Lite OT:
Jag läste någonstanns att 1 g-kraft på jorden är samma som gravititen, alltså ungefär 9,82 N(?). Finns det något samband mellan g-kraft och gravititet? G kanske rent utav står för gravitet?
Jag är inte så hajj på Fysik, så ni behöver inte trycka ner mig alltför mycket om jag har helt fel.
Om du menar gravitation (och inte graviditet) så ja, det finns ett samband. Och det har redovisats i tråden.
Kommer att tänka på folk som har dålig koll på det här och som påstått sig bortförda av UFO:n som några minuter senare kommit till en bas på månens baksida. Med en sådan acceleration skulle man tryckts ihop och krossats mot skeppets golv och sedan blivit utsmetad till en plätta.
Tröghetskrafter är ekvivalent med gravitation. Då borde väl rimligen också G-krafter vara ekvivalent med gravitation? Enligt ovanstående principer.
Ja, acceleration p.g.a tröghetskrafter och gravitation är (lokalt) ekvivalenta enligt ekvivalensprincipen. g-krafter är en kombination av dessa.
Obs att Machs princip inte gäller i allmänn relativitetsteori. Den är en relik från förrelativistisk tid. Även om den i början motiverade Einstein i hans arbete med relativitetsteorin så förkastade han till slut den. Det finns dock varianter, som Brans-Dicke teorin, som påstås uppfylla Machs princip men de verkar inte stämma med observationer.