Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-04-12, 21:05
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Har gått och undrat på det här ganska länge nu, hittar inget på internet så jag ställer frågan här.

Rökte Carl Von Linné?
Det var trots han som namngav hampan, så det betyder ju att han måste ha haft cannabis plantan i sina händer.

Jag läste nånstans att linné rökte, tror det var slitz men den tidningen är ju knappast trovärdig!

ps.
glöm inte att carl fyller 300år den 23 maj så palla era söta nedrökta arslen till Uppsala och besök botaniska trädgården m.m med jointen i käften
Citera
2007-04-12, 21:14
Medlem
Rafos avatar
Hittade inget när jag säkte lite på google men nu så är jag inte direkt någon expert på det. :P

Har hört dett påstående tidigare av en kompis för något år sedan men jag brydde mej inte direkt om det. Skulle vara roligt om det visar sej att han faktiskt gjorde det.
Citera
2007-04-12, 22:51
Medlem
efamans avatar
Detta vore kanske något för historieforat, men... varför inte? Jag menar, det var väl först framåt 1900talet det blev olagligt? Jag vet inte hur pass socialt accepterat det var på just hans tid, men den har väl använts som medicinalväxt ganska länge, och han som ju var en lärd man borde ju i så fall ha kommit i kontakt med åtminstone dess effekter, och när han sett dessa kanske blivit sugen.
För er som har långt till Uppsala kan jag ju tipsa om trakterna kring hans födelseort, Råshult, strax utanför Älmhult. Vet inte vad folk skulle säga om folk rökte inne i hans hus, men naturen är helnajs runtikring. Klart värt ett besök, vare sig man är brajjare eller bara allmänt naturintresserad...
Citera
2007-04-12, 23:25
Medlem
qetuRs avatar
OT:

Antar att du kollade på Packat och Klart.
Citera
2007-04-12, 23:40
Medlem
yonnys avatar
Linné namngav massor med växter.

I sin botaniska trädgård hade Linné alla den tidens viktiga medicinalväxter som gick att odla i Sverige men även många växter som han ville ha för sina botaniska iakttagelser. Han använde trädgården för demonstrationer av medicinalväxter och botanik för medicinstudenterna. Bland de växter som han odlade kan opievallmo, vänderot, belladonna, malört och kamomill nämnas.
http://www.linnaeus.uu.se/online/lakemedel/medicinal.html

I en skrift sammanställde Linné alla på hans tid kända berusningsmedel. Den skriften kallade han Inebriantia.
http://www.linnaeus.uu.se/online/lakemedel/narkotisk.html

Linné visste mao vad cannabis och opievallmo hade för effekter. Frågan är om han testade dessa på sig själv eller om han behandlade sina egna sjukdomar mha cannabis. Man använde t.om. opium för att lindra ångesttillstånd eller diarréer, så jag kan tänka mig att han någon gång använde cannabis mot något annat symtom.
Citera
2007-04-13, 14:11
Medlem
Han namngav plantan ja, översätt från latin
Citera
2007-04-13, 19:36
Medlem
efamans avatar
Citat:
OT:

Antar att du kollade på Packat och Klart.

Menade du mig? Såg inte programmet i fråga. Bor däremot 3 mil därifrån, så man har under skoltiden fått tillfälle att besöka stället ett par gånger. Är ett najs ställe! Att den närliggande sjön Möckeln sen har vatten som ser ut som lightcola är en annan sak...
Citera
2007-04-13, 19:43
Medlem
blejsers avatar
Men vafan!
Snubben forskar om skiten hela sitt liv och har alla växter runt omkring sig, tror ni på fullaste allvar att det ö.h.t finns något tvivel om att han testade sina kära växters effekt någon gång?

SJÄLVKLART testade han dem för fan!
Citera
2007-04-13, 20:15
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blejser
Men vafan!
Snubben forskar om skiten hela sitt liv och har alla växter runt omkring sig, tror ni på fullaste allvar att det ö.h.t finns något tvivel om att han testade sina kära växters effekt någon gång?

SJÄLVKLART testade han dem för fan!

hmm jag tror starkt på att han provade men min fråga lydde mer åt hållet om han rökte, alltså rökte regelbundet!
Citera
2007-04-13, 21:16
Bannlyst
Orka dra till Uppsala, vi har faktiskt en Botaniska Trädgården här i GBG oxå.
Citera
2007-04-13, 21:32
Medlem
DrGreenthumbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PureUnderground
Orka dra till Uppsala, vi har faktiskt en Botaniska Trädgården här i GBG oxå.

Det är mest för att hedra linné, en av mina egentliga förebilder.
Botaniska växter har jag även hemma!
Citera
2007-04-16, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
Det är mest för att hedra linné, en av mina egentliga förebilder.
Botaniska växter har jag även hemma!

Sure, klart vi ska hedra Carl Von Linné, jag gör det dock på hemmaplan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in