2007-04-15, 04:22
Medlem
pastorns avatar
(Nej tråden är faktiskt riktad åt admin och hör hit till underforumet flashback och inte medier och journalistik. Det är bara jag som är obstinat i mitt val av rubrik)

Länge har jag irriterat mig på kommentarfunktionen som hör till vissa artiklar på DN och SvD. Ofta men inte alltid så ges man möjlighet att komma med sina egna åsikter när det handlar om artiklar i de gamla tidningsdrakarna. Det konstiga är att för vissa artiklar så finns det ingen kommentarfunktion. Det kanske handlar om något tillfälligt tekniskt fel på dessa dagstidningar, eller så är det något annat som jag inte känner till.

Men för att komma tillrätta med problemet att man inte kan kommentera allt, så har jag via email föreslagit både SvD och DN att installera någon slags förenklad forumprogramvara som låter folk komma till tals. Denna min idé har dessvärre inte fallit i god jord. Den ena tidningen svarade mig i en nekande ton och den andra tidningen väntar jag fortfarande efter ett halvår svar från. Det hela är lite intressant för jag noterar att numera så har dom ett "bloggfält" till sina artiklar. Det är fortfarande inte ordet fritt, men ofta så ges gemene man möjligheten att komma med sina egna tankar och ideer.

Men nyss när jag satt på hemlighuset och rökte så kom det en idé in i min skalle. Måhända man inte kan få tidningsdrakarna att komma till berget, men vad sägs om att flytta berget till tidningsdrakarna? Jag har alltså slutat att hoppas på en anständig kommentarfunktion till tidningsnyheter. Men vad sägs om att få anständiga kommentarer till nyheter i stället?

Den helt oberoende domänen flashback.se har halva inne när det kommer till min nuvarande idé. Där på förstasidan så presenterar dom faktiskt nyheter som man oftast inte kan läsa på SvD eller för den delen DN. Problemet är att den sidan uppdateras på tok för sällan. Men låt oss nu anta att det illegala flashback.info väljer ut sina bästa skribenter för att kommentera dagens nyheter? Det skulle troligen göras under en ny domän så att man medgavs en möjlighet att presentera informationen på ett snyggt "tidningsmässigt" sätt.

Trenden på tidningssidan finns trots allt redan där. Först fick man möjlighet att kommentera vissa artiklar. Senare så kom dessa små blogglänkar till privatpersoner som inte var utbildade journalister. Jag föreslår nu att admin går åt andra hållet. Från den åsiktsanarki som flashback.info är, så föreslår jag att admin plockar fram det som han/medlemmarna anser vara det förnämsta och presenterar dessas ideer i en dagstidningsform. Framförallt att innehållet uppdateras dagligen så att läsarnas intresse upprätthålls.

Och innan jag får mothugg om att ezzelino inte är en utbildad journalist. Tänk på blogglänkarna från tidningsdrakarna. Dom kämpar nu febrilt om makten över nyheterna. Det är därför vi har alla dessa nonsensblogglänkar på SvD. Tänk även på alla uppstickare i nyhetsbranchen. Whigsnews med flera. Folk läser faktiskt nyheter från dessa sidor. Vad sägs om att skapa nyheter? Trots allt så ligger admin i startgroparna med att skapa fakta, då med den kommande "flashback wiki" Om ett år sitter kidsen där och anser att det som står på flashback wiki är den högsta sanningen, varför inte göra samma sak med nyheter?

/Från avdelningen ideér som låter bra klockan 04:00 på morgonen.
Citera
2007-04-15, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Det konstiga är att för vissa artiklar så finns det ingen kommentarfunktion. Det kanske handlar om något tillfälligt tekniskt fel på dessa dagstidningar, eller så är det något annat som jag inte känner till.
Det är uppenbart att endast artiklar som inte kan orsaka alltför mycket uppståndelse och ramaskri förses med en kommentar(s)funktion. En form av censur, helt enkelt.
Citera
2007-04-15, 22:29
Medlem
Fekkes avatar
Nåt ballt som tydligen ska ha funnits förut var ett program folk installerade. Sen kunde dom kommentera ALLA webbsidor på nätet. Kommenterarerna lagrades på en central server.

Men om jag förstår din tanke rätt så vill du ha DN.se i en frame och 'flashback kommenterar' i en annan frame, och flashback-framen ska växla 'tråd' varje gång du växlar artikel?
Citera
2007-04-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke
Men om jag förstår din tanke rätt så vill du ha DN.se i en frame och 'flashback kommenterar' i en annan frame, och flashback-framen ska växla 'tråd' varje gång du växlar artikel?
Njaae. Han vill väl ha kommentarer av användare angående olika artiklar i en tidning?

Citat:
Ursprungligen postat av Pastorn
Från den åsiktsanarki som flashback.info är, så föreslår jag att admin plockar fram det som han/medlemmarna anser vara det förnämsta och presenterar dessas ideer i en dagstidningsform.
Citera
2007-04-15, 23:12
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fekke

Mja, det var mest en allmän reflektion att dagstidningarna går åt det hållet där dom tillåter allt mer personliga reflektioner på nyheter. Från att en gång i tiden presenterat nyheterna i en statisk form på pappersidor. Så införde dom senare på internet kommentarer och numera så länkar dom även in olika bloggar till artiklarna. Trenden är alltså att "informationen" i nyheten till större delen bestäms av gemene man än reportern. Den logiska följden på denna utveckling blir alltså att admin bör möta tidningarna från andra hållet genom att låta gemene man skapa nyheter. Sen naturligtvis så borde "flashback news" ha ordentliga diskussionsfält till sina artiklar.

Det finns människor som ser en dagstidning som något hyperseriöst och absolut. Jag tillhörde själv den kategorin människor för några år sedan. Numera har jag lärt mig att ifrågasätta allting som presenteras för mig. Men jag tror att det fortfarande finns människor därute som sätter tillit till en snyggt presenterad artikel. Det finns många intressanta skribenter här på forumet som är riktigt duktiga på att presentera sina egna nyheter. Jag föreslår alltså att dom får en egen mer utbredd plats för sina tankar och ideer.

Det kommer dock att bli en schizofren ledarsida, där sossar attackeras ena dagen för att nästa dag ersättas med ett hätskt utfall mot liberaler...
Citera
2007-04-15, 23:51
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
(Nej tråden är faktiskt riktad åt admin och hör hit till underforumet flashback och inte medier och journalistik. Det är bara jag som är obstinat i mitt val av rubrik)

Intressant förslag.
Ska fundera på det något.

admin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in