Jag tycker om filmen, men jag vet dock om alla hiistoriska missar och väljer att ignorera dom för att jag tycker om filmen, och jag tycker om att njuta av scenerna där den persiska armadan blir massakerad, och jag njuter till och med av elefanterna och noshörningen som inte har nåt att göra där.
Och om vi ska lista historiska missar så,
Spartanernas rustningar var de tyngsta i hela den grekiska armén.
Spartanerna var mestadels bögar, Man love relationships, och Man boy relationships, det var inte hela det manliga bla bla bla hustru som lyfts fram i den här filmen, sorry Adolf your race pure people were faggots(Hitler såg Spartanerna som den ultimata rasrena staden OT!).
"The Immortals" var en styrka som inte var missbildad, inte hade masker utan nån form av tyg över ansiktet som de kunde se igenom, och det enda historiskt korrekta med dem i filmen är att de var tysta, de talade inte när de var i strid. Och deras rustningar till skillnad från de de bär i filmen var en form av lövtunn pansar som låg över sig på samma sätt som fjäll, helt enkelt, ett löv täcker det andra, Immortals använde vidare spjut och sköldar i strid.
Spartanerna dekorerade sina sköldar traditionellt med exempelvis lejon(det finns en historia om en spartan som skulle ha målat en fluga på den och när de frågade varför så svarade han "När vi möter fienden kommer flugan att vara så nära dem så att det de ser är ett lejon" helt enkelt, han skulle komma så nära sina motståndare som möjligt).
Spartanerna höll sin Phalanx at all times, om den föll på en punkt så betydde det att phalanxen föll, om inte posten fylldes direkt.
Spjuten som användes av den spartanska armén var ca 2-2.5 meter långa.
Oraklet sa inte att spartanerna inte fick gå ut i strid, däremot sa hon att en spartansk kung måste falla i strid för att sparta skall överleva.
Senaten gav Leonidas 300 man enbart, och de andra grekiska staterna stödde dem med ca 8000 man.
Vägen att kringå spartanerna hölls av ett folk vars stad låg nära bergpasset(kommer inte ihåg namnet nu), men när perserna började rycka fram där fick de info om att deras stad var målet för en attack och övergav därmed sin post vilket dömde spartanerna till döden.
Det finns en historia om att en man med spartanskt blod i sig förråde dem till perserna och visade vägen att kringgå dem, men dock finns det inga uppgifter om att han skulle vart missbildad eller något sånt.
Leonidas kam på hjälmen var sannolikt inte riktat bakåt, utan stod på sidan alltså, inte såhär | utan såhär - .
Och anledningen att Styrkorna klarade att hålla marken så länge var ändock en annan greks förtjänst, en atenare vid namn Thermystikles(tyvärr inte säker på stavning), men saken var den att perserna planerade att kringgå den spartanska styrkan och massakera dem genom att landsätta trupper bakom dem, men Thermystikles flotta höll emot dem vilket ledde till att de försökte segla runt dem också, och då förstördes en stor del av flottan under en storm(the power of the gods, TAM TAM TAM!)
Xerxes var för övrigt en vältränad, intelligent(eller åtminstonde lärd) man, och hans styrkor sägs ha uppgått från 300 000 till 2 000 000. Det tog 3 år att samla styrkorna.
Och den sista dagen så samlades inte spartanerna och väntade som i filmen, de marscherade emot sina motståndare och stred som vildar, och när Leonidas föll så kämpade de för att skydda hans kropp.
Det var det jag kommer ihåg just nu, var ett tag sen jag såg filmen men iallafall.
Och för övrigt vet jag att den bygger på serien där Frank Miller själv sagt att han ändrade saker för att det skulle bli "coolare".
Trots allt detta, så tycker jag filmen är suverän.