2007-04-18, 12:12
Citat:
Det här var ganska intressant. Rödspätta är gott och går att tillaga på många olika sätt, men en rullad vore nog passande - lätt att tillaga och lite roligare än bara en stekt filé. Här är ett recept som jag tror är gott - men som vanligt lämnar jag inga garantier.
Ursprungligen postat av rooy
Grymt initiativ. För några månader sedan köpte jag en påse med frysta rödspättafiléer men jag vet inte hur man tillagar fisk! Om du kan svänga ihop något recept med rödspätta vore jag mycket tacksam.
I kylen:
potatis
ägg
creme fraiche
keso
mjölk
majonäs
rödbetor
senap (svensk och fransk)
chilisås (inte god, använd helst inte den)
färsk ingefära
I frysen:
rödspätta
broccoli
ärter
persilja
stuvad spenat
I skåpen:
pasta
ris
svarta bönor
kikärter
grön sparris (på burk)
buljongtärningar
krossad tomat
pesto
gröna oliver (med ost i)
balsamvinäger
Behöver du nån annan ingrediens så går jag gärna och köper.
I kylen:
potatis
ägg
creme fraiche
keso
mjölk
majonäs
rödbetor
senap (svensk och fransk)
chilisås (inte god, använd helst inte den)

färsk ingefära
I frysen:
rödspätta
broccoli
ärter
persilja
stuvad spenat
I skåpen:
pasta
ris
svarta bönor
kikärter
grön sparris (på burk)
buljongtärningar
krossad tomat
pesto
gröna oliver (med ost i)
balsamvinäger
Behöver du nån annan ingrediens så går jag gärna och köper.

Pestofylld rödspätterullad med bandspaghetti och ugnsrostade rödbetor
Börja med att tina rödspättan. Under tiden delar du på ett antal rödbetor och lägger dem i en smord, ugnssäker form. Ringla över en aning olivolja, salta och krydda med lite timjan. In i ugnen på 200 grader tills de är klara.
Koka pastan.
Under tiden som pastan kokar så fördelar du önskad mängd pesto på fiskfiléerna, rullar ihop dem och trycker en tandpetare genom fisken för att hålla ihop rulladen. Lägg rulladerna i en varm stekpanna (på medelhög värme), med en klick smör i. Salta, peppra (vitpeppar) och häll i några matskedar vatten i pannan, sätt på ett lock och vänta tills fisken är klar - 10 till 15 minuter borde räcka, men det märker du ju själv. Det varierar ju beroende på temperatur, fiskens tjocklek osv.
Sen är det bara att servera.