Ber om ursäkt ifall ämnet redan är berört, hittade dock inget när jag sökte. Ber också om ursäkt ifall min fråga ligger fel, i så fall kan väl mod flytta.
Frågan är precis som rubriken, hur fortplantar sig fästingar ?
Har sökt på Google men hittar inget riktigt svar på frågan. Nu står mitt hopp till er FB:are !!
Parningen hos den vanliga fästingen äger rum innan honans sista blodmål, och sker då vanligtvis inte på värddjuret. Om blodmåltiden sker på våren - sommaren, så kläcks äggen inom en till tre månader. Om blodintaget sker på sommaren - hösten, så övervintrar honan, och äggen läggs nästfäljande år. Äggen, 1 000 - 3 000 stycken, läggs ett och ett på marken i tät vegetation. Det första aktiva stadiet, larven, blir ca 0,5 mm lång. När den kläcks ur ägget har den 6 ben, och behöver en blodmåltid innan den kan bli nymf. När den sugit sig full med blod, släpper den taget och ramlar ner på marken. Här ömsar den hud, och övergår till nästa utvecklingsstadium - nymfen. Nymfen, det andra aktiva stadiet, har 8 ben och blir ca 1 mm lång. Även den behöver ett blodmål innan den ramlar ner på marken, ömsar skinn och övergår till en vuxen fästing, som är det sista aktiva stadiet. Den vuxna honan, som även hon har 8 ben, behöver en blodmåltid för att kunna lägga ägg. Däremot behöver den vuxne hanen inte blod.