2007-04-15, 14:33
Medlem
Ok, eftersom så många återkommer med samma ständiga fråga hela tiden så tänkte jag nu skriva en liten post om vadan man blir nedkopplad för, hur man kan åtgärda detta samt ge rum för andra personer att berätta hur man löser det i övriga program som jag inte listar.

Varför dör mitt modem/router?
Detta beror på att när du använder dig utav torrents så skapas en session för varje dator du ansluter till. En publik torrent som låt oss säga finnes på ThePirateBay brukare ha flera tusen personer som tar ned och laddar upp. Det skapas då en anslutning till varje av dessa och vanligtvis överskrider detta då antalet anslutningar som din router klarar, detta leder i sin tur till att routern slutar svarar och i vanliga fall startar om.

Vad ska jag göra för att kunna ta ned med torrents?
Den enklaste lösningen är att sänka maxantalet tillåtna sessioner i ens torrentprogram. Man kan även prova med olika typer av firmwares för ens router, det finns många opensource firmwares som fungerar mycket bättre än tillverkarens egna. Nedan följer exakta lösningar per torrentprogram.

Lösning för uTorrent:
Starta uTorrent gå in i: Inställningar -> Inställningar (CTRL+P) -> BitTorrent.
Det är "Total maxgräns för antal anslutningar" som vanligtvis är för hög. Prova att sänka denna och se om det fungerar bättre.

Varför dör mitt modem/router när jag tankar och det behöver inte vara torrents?
Detta beror oftast på att man har dåliga synkvärden i sitt modem emot sin internetleverantör. Detta är inget man kan kontrollera själv utan måste då kontrollera dessa värden genom att kontakta sin internetleverantörs support.

Vad är vanliga symptom på dåliga synkvärden?
1. Ditt modem dör då du överskrider en viss hastighet när du tar ned. Man brukar upptäcka vart denna nivå ligger omkring om man har detta fel.
2. Ditt modem dör så fort du laddar upp till någon, även på riktigt låga hastigheter.
3. Generellt fungerar dåligt rent allmänt, att man inte kommer upp till utlovad hastighet på sin anslutning.

Vad kan jag göra åt mina synkvärden?
Börja med att kontrollera att du inte har något mer inkopplat i samma telefonjack som modemet, se även till att du använder första telejacket. Många telefoner har en tendens att störa trafiken till/från modem som i sin tur kan leda till dåliga synkvärden.
I övrigt finns det inte mycket man kan göra, det mesta görs hos din internetleverantör. De kan prova att öka / sänka din hastighet för att se resultat. Vanligtvis reglerar de ens hastighet om man bor på ett dåligt område eller en bit ifrån närmaste telestation.

Övrig intressant info
En bra förkontroll kan vara att köra TP test, ett svenskt program utvecklat av konsumentverket (Om jag inte mins helt fel) som kan mäta hastigheten som eran lina klarar av.
VIKTIGT! Tänk dock på att den inte mäter hastigheten över trådlösa nätverk. Det går, för programet kommer inte att säga ifrån men ni får helt felaktiga värden. Så mät enbart eran linas hastighet med kabelanslutet nätverk.

Länk till programmet TPtest:
http://www.tptest.se/

Avslutningsnot
Hoppas att detta ska öka förståelsen för modem/routrar och torrents, samt lite övrig allmän nyttoinformation. Har nu bara lagt in exempel på uTorrent då det är det torrentprogram jag använder för stunden men om andra vill skriva hur menyvalet är för andra torrentprogram så klistrar jag in det i denna post.
Kom gärna med missad relevant information så att fler folk kan lära utan att söka sig förgäves.
Tanken med denna tråd var för att undvika fler frågor om samma återkommande problem samt för att kunna direktlänka till när folk väl missar att söka. Mitt hopp är att en moderator eller liknande klistrar denna så att vi slipper svara något mer på denna ständigt återkommande plåga.
Citera
2007-04-15, 14:34
Medlem
Reserverad för utbyggnad.
Citera
2007-04-15, 14:35
Medlem
Yttligare reserverad för utbyggnad.
Citera
2007-04-15, 15:19
Medlem
Chippers avatar
Tack för den guiden!

Så om man har t.ex. telefonen inkopplad i samma jack som modemet, så ska man dra ur telefonen ur de jacket, och flytta till ett annat jack? Verkar fortfarande strula - dock.

Vad är dåliga synkvärden? Jag har testat allt du skrivit. Sänkt maxanslutningar, dragit ur telefonen ur de jacket som modemet sitter i... Men det strular fortfarande?
Citera
2007-04-15, 16:17
Medlem
nollans avatar
Fan! Tack så mycket, kopplingen mellan antalet anslutningar i uTorrent har faktiskt aldrig föresvävat mig när min router kukat ur. Tack så mycket åter igen och skall nu prova att köra med sänkt antal under en testperiod!

Ser fram emot mer information och lite klister.
Citera
2007-04-15, 16:55
Medlem
DennisOlofs avatar
Kör med P2P, dataspel och sådant som skickar mycket trafik ska man köra med TCPIP.SYS patch programet.

Eftersom MS införde en brgränsning på öppna sessions eller något i den stilen, den är satt till 10 för att minska risken för spridning av virus. Bara patcha och sätta till 10000 så är det fixat.

Ökar hastigheten i de flesta P2P program, inte jättemycket kanske men helt klart värt att ändra på.

http://www.lvllord.de/

En annan sak som påverkar prestandad är om man har sunkig router/brandvägg som inte klarar så många sessions och har dålig hastighet eller thoughput.

Jag tröttnade på mitt sketna D-link och bytte till en beg. watchguard soho 6 och VIPS gick allt mycket fortare. E-Mule fungerade 10 ggr bättre, .torrents rusade fram och spel flöt på duktigt. Det här var iofs ett bra tag sedan så numera är ju dom billiga produkterna bättre men kan vara värt att känna till ändå.

Ett sätt att testa är att köra utan brandvägg / router direkt mot modemet, det brukar ge märkbara resultat direkt.
Citera
2007-04-22, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Kör med P2P, dataspel och sådant som skickar mycket trafik ska man köra med TCPIP.SYS patch programet.

Eftersom MS införde en brgränsning på öppna sessions eller något i den stilen, den är satt till 10 för att minska risken för spridning av virus. Bara patcha och sätta till 10000 så är det fixat.

Ökar hastigheten i de flesta P2P program, inte jättemycket kanske men helt klart värt att ändra på.

http://www.lvllord.de/

Har provat detta program och inte märkt någon skillnad alls, däremot så gör det ingen skada och jag finner det positivt att använda ifa. det gör någon skillnad.

En till sak som jag missade i min guide (som jag tydligen inte kan redigera), folk med ADSL anslutning måste tänka på sin upload/download.

Upload / Download
Begreppet Upload / download står för Upphastighet och Nedhastighet dvs. den hastighet din lina klarar att skicka information ifrån din datorn till någon annan respektive att ta emot information.
Exempelvis kan vi använda Telias 8mbit anslutning. Du får då 8 mbit download och 1 mbit upload.

Problem med ADSL
Det enda direkta problemet med ADSL är half duplex. Detta leder till att om du använder din upload till 100%, så kommer den att mer eller mindre döda din download helt.

Lösning:
Allt som behövs är en begränsare (limit) på hastigheten. I alla Bittorrent program kan man ställa in en global maxgräns såväl som lokal maxgräns.
Den lokala gränsen är en begränsning per specifik torrent medan den globala gränsen påverkar alla torrents. Vanligaste operationen är att dubbelklicka eller högerklicka på sin torrent och där kunde ställa in hastigheten.
Download behöver man sällan begränsa medan upload är bra att sätta en gräns på ca 80% av ens totala kapacitet. Vanligt värde för 1mbit upload är 60kb/sec.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in