2007-04-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rooy
Grymt initiativ. För några månader sedan köpte jag en påse med frysta rödspättafiléer men jag vet inte hur man tillagar fisk! Om du kan svänga ihop något recept med rödspätta vore jag mycket tacksam.

I kylen:
potatis
ägg
creme fraiche
keso
mjölk
majonäs
rödbetor
senap (svensk och fransk)
chilisås (inte god, använd helst inte den)
färsk ingefära

I frysen:
rödspätta
broccoli
ärter
persilja
stuvad spenat

I skåpen:
pasta
ris
svarta bönor
kikärter
grön sparris (på burk)
buljongtärningar
krossad tomat
pesto
gröna oliver (med ost i)
balsamvinäger

Behöver du nån annan ingrediens så går jag gärna och köper.
Det här var ganska intressant. Rödspätta är gott och går att tillaga på många olika sätt, men en rullad vore nog passande - lätt att tillaga och lite roligare än bara en stekt filé. Här är ett recept som jag tror är gott - men som vanligt lämnar jag inga garantier.

Pestofylld rödspätterullad med bandspaghetti och ugnsrostade rödbetor

Börja med att tina rödspättan. Under tiden delar du på ett antal rödbetor och lägger dem i en smord, ugnssäker form. Ringla över en aning olivolja, salta och krydda med lite timjan. In i ugnen på 200 grader tills de är klara.

Koka pastan.

Under tiden som pastan kokar så fördelar du önskad mängd pesto på fiskfiléerna, rullar ihop dem och trycker en tandpetare genom fisken för att hålla ihop rulladen. Lägg rulladerna i en varm stekpanna (på medelhög värme), med en klick smör i. Salta, peppra (vitpeppar) och häll i några matskedar vatten i pannan, sätt på ett lock och vänta tills fisken är klar - 10 till 15 minuter borde räcka, men det märker du ju själv. Det varierar ju beroende på temperatur, fiskens tjocklek osv.

Sen är det bara att servera.
Citera
2007-04-18, 13:36
Medlem
hudlums avatar
Missade du min post?
Citera
2007-04-18, 14:19
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Mmm stekt panerad rödspätta med kokt potatis och äggsås *drägglar* Ligger högt i min Top10 godast mat lista.
Citera
2007-04-18, 14:40
Medlem
Köttfärs, potatis, ost, kryddor, tomatkross, mjölk, ägg.
Citera
2007-04-19, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hudlum
Missade du min post?
Nejdå, orkade bara inte göra fler recept igår, och när jag såg rödspätta och pesto så kom jag genast på receptet jag skrev. Sorry för det, ska fixa ett recept åt dig.
Citera
2007-04-19, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hudlum
1 påse klyftpotatis
3 burkar hela tomater
2 burkar tonfisk i olja
2 knipper med sådana där små tomater på kvist.
6 kyckling filé'er
1 isberg sallads huvud
3 vanliga tomater
2 gula o 4a röda lökar
1 färsk vitlök
2 burkar majs
2 burkar kidneybeans
2a matlagnings grädde
All möjlig sorters pasta
1 honungs melon
1 burk svarta oliver
1 burk gröna stora oliver
2 burkar gul sparris

Jo lite vin finns i vinskåpet med, vit o div rött samt ngra goda matlagnings viner..

Är vad som finns i kyl/frys just nu, har sovit bort ngra dagar o int ekommit iväg o inhandlat ngt :/
Vore tacksam för ngt/ra förslag..

O innan jag glömmer, grymt bra initiativ o grym tråd, sticky mods pls!
Det här var lite klurigt, måste jag säga, i alla fall om man inte vill göra något riktigt standard, som stekt klyftpotatis och kyckling. Men jag tror att jag har kommit på något: Stekt kycklingfilé med ungsstekt potatis och melonsalsa.

Kycklingen och potatisen borde vara ganska självklara hur man ska tillaga. Se till att salta och peppra (svartpeppar) potatisen rätt ordentligt, jag tycker det behövs när man gör ugnsstekt potatis. Ös dessutom gärna kycklingen, den får gärna bli nästan bräserad istället för stekt, den blir saftigare då.

Låt oss istället ägna oss åt melonsalsan. Skär upp några klyftor melon, skär bort skalet och skär köttet i små tärningar, inte större än 1 x 1 cm, helst mindre, utan att den mosas. Gör detsamma med en tomat, och hacka en halv rödlök fint. Blanda samman melon, tomat och lök, ringla över lite olja om du har, salta en aning och peppra med svartpeppar. Svartpeppar är för övrigt väldigt gott nästan på alla sorters melon.

Sen är det bara att servera.

Dessutom kan du göra en rätt enkel tonfisksallad.

Blanda helt enkelt en burk tonfisk eller två med kvisttomater som du delat i två eller fyra delar, en burk majs (häll av vätskan först), en klyfta hackad vitlök, en halv hackad gul lök och isbergssallad som du rivit i mindre bitar.

Om du har olivolja så häller du av oljan från tonfisken innan du blandar den i salladen, om inte så sparar du lite av oljan och blandar i den på slutet. Lite citron eller lime är väldigt gott att pressa över på slutet, men det verkade det inte som du hade hemma.

Salta och peppra (återigen svartpeppar). Servera med pasta eller bara ett gott bröd.
Citera
2007-04-19, 13:28
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Gillar denna tråden skarpt caine777 bra initiativ, roliga är att du nästan alltid går åt motsatt håll i maten än vad jag skulle göra Kul att få se ett nytt tankemönster för min del iaf.
Citera
2007-04-19, 16:16
Medlem
Kadavers avatar
Rolig tråd

Jag har:
Frysta fiskpinnar
Fryst kebabkött
Frysta kycklinglår
Vit formfranska
Hushållsost
Snabbmakaroner
Spaghetti
Pulvermos
Mjölk
Mjöl
Fiskbullar
Citera
2007-04-19, 17:24
Medlem
Deannas avatar
Söker recept på älgfärs..

Receptet får absolut inte innehålla:
Mjölkprodukter
Vitlök
Chilli
Röda livsmedel tex tomater, röd paprika
Citrusfrukter
Baljväxter (Bönor, jordnötter och linser)
Nötter
Citera
2007-04-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadaver
Rolig tråd

Jag har:
Frysta fiskpinnar
Fryst kebabkött
Frysta kycklinglår
Vit formfranska
Hushållsost
Snabbmakaroner
Spaghetti
Pulvermos
Mjölk
Mjöl
Fiskbullar
Det där vill jag ärligt talat inte ens försöka få ihop ett recept på. Värm fiskpinnarna i brödrosten och drick mjölk till, är mitt tips.
Citera
2007-04-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Söker recept på älgfärs..

Receptet får absolut inte innehålla:
Mjölkprodukter
Vitlök
Chilli
Röda livsmedel tex tomater, röd paprika
Citrusfrukter
Baljväxter (Bönor, jordnötter och linser)
Nötter
Ledsen, men så fungerar det inte riktigt i den här tråden. Jag är dessutom väldigt dålig på substitut för mjölkprodukter och sånt, kan inte ett jota om det.
Citera
2007-04-23, 00:27
Medlem
Ignatius Is avatar
1 pkt färska lasagneplattor
Vanlig torr pasta
Några burkar tonfisk
Shalottenlök
Buljong (kött/fisk/grönsak/höns)
En vitlöksklyfta
Bönor på burk
Tomater på burk