2007-04-10, 17:33
Medlem
frosses avatar
Läste någon artikel i nån tidning att fastighetsreglerna skulle ändras så att man inte får ha s k byteskrav på typ hyresrätter.
Jag söker själv efter en och på alla hundra tusen bostadssidor med hyresrätter i stan (gbg) så vill alla byta rätten mot en villa utanför stan eller en annan större lägenhet typ, vilket sätter käppar i hjulet för mig då jag inte kan byta bort mina föräldrars villa Utav 100 hyresrätter har kanske 95 byteskrav. Hur som helst så hörde jag att det skulle ändras, någon som vet nått om detta?
Citera
2007-04-11, 17:06
Medlem
frosses avatar
bump
Citera
2007-04-11, 21:58
Medlem
Det enda jag kan komma på som ligger i närheten, om väldigt knappt, är att allmännyttan numera nekar byten mellan bostadsrätt/villor/fastigheter och hyresrätt. Privata värdar börjar följa efter.
Citera
2007-04-11, 22:11
Medlem
Smörjmedels avatar
Inte hört någonting om. Hade isåfall garanterat kommit ihåg det.
/SM
Citera
2007-04-11, 22:57
Medlem
Agent Os avatar
Jag har läst ditt inlägg några ggr, men jag blir inte klok på vad du menar?

Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Läste någon artikel i nån tidning att fastighetsreglerna skulle ändras så att man inte får ha s k byteskrav på typ hyresrätter.

Menar du att reglerna skulle ändras så att det inte längre blir tillåtet att byta exempelvis en villa mot en hyresrätt? Eller menar du att det inte längre skall vara tillåtet att byta en hyresrätt mot en annan hyresrätt? Oavsett vilket så är det i så fall knappast "fastighetsreglerna" som skall ändras, utan hyreslagstiftningen.

Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Jag söker själv efter en och på alla hundra tusen bostadssidor med hyresrätter i stan (gbg) så vill alla byta rätten mot en villa utanför stan eller en annan större lägenhet typ, vilket sätter käppar i hjulet för mig då jag inte kan byta bort mina föräldrars villa Utav 100 hyresrätter har kanske 95 byteskrav. Hur som helst så hörde jag att det skulle ändras, någon som vet nått om detta?

Du skriver om en massa sidor där hyresrätter annonseras, och att 95 av 100annonseras med byteskrav. Min första fråga är: Hur annonseras de 5 som inte har byteskrav? Min andra är: Har du greppat hur det fungerar med hyresrätter?

Vill du ha en hyresrättslägenhet (och inte hyra i andra hand) så finns det i princip två alternativ. Att ställa dig i en kommunal eller privat bostadskö och invänta erbjudande om en lägenhet (oftast långa kötider, iaf i storstäderna), eller att kontakta en privat värd och fråga om han har någon ledig lägenhet som du kan få hyra (kan funka, men hoppas inte för mycket). Är de 5 av 100 lägenheterna du nämner i ditt inlägg förstahandskontrakt utannonserade av kommunala eller privata värdar?

När du väl har ett förstahandskontrakt så kan du byta den lägenheten mot en annan hyresrätt, eller byta den i samband med köp av en bostadsrätt eller fastighet (väldigt förenklat). Dessa är de 95 av de 100 lägenheterna du skriver om.

Och nej, jag har inte heller hört något om en ändring av lagstiftningen (däremot har hyresnämnden blivit mer restriktiva i sina bedömningar av byten mellan hyresrätt och BR/fastighet som överklagas av hyresvärden, vilket jag tror var vad zubzero åsyftade i sitt inlägg).

/Agent O
Citera
2007-04-12, 18:50
Medlem
Till föregåend inlägg

Har inte benkoll på exakta förhållandena iom att det inte intresserar mig, men jag syftar på en dom i länsrätten (lite osäker) som ger värdar möjligheten att neka byte mellan ägande och hyresrätt utan att motivering. Detta är något som allmännyttan praktiserar, ingen ide att försäka byta till en hyresrätt inom deras bestånd. Privata värdar har inte haft den kunskapen, men det börjar gå upp för dem mer och mer.

Mäklare som lägger ut bostadsrätter sysslar bara med utmattningskrig, när säljaren lessnar så lägger de ut lägenheten för vanlig försäljning. Vissa verkar dock vara extremt uthålliga iom det finns lyor som legat ute med byteskrav över 1 år...
Citera
2007-04-12, 22:35
Medlem
frosses avatar
Det jag hörde var att om någon skulle köpa en bostadsrätt/villa med pengar, så får inte tex en hyreslägenhet agera kapital, att man inte får köpa en BR/villa med hjälp av både pengar och en Hyresrätt...typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in