2007-04-13, 08:21
Medlem
Lollipops avatar
Om man belyser en CD-skiva med laserljus med känd våglängd, hur går man sedan tillväga för att beräkna avståndet mellan spåren?
Citera
2007-04-13, 14:17
Medlem
en kopp kaffes avatar
http://www.sciencebuddies.org/mentoring/project_ideas/Phys_p011.shtml
Citera
2007-04-13, 15:32
Medlem
För att få det lite mer kortfattat. Använd Gitterekvationen
Citera
2007-04-13, 20:56
Medlem
raskenss avatar
Facit: 1,6um spårvidd centrum-centrumavstånd.

Kan var intressant att räkna bakvägen också vad har pekpinnen för våglägd. En pekpinnelaser kan variera ganska mycket i våglängd.

DVD 0,74um
Blu-ray: 0,32um

varnig för att både DVD och blu ray kan ha både dubbla och fyrdubbla lager. som ge mönster som överlagrar varandra.
Citera
2007-04-14, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Facit: 1,6um spårvidd centrum-centrumavstånd.

Kan var intressant att räkna bakvägen också vad har pekpinnen för våglägd. En pekpinnelaser kan variera ganska mycket i våglängd.

DVD 0,74um
Blu-ray: 0,32um

varnig för att både DVD och blu ray kan ha både dubbla och fyrdubbla lager. som ge mönster som överlagrar varandra.

Kan det ha gjort att när jag mätte spårvidden på DVD-skiva så fick jag att det bara ungefär var hälften så stort som cd-skivans? För det kan väl inte vara rimligt?
Citera
2007-04-14, 12:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
Kan det ha gjort att när jag mätte spårvidden på DVD-skiva så fick jag att det bara ungefär var hälften så stort som cd-skivans? För det kan väl inte vara rimligt?

Verkar stämma bra. DVD:n har ungefär halva spårvidden mot en CD. Mängden information som kan lagras blir då kvadratiskt dvs 4ggr mer. Lägger man 2 lager så får man ungefär 8ggr mer information på en DVD.
Citera
2007-04-15, 20:43
Medlem
Citat:
varnig för att både DVD och blu ray kan ha både dubbla och fyrdubbla lager.

Jag tvivlar på att DVD kan ha fyra lager, om du inte menar två lager på var sin sida om det reflekterande skiktet (normalt kallad dubbelsidig, dubbellagers).

Citat:
Verkar stämma bra. DVD:n har ungefär halva spårvidden mot en CD. Mängden information som kan lagras blir då kvadratiskt dvs 4ggr mer. Lägger man 2 lager så får man ungefär 8ggr mer information på en DVD.

Förutom att en DVD-skiva med ett lager rymmer 4.3 GiB medan en CD-skiva rymmer runt 700 MiB. Därför kan skillnaden inte enbart förklaras med tätare datalagring. DVD använder också en annan typ av ECC, som tar mindre plats än den ECC som CD-skivor använder, och därmed ger DVD-skivan högre kapacitet än 4*700 MiB.
Citera
2007-04-15, 20:48
Medlem
Akazippos avatar
Fan vad äckligt, labbade med det här i förrgår. Sammanträffande!
Citera
2007-04-15, 22:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Jag tvivlar på att DVD kan ha fyra lager, om du inte menar två lager på var sin sida om det reflekterande skiktet (normalt kallad dubbelsidig, dubbellagers).

Förutom att en DVD-skiva med ett lager rymmer 4.3 GiB medan en CD-skiva rymmer runt 700 MiB. Därför kan skillnaden inte enbart förklaras med tätare datalagring. DVD använder också en annan typ av ECC, som tar mindre plats än den ECC som CD-skivor använder, och därmed ger DVD-skivan högre kapacitet än 4*700 MiB.

Så sant så. Jag gjorde bara en grov huvudräkningsapproximation. och tog inte hänsyn till att man har förbättrat kompressionsalgoritmerna och säkert kan trixa till sig lite extra utrymme.

Lyser man igenom (transmission) en dubbellagrig, dubbelsidig DVD så borde man få brytning får alla fyra lagren. Kanske inte så vanligt med 2x2 skivor.

Edit: Är nog lite snurrig nu, har nog blandat ihop termerna, dvd finns nog inte som 2x2 men Blu ray ska nog kunna komma i fler än 2 lager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in