Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-10, 23:51
  #1
Medlem
kalabalikens avatar
Jag diskuterade storlek på TV-apparater med en kompis häromdagen. Han var en väldig anhängare av att det ska vara stort, dvs. något större än 10 tum per meters avstånd från TV:n vilket väl är ett vanligt riktmärke. Problemet med stora apparater om man sitter nära är ju att det ser för jävligt ut om inte insignalen är riktigt bra. Den tanken ledde mig till funderingen om det finns nån funktion på några stora TV-apparater där man kan välja att mindre del av rutan används. T.ex. på en femtiotummare så skulle man kunna välja "Visa 42 tum" eller liknande om insignalen är kass. Det skulle i så fall avhjälpa en del problem med halvkass bildsignal om man råkar ha en större TV än standardrekommendation.
Alltså: Finns detta eller nån liknande funktion redan?
Citera
2007-04-12, 03:17
  #2
Medlem
Megaforces avatar
Ja, det finns på många apparater. Använder det själv när ränderna börjar bli för tydliga..
Citera
2007-04-12, 15:12
  #3
Avstängd
Finns gör det, men jag vet inte hur bra det är att använda under en längre tid.
I instruktionsboken varnar de för att använda 4:3 läget för mycket/länge på min 32" lcd.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback