2016-05-22, 11:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Vi har redan konstaterat att luftmotstånd och hur det ökar med ökad hastighet är ett okänt områden för dig. Ta reda på hur luftmotståndet är vid de hastigheter du tror planet åkte med

Nej det är DIN uppgift eftersom det är DU som påstår att det skulle ha skett något underligt här... Att du fortsätter påstå saker helt utan stöd av fakta får dig bara att framstå som en idiot.
Citera
2016-05-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det är DIN uppgift eftersom det är DU som påstår att det skulle ha skett något underligt här... Att du fortsätter påstå saker helt utan stöd av fakta får dig bara att framstå som en idiot.

Har för mig att koenigsegg behöver c.a. 1200 hästrkrafter i bilen för att nå över 400 km/h. Det är luftmotståndet som kräver det
Lite skillnad på en moppe som kanske gör 50 km/h
Citera
2016-05-22, 11:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Har för mig att koenigsegg behöver c.a. 1200 hästrkrafter i bilen för att nå över 400 km/h. Det är luftmotståndet som kräver det

och?

Släpp en koenigsegg och en moped från ett flygplan - kommer de stanna halvvägs ned till marken pga detta luftmotstånd eller kommer de krascha i hög hastighet och bli mos?
Citera
2016-05-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponnyera
Jag vet inte vad du fått för dig, men det finns inget stort passagerarflygplan som har så starka motorer att det klarar att komma upp i 900 km/h på 400 meters höjd.
Det skulle behövas 6 ggr starkare motorer.

Jag noterar att du inte kunde eller vågade svara på mina frågor.

Dessutom är ditt påstående fel då det bevisligen finns filmer som visar stora passagerarplan som på lägre höjd än 400 m flyger i ca 400-600 kmh, utan minsta problem och utan att ha 100% pådrag på motorerna. Jag länkade t ex till några sådana filmer nyss.

Och klarar ett flygplan säg 400kmh och man vill dubbla hastigheten så krävs det 4 gånger mer effekt enligt fysikens lagar.
Citera
2016-05-22, 11:28
Medlem
Citat:

Helt irrelevant jämförelse då en bil har andra effektförluster och dessutom måste kämpa med motståndet som downforce ger, och utan det så håller den sig inte på backen
Citera
2016-05-22, 12:44
Medlem
Citat:
Du glömmer alltid nämna att ett plans motorer (den typ av motorer som passagerarplan har) fungerar som en broms när hastigheten blir för hög.

Det gör allting i hela universum.

Citat:
Det som skyfflar luft kan inte skyffla över ljudhastigheten så hastigheten på fläktar/propellrar är begränsad.

Skitsnack. Det finns gått om flygplan som flyger över ljudhastigheten. Dessutom är inte 800-900km/h som det är frågan om här över ljudhastigheten så det är ändå totalt ointressant.

Citat:
Ett plans motorer kan exempelvis vara mycket starkare i låg hastighet jämfört med när hastigheten är högre på grund av hur de fungerar i luften.

Korrekt men totalt ointressant.
Citera
2016-05-22, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Skitsnack. Det finns gått om flygplan som flyger över ljudhastigheten. Dessutom är inte 800-900km/h som det är frågan om här över ljudhastigheten så det är ändå totalt ointressant.

Visa ett enda plan som drivs med propeller eller fläkt som går i 800-900 km/h eller mer
Citera
2016-05-22, 12:49
Medlem
Citat:
Det svarar jag på om du förklarar varför det är relevant för 9-11?
Vi diskuterar ett flygplans hastighet på låg höjd, luftmotstånd är där en viktig faktor till varför stora plan inte kan flyga så snabbt
Citera
2016-05-22, 12:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Visa ett enda plan som drivs med propeller eller fläkt som går i 800-900 km/h eller mer
Här är några, två klassisk propellerplan och en turboprop.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F8F_Bearcat
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-114
https://en.wikipedia.org/wiki/Macchi_M.C.72
Citera
2016-05-22, 12:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vi diskuterar ett flygplans hastighet på låg höjd, luftmotstånd är där en viktig faktor till varför stora plan inte kan flyga så snabbt

Och varför är det då relevant hur fort en människa faller i fritt fall? Flygplanen hade motorer om du inte visste det.
Citera
2016-05-22, 12:54
Medlem
Citat:
Sovjetiska bomb- och spionplan av typen Tupolev t.ex.

Väldigt dåligt argument du kom med.

Den här tråden har utvecklat sig till en Talmudisk övning där Klokochsnygg svarar med taffliga argument som inte leder någonstans.

Argument
Motargument
Argument
Motargument.

osv. i evigheten. På så vis kommer inget vettigt ur tråden, och bra inlägg begravs. Det är illa att det inte finns fler underforum för 9/11.
Citera
2016-05-22, 12:56
Medlem
Citat:
Här är några, två klassisk propellerplan och en turboprop.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grumman_F8F_Bearcat
https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-114
https://en.wikipedia.org/wiki/Macchi_M.C.72

Inget plan över 900, med andra ord verkar maximal hastighet för flygplan (förmodligen på högre höjd än marknivå....) med propeller vara mellan 800-900 km/h
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in