2007-04-11, 20:36
Medlem
charmörens avatar
Tjena!

Jag och tjejen har funderingar att skaffa hus och tankarna går mer o mer åt nybygge. Det verkar också finns gott om tomter att bygga på här i stan. Men jag undrar vad totalkostnaden kan bli.

Finns en hel del alternativ jag kikat på.

Tex. http://www.finnsmartstart.se/hus/hus.asp?hus=35&page=2
Står att det kostar 955' sen tillkommer tomtkostnader o anslutningsavgifter på cirkus 300'. Kan man lita på på priset 955' eller är det rena glädjesiffror. Totalpriset hade då blivit ca. 1,3 vilket i mina ögon låter väldigt billigt.

Så är det någon som har erfarenheter av nybygge? Kostnader osv osv
Citera
2007-04-11, 20:40
Medlem
Kolla runt här, läs även forumet där.

www.byggahus.se/

Varsågod.
Citera
2007-04-11, 21:54
Medlem
groovesnuss avatar
Vi byggde för 4 år sedan och såhär såg vår kalkyl ut, grovt sett:

Tomt 615' + VA 75' + schakt o spräng 300' = 1 MSEK
Hus, 1½-plans, helt färdigbyggt (inkl tapeter tamejfan). 175 kvm, bra spec med ekparkett, klinker, helkaklade badrum, braskamin, bastu, putsfasad = 1.7 MSEK
Diverse småjox, såsom garage, asfalt, matjord, stenläggning, altan, pantbrev, bygglov = 500 KSEK

Totalt 3.2 MSEK
Citera
2007-04-11, 22:07
Medlem
elizzzas avatar
Om du läser ordentligt så gäller priset OVAN grund, dvs allt grundarbete tillkommer.
Om du sedan vill ha köksinredning, mattor, tapeter, sanitärutr. mm så tillkommer det också.

Glädjekalkyl kan man knappast kalla det. Det står ju utförligt vad som ingår och vad som tillkommer!
Citera
2007-04-11, 22:09
Medlem
Raouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmören
Tex. http://www.finnsmartstart.se/hus/hus.asp?hus=35&page=2
Står att det kostar 955' sen tillkommer tomtkostnader o anslutningsavgifter på cirkus 300'. Kan man lita på på priset 955' eller är det rena glädjesiffror. Totalpriset hade då blivit ca. 1,3 vilket i mina ögon låter väldigt billigt.
Vi byggde för två år sedan.

Jag är skeptisk till att det går att få till det priset om ni inte får en tomt gratis. Tomtpriser är ju lite beroende på var i landet ni befinner er. Jag skulle ju räkna på ett tomtpris på mellan 1,5-2,5 Mkr.

"Om" huset får slutpriset 955', så verkar det vara ovan grund när jag skummade specen. Så ni måste fixa schaktningsarbete och betongplatta på mark (med vattenburen golvvärme?). Hur är det med vitvaror, kakel, parkett, tapeter etc? Sen kommer det kanske tillval som ni vill ha nu när ni ändå bygger nytt.
Anslutningsavgifter ca 125'-150'.
Sen när ni har flyttat in så måste tomten fixas till, det beror ju på vad som görs, men säg 300'-500' - kanske carport eller någon typ av garagepaket, stenläggning, matjord, häckplantor etc.
Pantbrev är en annan "kul" utgift...
Om jag minns rätt så är tumregeln för själva huskostnaden att ett "normalutrustat" hus hamnar på mellan 10' och 15' per kvm, i övre spannet om det är ett enplanshus.
Citera
2007-04-12, 08:26
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul
Vi byggde för två år sedan.

Jag är skeptisk till att det går att få till det priset om ni inte får en tomt gratis. Tomtpriser är ju lite beroende på var i landet ni befinner er. Jag skulle ju räkna på ett tomtpris på mellan 1,5-2,5 Mkr.

"Om" huset får slutpriset 955', så verkar det vara ovan grund när jag skummade specen. Så ni måste fixa schaktningsarbete och betongplatta på mark (med vattenburen golvvärme?). Hur är det med vitvaror, kakel, parkett, tapeter etc? Sen kommer det kanske tillval som ni vill ha nu när ni ändå bygger nytt.
Anslutningsavgifter ca 125'-150'.
Sen när ni har flyttat in så måste tomten fixas till, det beror ju på vad som görs, men säg 300'-500' - kanske carport eller någon typ av garagepaket, stenläggning, matjord, häckplantor etc.
Pantbrev är en annan "kul" utgift...
Om jag minns rätt så är tumregeln för själva huskostnaden att ett "normalutrustat" hus hamnar på mellan 10' och 15' per kvm, i övre spannet om det är ett enplanshus.

Och om vi varken behöver påla eller spränga bort berg kostar väl en bottenplatta med allt jobb två meter från plattan och vattenburen golvvärme c:a 1500 kr/kvm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in