avbrott åtminstone under hela min tid här (med 1 lika notabelt som till sak orelaterat undantag: url-disabled [Länkarna fungerar inte /Mod]) men just det automatiserade formatet har gäckat oss i flera vändor & gestalter. Jag or'lyist räknar inte visst med att denna inkarnation har kommit för att stanna längre än nog att åter vänja mig till ett nylänk bara för att så mycket mer saknas vid nästa försvinnande – om så bara för att så ännu mycket mer glädjas åt var vår stund tillsammans.
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jo men vilken är egentligen skillnaden om du klistrar in länken först och markerar den, trycker på URL-knappen då markeras ju den text som du själv ska ändra?

EDIT
Ock jag hade väntat mig annorlunda om något och skulle gärna se ett omkast:
En URL kräver p.g.a. sitt format alltid markering i flera steg ([Shift]+[Ctrl]+[<—]) medan orden/tecknen man länkar genom ofta är 1-staka, ofta nog för objektiv prio. Hellre än nu föreliggande version-3:a (med funktionshöjd någonstans mittemellan sina företrädare) skulle jag se den "ta omvänd ordning", som det övre i Von0bens spoiler. Alternativt 2:an (version, alltså, infogande "[url=][/url]" utan ruta). Att förmå knappen själv känna av om det ligger URL/normalord i Urklipp är kanske möjligt men skulle resultera i ej så undantagsvisa krux. Hur som helst, skulle denna önskan om omkast inte hörsammas kan vederbörande se fram emot fortsatt kvarnfäktning kring de frågor som ännu ej besvarats.

Åsså undrar jag vad citationstecknen har för verkan, som den mig synbarligen varken gör till/från något (till skillnad från tidigare).

Kram
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in