2007-04-17, 18:11
Medlem
Man drar in baguetten i ugnen lite s den blir lite knaprig och go, sen drar man p det untimata plgget, dvs rostbiff.. finns inget goare
Citera
2007-04-17, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Nej absolut inte, men den mste vara god fr att vara dyr, hahaha. Nej skmt och sido s ligger pris och kvalitet hand i hand nr det gller olivolja. Om du inte smakat annat n Zetas kan det nog vara svrt att frst, men det r som att jmfra pplen med pron.

Frstod vad du menade men det var s att sga ppet ml, var bara tvungen! Har dock kpt riktigt dyra olivoljor som varit besvikelser samt billigare som varit riktigt bra. h nu skulle ju inte trden handla om olivolja utan om baguetter, s hr kommer min favvo;

Grillar baguetten frst, gnider in med vitlk, p med hackade solmogna tomater, paprika, gul eller rd, frskmalen svartpeppar, flingsalt samt ngra basilikablad. Toppar det hela med olivolja (god, kanske dyr, grna en novello) och ngra stnk balsamicovinger.
Grna ett par skivor Parma eller Patanegra p det hela om jag har det hemma, kanske lite riven parmesan om jag orkar. Gott s det frslr!
Citera
2007-04-17, 21:58
Medlem
korvgobbens avatar
Mycket enkelt:

Brie
Rkt lax
Soltorkad Tomat
samt nymald svartpeppar

En annan sak som r god r att gra en Ceasarsallad och lgga p baguettan....! mmmmmmmmmmmmm.....nu kurrar det i magen!
Citera
2007-04-22, 14:25
Bannlyst
Finns s mnga goda men en jag uppskattar srskilt r:
Rikligt med Rostbiff
Dijonsenap
Finhackad lk
En kryddigare ost
Ngra varv med chillipepparkvarnen
Ibland blandar jag ven en mjukost med smret innan jag brer den och kan smakstta med ngon krydda.
Citera
2007-04-22, 14:46
Medlem
droopys avatar
Startar med en motfrga, var fr ni era baguetter ifrn?

De stackars "butiksgrddade" pinnar som sljs i svenska mataffrer r bara dliga imitationer av genuina baguetter frn franska boulangerier. De saknar frasigheten och lttheten, istllet r de tta och pminner mer om genuint svenskt vetebrd. Det mste ha att gra med tillverkningen d recepten inte kan skilja sig srskilt mycket.

Enda gngen jag smakat ngot som kan mta sig med en kta fransk baguette har varit frn ngot bageri i stockholm, kommer inte ihg namnet nu.

Sjlvklart s ter jag franska ostar tillsammans med min (franska) baguette!
Citera
2007-04-23, 04:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av droopy

De stackars "butiksgrddade" pinnar som sljs i svenska mataffrer r bara dliga imitationer av genuina baguetter frn franska boulangerier. De saknar frasigheten och lttheten, istllet r de tta och pminner mer om genuint svenskt vetebrd. Det mste ha att gra med tillverkningen d recepten inte kan skilja sig srskilt mycket.

Enda gngen jag smakat ngot som kan mta sig med en kta fransk baguette har varit frn ngot bageri i stockholm, kommer inte ihg namnet nu.

Ja, det finns ju uppenbara logistiska hinder nr det gller brd, svrt att f frska baguetter frn Frankrike till svedala om de inte flygs in. Av de strre nringsidkarna s fredrar jag ICA:s "rustik baguette" och Coop har ngon liknande variant. Har svrt fr de rena vetebaguetterna, smakar bulle liksom.
Citera
2007-04-24, 09:42
Medlem
merbzzs avatar
Ost , skinka och gurka r gott , men godast r en baguett fylld med tzatsiki och fint strimlad flskfile , s jkla gott.
Citera
2007-04-24, 09:56
Medlem
Ninsos avatar
Allra godast r ju en enkel ostbaguette med lite salladsblad, tomat och gurka. Men ven tonfisk/skagenrra r smarrigt att ha p.
Citera
2007-04-24, 14:06
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av droopy

Spelar ju ingen roll, det r ju plgg vi snackar i den hr trden. Ett gott plgg kan frgylla vilket brd som helst. S lnge det r gott ger jag vl blanka fan i om Baguetten hade varit lite godare om den var kpt i Frankrike.
Citera
2007-04-24, 15:00
Medlem
Requiems avatar
Ett tips r att dela baguetten horisontellt och grilla den gyllenbrun, sedan bara dela p en vitlyksklyfta och sedan gnida in den rostade ytan ltt. Fr n alldeles lagom touch av vitlk.

Efter detta brukar jag sjlv ha p ngon trevlig italiensk salami, grna en lite pepprig sort, mozarella, delade krsbrstomater och lite frsk oregano. En skvtt fin olivolja ver och sedan in i ugnen igen tills osten smlt.
Citera
2007-04-24, 21:56
Medlem
kta baguette r jvligt gott med brie de meaux. och med provencalsk korv. och med pat.

mmmmm!
Citera
2007-04-25, 00:39
Medlem
droopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Spelar ju ingen roll, det r ju plgg vi snackar i den hr trden. Ett gott plgg kan frgylla vilket brd som helst. S lnge det r gott ger jag vl blanka fan i om Baguetten hade varit lite godare om den var kpt i Frankrike.

P samma stt kan ett bra brd frgylla mnga plgg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in