• 5
  • 6
2014-01-16, 20:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fubar
*Piggvar
*Kokt potatis
*Räkor
*Kapris
*Brynt smör
*Pepparrot
Har du kanske lust att utveckla receptet lite?

~Paul~
Citera
2014-01-16, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tack, tror jag .

Ärligt talat så är Flygande Jakob den förmodligen mest motbjudande rätt jag kan tänka mig. Å andra sidan så finns det väldigt många som gillar den .

~Paul~

Här finns en som fullkomligt älskar flygande jacob Fast jag kör hellre grillad kyckling till receptet! Är man lat köper man en grillad kyckling från ica eller motsvarande så är det mycket snabblagat dessutom.

Broccolisoppa är något som passar här. Jag själv gillar att göra som gordon ramsay och här är ingredienserna han använder.
1 large or two medium broccoli clusters (as fresh as possible)
Salt (3 tsp.)
Ground Black Pepper (4-5 turns on the grind wheel)
Water
Olive Oil
Goat Cheese
Walnuts

Vill man se hur den tomten går tillväga går det att göra här http://www.youtube.com/watch?v=2KR44a_5v_A
Annars är det ganska simpelt.
Koka vatten, i med broccoli och koka 4 - 4.5 minuter (Glöm inte att salta vattnet)
Sila av broccolin men spara vattnet.
Mixa broccolin och vattnet till en krämig konsistens samt smaka av med salt och peppar.
Lägg lite valnötter i botten av tallriken med lite getost ovanpå.
I med broccolisoppan och eventuellt ringa lite olivolja ovanpå (jag brukar skippa detta)
Citera
2014-01-16, 20:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Här finns en som fullkomligt älskar flygande jacob Fast jag kör hellre grillad kyckling till receptet! Är man lat köper man en grillad kyckling från ica eller motsvarande så är det mycket snabblagat dessutom.

Broccolisoppa är något som passar här. Jag själv gillar att göra som gordon ramsay och här är ingredienserna han använder.
1 large or two medium broccoli clusters (as fresh as possible)
Salt (3 tsp.)
Ground Black Pepper (4-5 turns on the grind wheel)
Water
Olive Oil
Goat Cheese
Walnuts

Vill man se hur den tomten går tillväga går det att göra här http://www.youtube.com/watch?v=2KR44a_5v_A
Annars är det ganska simpelt.
Koka vatten, i med broccoli och koka 4 - 4.5 minuter (Glöm inte att salta vattnet)
Sila av broccolin men spara vattnet.
Mixa broccolin och vattnet till en krämig konsistens samt smaka av med salt och peppar.
Lägg lite valnötter i botten av tallriken med lite getost ovanpå.
I med broccolisoppan och eventuellt ringa lite olivolja ovanpå (jag brukar skippa detta)
Getost. Hm, intressant. Tackar!

~Paul~
Citera
2014-01-17, 06:20
Medlem
Evangelions avatar
Sjötunga Meuniere

Hel sjötunga, klippt och flådd
Vetemjöl
Smör (minst 100 gram, helst mer)
Citron
Persilja

Vänd sjötungan i mjöl, krydda med salt och vitpeppar. Hacka persiljan. Bryn rejält med smör i panna, skira för att nå en högre rykpunkt. Stek sjötungan i det skirade smöret inledningsvis på hög värme, sänk sedan till medelhögvärme och häll i färskt smör så den inte blir uttorkad. Ös på rejält med smöret under tillagningen, 4 minuter per sida tills den är gyllenbrun, och positionera fisken så att den tunnare änden mot fenan inte blir överstekt. När tilllagningen är klar häller du i persiljan i pannan, servera sjötungan med det brynta smöret och persiljan, lämpligen med dillkokt potatis och citron.

Det är en enkel rätt som kan låta tråkig, men den fantastiskt goda sjötungan (en av världens förnämsta firrar) får komma till sin fulla rätt i denna tappning, med tillbehören som mjukt understöd. Det är synd att låta den underbara råvaran domineras av en massa starka konkurrerande smaker.

Bollinger eller en annan muskulös champagne till är inte dumt.
Senast redigerad av Evangelion 2014-01-17 kl. 06:39.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in