2007-04-14, 11:54
Medlem
slrslrs avatar
Jag blev intresserad av detta helt plötsligt. Är det några speciella krav när det gäller betyg eller snitt för att få söka?
Citera
2007-04-14, 12:07
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Jag blev intresserad av detta helt plötsligt. Är det några speciella krav när det gäller betyg eller snitt för att få söka?
Se länken som henrik 21 postade.

Det kräver sin man/kvinna, annars skulle dom inte va underbemannade med så pass bra lön.

Men utpressning har jag alldrig gillat ändå.
Citera
2007-04-14, 12:25
Medlem
slrslrs avatar
Länken var ju väldigt informativ men jag hittade inget med hur man går till väga om man ska söka och om dom tar in folk via betyg osv.
Citera
2007-04-14, 12:46
Medlem
Carradines avatar
Vart har vi Reagan när vi behöver honom?
Citera
2007-04-14, 12:53
Medlem
Nirps avatar
Hmm, båda mina föräldrar jobbar som flygledare på Arlanda, trist att de inte berättat någonting om det här. Men det kanske är därför de blivit inkallade i sista sekunden lite då och då den senaste tiden.

Själv förstår jag att många flygledarevill ha bättre betalt, med tanke på vad våra grannländer betalar sina flygledare. Tror att många av dem övervägt att flytta, ganska många som gör det också.
Citera
2007-04-14, 13:00
Medlem
gröngölings avatar
Som en av de ovanstående antydde är det här inget nytt, och lösningen var säkert ett av de finaste politiska ge-på-käften-exemplen någonsin

http://en.wikipedia.org/wiki/Professional_Air_Traffic_Controllers_Organization
Citera
2007-04-14, 20:37
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Vart har vi Reagan när vi behöver honom?

Påminn mig. Jag minns att han gjorde någon mass-sparkning men vilka var det. Var det rent av flygledare?
Citera
2007-04-14, 20:38
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singulariteten
Tänk om sveriges alla kirurger, ambulanspersonal, poliser etc skulle sjukskriva sig om de inte fick 70% lönelyft. Vi skulle vara tvungna att gå med på deras krav, eller hur?

Läkare har faktiskt inskrivet i avtalet att de inte får strejka.
Citera
2007-04-14, 20:42
Medlem
pysokats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Läkare har faktiskt inskrivet i avtalet att de inte får strejka.

Det tycker jag är väldigt bra att det ingår i deras avtal. Däremot så dör ju ingen om ett plan står inne, dvs att hålla på och jämföra som de tidigare i tråden gjort är bara löjligt.
Citera
2007-04-14, 23:41
Medlem
Singularitetens avatar
Sjukt rolig den där Wikipedia-länken, USAs nästan 12000 flygledare strejkade, Reagen förbjöd dom att strejka, 1200 återvände till jobbet men de 11,359 som fortsatte strejka fick sparken och blev ersatta av hemligt tränade flygledare
Citera
2007-04-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Precis, att som flygledare begära en löneförhöjning på 62% när dom redan tjänar närmare 50000 kr/mån, är ju vansinnigt.

Det är ren utpressning.

"framfört krav på lönelyft på 62 procent under tre år mot att man löser bemanningsfrågan"

Är alltså ingen permanent höjning dom kräver. Dom vill ha extra pröjs för den uppoffring dom behöver göra pga att bemanningsfrågan inte fungerar.

Dvs man klämmer i med en hög höjning bara för att tvinga ledningen att lösa problemet. Blir ju väldigt kostsamt ifall man inte löser det fort annars.

Typ ett alternativ till en strejk. Dock går det ju inte att strejka om man ber ledningen utbilda fler personer. Vem ska då utbilda dom?
Därför tar man väl till det här sättet.
Citera
2007-04-15, 00:11
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singulariteten
Sjukt rolig den där Wikipedia-länken, USAs nästan 12000 flygledare strejkade, Reagen förbjöd dom att strejka, 1200 återvände till jobbet men de 11,359 som fortsatte strejka fick sparken och blev ersatta av hemligt tränade flygledare

Haha fyfan va snopet, eller som de skulle säga i That 70's Show. Major burn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in