2007-04-15, 09:03
Medlem
corpulentcowboys avatar
I mitt område finns det ett cykelförråd på gården (ingen källare alltså, utan en fristående byggnad).

För att undvika att ha min motorcykel stående ute hela våren/sommaren har jag tänkt ha den i cykelförrådet när jag inte kör. Tror ni detta är tillåtet? Jag kan inte hitta någon skylt eller text i mitt kontrakt som säger att jag inte får det (och inte att det är tillåtet heller för den delen).

Jag lever efter devisen "bättre att be om förlåtelse än tillåtelse", så jag tänker inte fråga hyresvärden.

Vad har ni för erfarenheter av detta, brukar det vara tillåtet?
Citera
2007-04-15, 09:19
Medlem
cavalls avatar
har du otur så kan de forsla bort den eller ge dig böter.
Citera
2007-04-15, 09:22
Medlem
Drexls avatar
Cykelförråd brukar vara till för just cyklar. Parkeringsplatser brukar vara mer lämpade för motorcyklar. Står det i kontrakten (eller på några skyltar) något om man får förvara soffor, tegelsten, pellets eller grästorvor i cykelförrådet?

Mvh
Citera
2007-04-15, 09:41
Medlem
Balthazaer-s avatar
Jag har för mig det är generellt förbud mot mopeder/MCs i cykelförråd (iaf de som ligger i källaren på bostadshus) pga brandrisken.
Citera
2007-04-15, 09:51
Medlem
DennisOlofs avatar
corpulentcowboy du måste nog fråga om du får.

Då är du säker, och är det så att det oftast är få cyklar där osv är det möjligt att du kan få ha den där, tror dock du måste försäkra hyresvärden om att det inte kommer finnas någon bensin i tanken när den står där.

Har du tur får du ha den där.
Citera
2007-04-15, 09:59
Medlem
I mitt område parkerar en kille sin motorcykel i det lilla cykelställ som finns precis utanför ingången till trapphuset. Han låser fast sin mc och täcker även över den med ett regnskydd. Är det verkligen tillåtet? Borde han inte betala för en parkeringsplats precis som vilken bilägare som helst?
Citera
2007-04-15, 10:34
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Borde han inte betala för en parkeringsplats precis som vilken bilägare som helst?
parkeringsböter på det, om din hyresvärd har kontrakt med securitas så ring dom å kommer dom och lappar.

ska man hårddra det så gäller detta även för eu45'or vilket inte många vet om.
Citera
2007-04-15, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
parkeringsböter på det, om din hyresvärd har kontrakt med securitas så ring dom å kommer dom och lappar.

ska man hårddra det så gäller detta även för eu45'or vilket inte många vet om.

Jag har inte reagerat mot detta eftersom killen är skötsam och inte rusar motorn i samband med användningen. Han har faktiskt parkerat sin mc där ända sen jag flyttade in för något år sedan och man kan ju tycka att någon borde ha klagat om det inte var tillåtet. Husvärden är inte sen att kasta ut cyklar ur trappuppgången när han går sin runda och han kan knappast ha missat en stor motorcykel. Det står för övrigt en moped parkerad bredvid motorcykeln också och därmed får det inte plats några cyklar för barnen i just det cykelstället.

Är det inte så att en motorcykel i sådana här sammanhang skall behandlas precis som en bil? Om det går att ställa en motorcykel i cykelstället borde det alltså gå bra att parkera bilen där också.
Citera
2007-04-15, 11:08
Moderator
Tystnads avatar
I ett fristående förråd ,vet jag inte ,har ju kommit massa nya regler om brandskydd och sådant ,och brandkåren brukar inte godkänna att det står "fordon med bensin" i allmänna källare utrymmen ,typ för cyklar.
Överhuvudtaget har det blivit mycket petigare på senare år med vad som får placeras i allmänna utrymmen pga just brand risken ,samt möjligheten till brand evakuering ,och räddningsmöjligheter.

skall du vara riktigt på det klara med vad som gäller kontakta då brandförsvaret på din ort först ,innan du snackar med värden ,säger brandkåren det är ok ,men värden nej ,så kan du ju alltid påpeka detta för värden.
Citera
2007-04-15, 11:29
Medlem
corpulentcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
skall du vara riktigt på det klara med vad som gäller kontakta då brandförsvaret på din ort först ,innan du snackar med värden ,säger brandkåren det är ok ,men värden nej ,så kan du ju alltid påpeka detta för värden.

Tack för tipset. Det låter som ett bra upplägg.
Citera
2007-04-15, 14:29
Medlem
DennisOlofs avatar
Petronius förmodligen har han pratat med hyresvärd om detta tidigare och han kanske har sagt att det är ok. Samma sak med mopeder, dom brukar ju parkeras lite var stans, där dom inte få.

Men det är ingen som egentligen bryr sig, motorcykel är ju en annan sak. Fördelen med att ha en vanlig moppe (inte EU variant) är att du inte KAN sätta böter på de eftersom det inte finns krav på att ägarna finns i register osv

Men andra ord, grymt bra i storstan om man vill slippa böter och parkera där man bäst tycker, om den står länge på samma plats kan dock polisen beslag ta den, men den risken kan man ju ta om man har en moppe som kostar några tusen. Parkeringsböter är ju ändå sjukt dyrt, så man tjänar igen pengarna fort
Citera
2007-04-15, 22:40
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Samma sak med mopeder, dom brukar ju parkeras lite var stans, där dom inte få.
Citat:
Men andra ord, grymt bra i storstan om man vill slippa böter och parkera där man bäst tycker,
överallt där man får parkera en cykel får man också parkera en eu25/30moppe, även på trottoarer om plats finnes och har man lite intelligens inser man rätt snabbt att man kan både praktiskt och juridiskt sett parkera en eu25/30moppe nästan överallt, exempelvis på trottoarer som inte är för smala så man behöver inte bete sej som en idiot och parkera mitt i vägen som alltför många redan gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
säger brandkåren det är ok ,men värden nej ,så kan du ju alltid påpeka detta för värden.
men i slutändan är det ändå hyresvärdens ord som väger tyngst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in