Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
Ni FB:are som har hängt här i matforumet ett tag - vilket är det bästa tips ni fått här i Mat och dryck, och varför? Ett recept eller allmänt tips, något ni verkligen haft nytta eller glädje av?
Personligen svarar jag nog Riddarens pistaschglass om jag måste välja något av allt intressant jag läst (i knivskarp konkurrens med dePauls tips om Madeira i kötbullssmeten). Glassen vinner därför att jag normalt sett är katastrofdålig på desserter.
Tack LB! Det var så lite

.
I mitt fall så handlar det inte så mycket om ett enskilt tips utan om en generell regel. Nämligen att mindre är mer, eller som det engelska originalordspråket lyder: "Less is More".
Det finns maträtter som kräver en hel del ingredienser för att få fram en komplett och nyanserad smak (paella, Boeff B osv). Men jag har också märkt att folk i allmänhet överdriver mängden ingredienser i tron att det därför kommer att smaka bättre.
Faktum är att det är tvärtom. Titta bara på traditionell husmanskost. Rätter som har hållit i hundratals år och som kommer hålla lika många till: Kalops, BB och fläsk, lapskojs, jansson, sjömansbiff, gulasch osv. Få ingredienser men ändå komplett och finurligt komponerat.
Observera dock att jag talar om europeisk matlagning. Den asiatiska är uppbyggd efter helt andra principer som vi inte skall gå in på här eftersom det skulle tarva en hel sida att förklara.
~Paul~