• 4
  • 5
2022-06-07, 16:09
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Rådjur kan låta jäkligt läskigt också, men det finns många alternativ - kattuggla till exempel.
Rådjur brölar.
Kattuggla hoar.
Räv och lo har ett snabbt kort skrik.

De låter inte som barn som snyftar och gråter.
Citera
2022-06-07, 20:00
Medlem
Hörde ett sjukt skrik i från en mindre skogsdunge i vintras när jag va ute med grannens hund, lät som en unge som typ höll på att bli dödad eller något, hade redan pannlampa men satte igång lampan på mobilen också och nästan sprang in i skogen för att kolla, såg då en räv som kutade iväg och ut över åkern.
Lät så här fast lite längre https://www.youtube.com/watch?v=WAwLZOw9dYM
Nästan lite Aztek Deathwhistle över det :P
Citera
2022-06-07, 20:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Rådjur brölar.
Kattuggla hoar.
Räv och lo har ett snabbt kort skrik.

De låter inte som barn som snyftar och gråter.

Jaså säger du det…

Lyssna då på dessa lodjur som pratar lite med varandra; https://m.youtube.com/watch?v=rbmObjwrB5U

Börjar ca 50 sekunder in i klippet.
Citera
2022-06-08, 00:57
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jaså säger du det…

Lyssna då på dessa lodjur som pratar lite med varandra; https://m.youtube.com/watch?v=rbmObjwrB5U

Underbar video!
Men så låter lodjur bara en eller ett par gånger om året, när de träffar ett annat lodjur de inte känner.

Lodjur lever ensamma nästan konstant och de låter inte så med sina ungar eller med lodjur de känner.

Ja, lodjur kan kanske förklara vissa när vissa personer tror sig höra gråtande barn ute i svarta natten.
Men vanligen ger lon ifrån sig korta skrik och är sedan tyst. Oftast är det hanarna som ropar efter honorna.
Räven har ett liknande skall.

I mina fall har ljuden varit utanför huset på tomten (olika delar av landet) och de lät inte så, i varje fall inte andra ggn när jag var vuxen och bodde på landsbygden. Det lät som en unge utanför som grät och hulkade och ett mummel som av an kvinna.
Men vad gjorde barn och mamma på min tomt 01.30 på natten, sista huset längs grusvägen ute i skogen?

När folk rapporterar om ljudet av gråtande barn inne u huset de bor i så är det knappast lodjur.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2022-06-08 kl. 01:00.
Citera
2022-07-11, 00:25
Medlem
https://witcher.fandom.com/wiki/Botchling

Gillar ni spel finns det mycket övernaturligt i witcher spelen. bland annat eran myling
Citera
2022-07-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastanjfolie
Hörde ett sjukt skrik i från en mindre skogsdunge i vintras när jag va ute med grannens hund, lät som en unge som typ höll på att bli dödad eller något, hade redan pannlampa men satte igång lampan på mobilen också och nästan sprang in i skogen för att kolla, såg då en räv som kutade iväg och ut över åkern.
Lät så här fast lite längre https://www.youtube.com/watch?v=WAwLZOw9dYM
Nästan lite Aztek Deathwhistle över det :P
Lo. Som jag skrev tog ett lodjur upp vår lilla tomt som revir och skrek på mig en natt när jag skulle in på tomten efter att ha rastat hunden. Lät mer utdraget skri som en torterad katt. Såvida inte rävar klättrar i träd och gömmer sig högt upp i dem var det ett lodjur som skrek åt mig.
Citat:
Jaså säger du det…

Ja det låter ju lite som gråt. Men lodjur är som regel ensamma och deras skri av vad jag lärt mig utdraget jämnt och mer gällt än det där. Nu är jag stadsbo och har varit större delen av mitt liv. Men naturen har man ändå mött på såsom att ett galet lodjur sonika bestämt sig för att flytta till samma plats som en själv precis gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Underbar video!
Men så låter lodjur bara en eller ett par gånger om året, när de träffar ett annat lodjur de inte känner.

Lodjur lever ensamma nästan konstant och de låter inte så med sina ungar eller med lodjur de känner.

Ja, lodjur kan kanske förklara vissa när vissa personer tror sig höra gråtande barn ute i svarta natten.
Men vanligen ger lon ifrån sig korta skrik och är sedan tyst. Oftast är det hanarna som ropar efter honorna.
Räven har ett liknande skall.

I mina fall har ljuden varit utanför huset på tomten (olika delar av landet) och de lät inte så, i varje fall inte andra ggn när jag var vuxen och bodde på landsbygden. Det lät som en unge utanför som grät och hulkade och ett mummel som av an kvinna.
Men vad gjorde barn och mamma på min tomt 01.30 på natten, sista huset längs grusvägen ute i skogen?

När folk rapporterar om ljudet av gråtande barn inne u huset de bor i så är det knappast lodjur.
Ett sjukt lo, dvs ett lodjur med någon form av störning tog en tomt jag bodde på som revir. Spåren i snön var från lo. Det täckte över där hunden gjort sina behov trots att jag plockade upp i hundpåsar. Accepterade helt enkelt inte att området omkring våra hus (i bebyggelse) inte var det egets. Inte hade någon heller upplyst det om att det har större revir än så och inte omkring villor och hus. Så du kan helt enkelt fått ett lodjur som är sjuk eller problematiskt in över tomtgränsen. Försvinner antagligen av sig själv med tiden. Om inte behöver det skjutas av. Vissa djur ska man inte ha in i farstun. Lodjuret vid min tomt var uppenbart ett "problem" I den bemärkelsen att de ska bort. Jag flyttade efter den vintern och även lodjuret lämnade området. Annars hade jägare nog varit bäst att tillkalla.
Senast redigerad av Fightnflight 2022-07-11 kl. 00:42.
Citera
2022-07-12, 23:16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fightnflight
. Jag flyttade efter den vintern och även lodjuret lämnade området. Annars hade jägare nog varit bäst att tillkalla.
Man ska inte jaga djur som inte ställer till med besvär.

Lodjurspår ser jag varje vinter, de är vanliga i norra mälardalen där jag bor, men de är så extremt skygga att få människor får se dem.

Lodjur är som Gud, de finns här men de syns inte.

Det finns mycket mer rådjur och harar än jägarna orkar jaga, så ingen blir lidande av lodjuren.

Jo, enstaka undantag, som fårägare utan rovdjursstängsel finns, men det är undantag.

Trots att lodjur är vanliga vet de flesta inte ens om att de finns utanför knuten, för de är så skygga och skapar extremt sällan problem.

Det är faktiskt kul att få en förklaring av "barnskriken" jag hörde mitt i natten när jag bodde i skogen, att det kan varit lodjuren.
Citera
2022-07-18, 02:39
Medlem
Sluta tro på såna rykten.
Har en hel del bevis på att en del saker inom det övernaturliga som många tror på ej stämmer.
Mycket är bara snack i den världen.

Så när det handlar om livet efter döden är det nog helt lönlöst att ens gissa sig fram till hur allt kommer se ut.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in