2007-04-12, 09:49
Medlem
Ni FB:are som har hängt här i matforumet ett tag - vilket är det bästa tips ni fått här i Mat och dryck, och varför? Ett recept eller allmänt tips, något ni verkligen haft nytta eller glädje av?

Personligen svarar jag nog Riddarens pistaschglass om jag måste välja något av allt intressant jag läst (i knivskarp konkurrens med dePauls tips om Madeira i kötbullssmeten). Glassen vinner därför att jag normalt sett är katastrofdålig på desserter.
Citera
2007-04-12, 10:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Ni FB:are som har hängt här i matforumet ett tag - vilket är det bästa tips ni fått här i Mat och dryck, och varför? Ett recept eller allmänt tips, något ni verkligen haft nytta eller glädje av?

Personligen svarar jag nog Riddarens pistaschglass om jag måste välja något av allt intressant jag läst (i knivskarp konkurrens med dePauls tips om Madeira i kötbullssmeten). Glassen vinner därför att jag normalt sett är katastrofdålig på desserter.
Tack LB! Det var så lite .

I mitt fall så handlar det inte så mycket om ett enskilt tips utan om en generell regel. Nämligen att mindre är mer, eller som det engelska originalordspråket lyder: "Less is More".

Det finns maträtter som kräver en hel del ingredienser för att få fram en komplett och nyanserad smak (paella, Boeff B osv). Men jag har också märkt att folk i allmänhet överdriver mängden ingredienser i tron att det därför kommer att smaka bättre.

Faktum är att det är tvärtom. Titta bara på traditionell husmanskost. Rätter som har hållit i hundratals år och som kommer hålla lika många till: Kalops, BB och fläsk, lapskojs, jansson, sjömansbiff, gulasch osv. Få ingredienser men ändå komplett och finurligt komponerat.

Observera dock att jag talar om europeisk matlagning. Den asiatiska är uppbyggd efter helt andra principer som vi inte skall gå in på här eftersom det skulle tarva en hel sida att förklara.

~Paul~
Citera
2007-04-12, 14:15
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue

Vad roligt att den blev bra! Det kändes rätt i huvudet men man vet aldrig hur det blir i praktiken. Jag utgick dock från en grymt god italiensk citronglass med vitt vin så helt misslyckat kunde det ju inte bli...

Personligen vill jag hylla Golonka för hans perverst goda köttfärssås!

http://www.flashback.org/showpost.p...2&postcount=27

När man en gång smakat den så är det omöjligt att leva utan den, jag lovar! Jag har en polare som trots avdragna ledband och då utan tillgång till bil släpat sig över till mig på kryckor bara för att jag nämnt att jag skulle laga den. Det säger allt!
Citera
2007-04-12, 15:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Helt riktigt. Det räcker med att man ögnar igenom receptet för att inse att det är något utöver det vanliga.

Skall provas

~Paul~

PS Grattis till LB:s inoficiella utnämning
Citera
2007-04-12, 15:23
Medlem
Citat:

Crikey, vilket recept! Det skall provas i helgen.
Citera
2007-04-12, 20:13
Medlem
Riddarens avatar
Jag garanterar att ni inte kommer att bli besvikna!

Rör ihop finhackad persilja med löjligt dyr olivolja, hackad kapris och lite flingsalt så har ni en perfekt topping!
Citera
2007-04-13, 08:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag garanterar att ni inte kommer att bli besvikna!

Rör ihop finhackad persilja med löjligt dyr olivolja, hackad kapris och lite flingsalt så har ni en perfekt topping!
Skalll ske! Tack.

~Paul~
Citera
2007-04-13, 09:30
Medlem
terreces avatar
Citat:
Personligen vill jag hylla Golonka för hans perverst goda köttfärssås! http://www.flashback.org/showpost.p...2&postcount=27
Jaha, provade receptet igår. Mumma, bättre halvan instämde.
Citera
2007-04-13, 09:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Jaha, provade receptet igår. Mumma, bättre halvan instämde.
Det var väntat

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in