Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-10, 09:30
Medlem
Hejsan...

Jag har köpt en Lifebook E-series på konkursauktion men det var kanske dumt. Det följde inte med någon recoveryskiva, och hårddisken var formaterad. Nu har jag installerat xp pro på maskinen, och det mesta verkar fungera. Frågan är bara vilken drivrutin som skärmen ska ha, för den står som Plug&Play-skärm i enhetshanteraren.

Nästa fråga är hur man kan identifiera maskinen, för alla klistermärke som satt under maskinen är borta, och på datorn står bara Lifebook E series, ingen sifferkombination.

Specen på maskinen:
Centrino 1,86 gHz, 1024 mB ram, 80 gB hdd, dvd-rw brännare, minneskortläsare, firewireport, c:a 15" skärm.

Så jag hoppas att någon kan hjälpa mig, kanske någon som kan dela med sig av sin recovery cd och driver&utility skivan.

MVH
bbinc
Citera
2007-04-10, 10:55
Moderator
Falukropps avatar
Skärmdrivrutinen är ingen drivrutin i egentlig mening. Det är bara en lista över upplösningar/uppdateringsfrekvenser som skärmen klarar av, så om det funkar som det ska nu så har du inget att vinna på att installera den specifika drivrutinen för just den skärmen.

Du kan garanterat installera XP på den från en "vanlig" skiva, vilket jag också rekommenderar å det starkaste. Skit i den där recoverycd:n, använder du den blir du bara pådyvlad massa crappig mjukvara du inte vill ha installerad egentligen. Det första man gör när man köpt en ny laptop är att blåsa den och installera en clean XP. Och om du nu vill köra valda delar av den där skräpmjukvaran kan du garanterat tanka hem den från fujitsus hemsida också.

Dock bör du vänta med det tills du lyckats identifiera vad det är för dator

Det var nån som postade en länk till nåt program som identifierar hårdvara här i forumet. Ska försöka hitta den tråden, blir nog betydligt mkt enklare att identifiera din dator med lite mer ingående information om hårdvaran.
Citera
2007-04-10, 14:19
Medlem
Al Swearengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Skärmdrivrutinen är ingen drivrutin i egentlig mening. Det är bara en lista över upplösningar/uppdateringsfrekvenser som skärmen klarar av, så om det funkar som det ska nu så har du inget att vinna på att installera den specifika drivrutinen för just den skärmen.

Du kan garanterat installera XP på den från en "vanlig" skiva, vilket jag också rekommenderar å det starkaste. Skit i den där recoverycd:n, använder du den blir du bara pådyvlad massa crappig mjukvara du inte vill ha installerad egentligen. Det första man gör när man köpt en ny laptop är att blåsa den och installera en clean XP. Och om du nu vill köra valda delar av den där skräpmjukvaran kan du garanterat tanka hem den från fujitsus hemsida också.

Dock bör du vänta med det tills du lyckats identifiera vad det är för dator

Det var nån som postade en länk till nåt program som identifierar hårdvara här i forumet. Ska försöka hitta den tråden, blir nog betydligt mkt enklare att identifiera din dator med lite mer ingående information om hårdvaran.

Jag skulle rekommendera Everest, ett program från dom här: http://www.lavalys.com/index.php?lang=en Supergött program :P
Citera
2007-04-10, 18:05
Medlem
Licorices avatar
Eller studsa in här: http://support.fujitsu-siemens.com/com/support/index.html och plita in serienr så får du alla drivare som du ska ha till den maskinen..

Edit: eller klicka på desk update så går den igenom din dator och tar hem de drivrutinerna du behöver...
Citera
2007-04-10, 23:48
Medlem
Jojomensan... Det är en lifebook e-8020, och everest gav mig till och med ett serienummer.

Nu har jag fixat allt, och tom bluetoothdrivisar. BT-drivisarna kan man inte ladda ner från FS sida i europa, men på motsvarande i singapore kan man.

Tack för all hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in