2007-04-14, 23:49
Medlem
frosses avatar
Några av er kanske har min tråd (http://www.flashback.org/showthread.php?t=470189) om mitt påstådda problem med att min familj vill skaffa hund och det verkar nu bli sanning...Då jag inte har hittat mig en lägenhet än så får jag väl helt enkelt infinna mig vid att ha en hund, som förövrigt är mkt trevligt...det är själva jobbet med hunden som jag möjligen stör mig på.
Hur som helst så är det en Cavalier King Charles Spaniel dom kollar på, några kommentarer?
Citera
2007-04-15, 00:20
Bannlyst
Jag har bara träffat väldigt härliga exemplar utav Cavalier, mysiga och fina hundar som passar många. Cavalieren är en fantastiskt trevlig allround-hund. Pigg på allt, men nöjd även de dagar det inte händer så mycket, alltid en vänligt viftande svans - med andra ord en toppenhund för egot.

Förutom hjärtfelen så har jag inget att anmärka på. CKCS är supertrevliga och rara hundar, prefekta som sällskapshundar och de är dessutom ofta bra på bl.a. agility och annat.

Se dock till att köpa av en uppfödare som verkligen tar hjärtfelsproblematiken på allvar. CKCS är den ras i Sverige som har mest hjärtsjukdom, som blir sjuka först och som i störst grad dör av sina hjärtfel. Snälla, beakta detta, för er och för hundens skull! Att ha en sjuk kompis är inte kul!
Citera
2007-04-15, 00:41
Medlem
frosses avatar
Okej, jo det verkar ju vara en trevlig hund, synd bara på sjukdomarna. Dessa hjärtfel, är de mycket vanliga?
Citera
2007-04-15, 22:46
Medlem
frosses avatar
bump
Citera
2007-04-16, 09:30
Bannlyst
Hur vanligt det är vet jag inte. Men jag gick in på deras sida och klickade på "nyheter och information". Längst ner finns en klickbar länk som heter "Hälsoprogram mot hjärtfel". Sen finns det säkert någon där du kan fråga!
Citera
2007-04-19, 14:40
Medlem
Hypnososs avatar
Bästa hundrasen någonsin. Om man ska skaffa en hund så ska man skaffa en Cavalier King Charles Spaniel. Även om man inte gillar hundar generellt sett, så gillar man den rasen.
Citera
2007-04-19, 15:35
Medlem
*Girlie*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosos
Bästa hundrasen någonsin. Om man ska skaffa en hund så ska man skaffa en Cavalier King Charles Spaniel. Även om man inte gillar hundar generellt sett, så gillar man den rasen.
Det var väl att ta i, beror alldeles vad man vill ha för sorts hund och vad den ska användas till. Det är säkert en utmärkt sällskapshund men att säga att alla gillar rasen. Personligen är det absolut en av de sista raserna jag skulle skaffa.
Citera
2007-04-19, 19:06
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Girlie*
Det var väl att ta i, beror alldeles vad man vill ha för sorts hund och vad den ska användas till. Det är säkert en utmärkt sällskapshund men att säga att alla gillar rasen. Personligen är det absolut en av de sista raserna jag skulle skaffa.
För att?
Citera
2007-04-20, 04:26
Medlem
Tjohildas avatar
De jag har känt har varit snälla och kelna, med goa silkiga öron.
Citera
2007-04-20, 12:30
Medlem
*Girlie*s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
För att?
Dels för att de är alldeles för små för min smak, dels för att jag har dåliga erfarenheter av rasen. 2/3 har varit agressiva små saker och den 3:e vara bara allmänt mesig. Jag är alldeles övertygad om att en hund från en bra uppfödning och med bra uppfostran kan bli en jätte trevlig hund men som sagt, jag vill ha en "riktig" hund och alla är vi olika.
Citera
2007-04-21, 22:07
Medlem
De individer jag träffat ur rasen har det inte varit något fel på. Utan helt vanliga och trevliga hundar och inte svårskötta eller svårfostrade, heller.
Dock har samtliga av dessa inte blivit direkt gamla. För som sagt:
"En annan ärftlig defekt är den kroniska hjärtklaffs-degeneration som är vanligt förekommande hos bland annat cavalier king charles spaniel":
http://www.zoologi.su.se/research/popgen/projekt-hundavel.php
Citera
2007-04-25, 15:55
Medlem
cav

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
De jag har känt har varit snälla och kelna, med goa silkiga öron.
dom jag har känt och varit "varit barnvakt" till är helt underbara..men varför inte skaffa en Collie? Dom är ovanliga idag....konstigt för dom är helt underbara hundar...vi har 2
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in