2007-04-13, 10:42
Medlem
Axons avatar
[quote=insolation]som kan säga att en övning tar mer på ett visst ställe när jag KÄNNER att den tar mer på ett annat ställe.
QUOTE]
Vad du säger att en övning "tar" eller "känns" och va katten skiter lägger jag fan i samma låda.

Lyssna på dig själv för fan. Om jag tycker att det känns i vaden när jag kör bicepscurl, betyder då de att jag gör rätt eller att de ska kännas där?

Sluta gå på vad du själv tror, tycker, känner och tycker och försök förstå att vissa övningar är anpassade för att attackera vissa muskler.
Citera
2007-04-13, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Jag har faktiskt rätt att få vara lite kaxig. inte för mkt men lite.

När jag träffar på en snubbe som dig som absolut inte kan någonting om anatomi eller rörelselära så måste man ju för fan läxa upp dig. Anser man att drag till hakan primärt inte aktiverar trapezius och sekundärt deltoideus, rotatorcuffen och biceps så får man sig en avhyvling av mig.

Som du ser i dom flesta andra trådar behöver jag inte spela besserwisser då folk vet om mig och mina kunskaper men mot såna som dig så pissar jag gärna lite xtra i ansiktet.

du är alldeles för kaxig och kan troligen inte ens stava till ordet "ödmjuk"

bara för att jag inte kan nåt om anatomi så kan jag känna av var jag blir mest trött nånstans,jag har ALDRIG fått träningsverk i trapezius av denna övning,däremot i den axel muskeln jag vill åt.

jag står ganska så bakåtlutad när jag kör den här och du får säga vad du vill men den tar EJ på trapezius mer än nån annanstans.

vill bara tillägga att jag har tränat friidrott på elitnivå,vart med både junior och ungdoms landslaget i friidrott,har träffat samt känner många i sveriges friidrott elit samt deras tränare,jag är ingen nybörjare.
Citera
2007-04-13, 11:03
Medlem
Bernardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insolation
jag står ganska så bakåtlutad när jag kör den här
Jag tror att just här har vi orsaken till dispyten. Handlar det inte bara om att ni kör ”drag till hakan” väldigt olika. Den ene, Axon, kör med fötterna nedåt och huvudet uppåt och aktiverar då främst trapezius samtidigt som den andre, insolation, kör extremt bakåtlutad och aktiverar då främst triceps och eventuellt axelpartiet. Är man väldigt bakåtlutad (säg 180 grader) så borde väl det rimligen bli effekten.
Citera
2007-04-13, 12:04
Medlem
Jag kör drag mot hakan (Upright row) när jag tränar axlar och det känns i axlarna, inte i trapezius. Man unviker lätt att koppla in trapezius genom att ge att inte dra axlarna uppåt. Det verkar som om Axon m.fl. har fått för sig att man ska göra nån sorts shrugs-liknande rörelse.
Jag är medveten om att trapezius kopplas in till viss del för att stabilisera men jag förstår inte hur man kan påstå att trapzen skulle va den muskel som primärt aktiveras.
Citera
2007-04-13, 13:07
Medlem
döchamps avatar
Citat:
som kan säga att en övning tar mer på ett visst ställe när jag KÄNNER att den tar mer på ett annat ställe.
Vad du säger att en övning "tar" eller "känns" och va katten skiter lägger jag fan i samma låda.

Lyssna på dig själv för fan. Om jag tycker att det känns i vaden när jag kör bicepscurl, betyder då de att jag gör rätt eller att de ska kännas där?

Sluta gå på vad du själv tror, tycker, känner och tycker och försök förstå att vissa övningar är anpassade för att attackera vissa muskler.

Erkänn att du suger anabola ~ kraftiga humörssvängningar. Du påminner starkt om dom andra biffsen som gärna står dörrvakt och liknande. Lyssnar folk inte på dom så provar dom gärna att slå in det i huvudet, bara det blir som biffsen vill.
Citera
2007-04-13, 13:20
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Anser man att drag till hakan primärt inte aktiverar trapezius och sekundärt deltoideus, rotatorcuffen och biceps så får man sig en avhyvling av mig.

Ehum, http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/CBUprightRow.html

Du talar uppenbarligen mot bättre vetande.
Citera
2007-04-13, 13:57
Medlem
Förvirringen är total...

...i den här tråden som skulle handla om "effektiva axelövningar" när 1) "drag till hakan" överhuvudtaget nämns och 2) den påstås vara en trapeziusprimär övning.
Citera
2007-04-13, 16:37
Medlem
Citat:

Som du ser i dom flesta andra trådar behöver jag inte spela besserwisser då folk vet om mig och mina kunskaper men mot såna som dig så pissar jag gärna lite xtra i ansiktet.

hej jag är axon jag har ett stort behov av att få bekräftelse så jag skryter hela tiden om hur duktig jag är,och ifall nån som inte kan lika mycke som jag säger emot mig så visar jag min rätta sida genom att vara så dryg jag bara kan fast jag har fel,ordet "ödmjuk" har jag aldrig fått lära mig för jag är gud och vet därför bäst så det alla andra säger är skitsnack det är vad jag tycker som gäller.

kom ner på jorden igen allt jag behöver säga,du är den drygaste personen jag träffat på nätet alla kategorier.

dricker extra mycke vatten pissar dig i ansikte ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Ehum, http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/CBUprightRow.html

Du talar uppenbarligen mot bättre vetande.

där är exakt den övningen som jag kör tackar!

nu sitter jag här å väntar på din härliga förklaring axon.

blir väl nåt i stil med"dom som ligger bakom sidan http://www.exrx.net/ kan ingenting jag är gudarnas gud så jag vet bättre trots att jag inte ens är klar naprapat än samt att det finns 400 miljoner människor i världen som kan mer än vad du kan så vet du ändå bäst.
Citera
2007-04-15, 20:40
Medlem
Axons avatar
Herregud alltså. Kör ni drag till hakan för mellersta delta så kör vi andra lyft åt sidan.

/Axon
Citera
2007-04-15, 22:03
Medlem
Chalices avatar
Ehh, det var inget svar. Förklara istället på vilket sätt drag till hakan främst involverar trapz eller erkänn helt enkelt att du har noll koll.
Citera
2007-04-15, 22:58
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Ehh, det var inget svar. Förklara istället på vilket sätt drag till hakan främst involverar trapz eller erkänn helt enkelt att du har noll koll.
Vad tjänar de till om man sitter och babblar massa anatomiska termer som ändå ingen förstår? Jag får tillräckligt med PM från folk som inte förstår vad jag skriver så jag har ingen större lust att förklara igen.

Kort kan man säga att trapezius är ansvarig för att rotera skulderbladet utåt för att armen ska kunna föras ovanför 90 grader ut från kroppen. Eftersom drag till hakan kräver att man vinklar armbågar utåt vid själva "draget" kommer aktiviteten börja tidigare och förmågan att koppla ur trapezius minska drastiskt.

Erzn hemsidan (tror de stavas så som folk använder som "källa" är en mkt gammal sida som iofs är väldigt bra för nybörjare men den har många fel vilket flera av er märkt om ni läst noga)

Jag har inget att bevisa och väljer därför att säga att jag har noll koll. Har du fler frågor om Trapezius så kan du läsa nya nummret av gymgrossisten:s katalog där jag avhandlar muskeln mer ingående. Fast dom kanske inte låter mig skriva åt dem mer eftersom du säger att jag har noll koll.

Fjant.
Citera
2007-04-16, 00:06
Medlem
Citat:
Herregud alltså. Kör ni drag till hakan för mellersta delta så kör vi andra lyft åt sidan.

/Axon

du som kan så mycket borde väl veta att en av nycklarna till framgång är variation.................
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in