Flashback bygger pepparkakshus!
2007-04-10, 14:37
Medlem
Racerbyces avatar
Någon som vet hur det går till rent praktiskt när ett företag lanserar en ny smak, t.ex en ny läsk eller glass? Säg att GB lanserar en helt ny glass, eller Carlsberg en ny läsk (t.ex Pepsi Twist), är det ett rent experiment för att se vad marknaden (kunderna) tycker, eller är det för att det är många som hört sig av och undrat om de inte kan introducera en sådan smak?

Eller gör de någon form av marknadsundersökning till vissa utvalda människor typ "Vi har funderingar på att lansera smaken X, vad skulle du tycka om den?", eller hur gör de? De verkar inte bry sig om kunder som mejlar in egna förslag (har försökt flera gånger men bara fått till svar att det inte är aktuellt, i just mitt fall handlar det om läskedrycken Mountain Dew).

Skulle det gå att påverka dem, om ett upprop startades? En namninsamling för införandet av t.ex nämnda Mountain Dew, eller återinförandet av någon sedan länge försvunnen smak, t.ex Lakritspuck? Lyssnar de till sådana förslag eller är det bara sådant som deras egna "ingenjörer" föreslår som är intressant? Stämmer det att "kunden har alltid rätt"?
Citera
2007-04-10, 15:20
Medlem
Giffoxs avatar
"Kunden" som i alla konsumenter inom ett visst område bestämmer ja. De brukar göra marknadsundersökningar och anlitar vissa branschanalytiker som avgör om det kan bli lönsamt att lansera en ny smak. Allt handlar om kalkyer och inte om du ska få din Mountain Dew eller inte
Citera
2007-04-10, 19:07
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Allt som offtast skulle man tro att en smak blir till igenom att VD anställer sitt barnbarn som har 0-koll, sniffar lim på kontoret och tvingar företaget att totalt utan anledning börja producera den absolut värsta smaken man kan tänka sig finna på flaska. (Pepsi Max Chill Apple)

Rent spontant undrar jag varför de inte lanserar ex cherry coke hårdare i sverige eftersom det endå verkar vara så pass poppis i staterna.

Seinfeld slog åter igen huvudet på spiket med något liknande...
"why do they wait with the cherry taste? they know we like cherry. They should come out with cherry taste first and THEN come out with original taste version.
Citera
2007-04-10, 20:03
Medlem
Tjohildas avatar
Jag sprang på många provsmakningar eftersom jag hade en kompis som jobbade med sånt. Hon kunde ringa och säga:

"Fan vi behöver kvinna 25-30 som läser Veckorevyn ikväll, kan du komma?"
"Jamen jag läser inte Veckorevyn"
"Äsch, säg att du gör det. Du får tvåhundra och en biocheck"

Provsmakade en hel massa grejor som aldrig kom ut i handeln. Minns t ex en firma som tänkte sälja kryddade krutonger. Det hade nog varit en bra idé om de inte varit gjorda på söt, överbliven skorpsmet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in