2007-04-10, 00:09
Medlem
[Pinkey]s avatar
det finns en hel del sätt att rena hembränd sprit. Förutom det uppenbara, att kolfiltrera det så kan man även rena det genom att tillsätta diverse kemikalier.

1: Kaliumpernamnganat för att oxidera estrarna i finkeloljorna.
2: Höja pH värdet till över tio för att ytterligare förstöra estrarna. (alkalisk esterhydrolys) http://www.brygg.info/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=5977
3: Vissa säger även att man kan tillsätta väteperoxid för att rena spriten
4: Ett annat alternativ är att blanda ut allt med matolja och sedan skaka kraftigt för att finkeln då skulle tas upp i oljan.

Det man vill förstöra i spriten är alltså alla finkeloljor, som till den största delen består av olika estrar.
Självklart så ska spriten destileras ytterligare en gång för att bli av med alla salter.
anledning till att jag postar tråden här och inte i en hembryggningsforum är att jag vill ha den rent kemiska synpunkten på det.
Är det någon som har några fler idéer?
Citera
2007-04-10, 00:31
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Har också undrar över detta ett bra tag
Skulle väteperoxiden kunna rena spriten?
Isåfall , tillvägagångssätt ?
Citera
2007-04-10, 13:13
Bannlyst
Varför inte he spritskiten i en kastrull och sedan värmer du det till (79?)grader så avdunstar alkoholen och så har du någon utrustning så ångorna leds och droppar ner i en behållare.
Citera
2007-04-10, 13:58
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffen
Varför inte he spritskiten i en kastrull och sedan värmer du det till (79?)grader så avdunstar alkoholen och så har du någon utrustning så ångorna leds och droppar ner i en behållare.

Destilering....

/Mvh Klos
Citera
2007-04-10, 14:30
Medlem
wääuus avatar
Att höja pH för att paja estrarna är ju smart som fan, men kvar blir väl en alkohol som kan vara svårare att rena bort och det låter lite risky tycker jag.
Citera
2007-04-10, 15:30
Medlem
Naturvetarens avatar
Nu talar vi alltså om rening av mäsk som utgångspunkt?

KMnO4 bör räcka med några få gram med tanke på hur mycket som bildas av de ämnena som KMnO4 ska oxidera. Däremot är jag skeptisk till att saltet i fråga skulle agera selektivt mellan de organiska föreningar det oxiderar. Jag har ännu inte sett några grafer från GC-MS eller dylikt som visar att denna metod verkligen skulle rena mäsken på ett sådant sätt som avses. Däremot har jag läst om många hembryggare som bestämt hävdar att ½-1 kryddmått KMnO4 ska hjälpa till ett renare destilat, jag personligen tror det handlar om viljans makt. Likaså H2O2.

Matolja tror jag har en viss inverkan, estrar är ju faktiskt lösligare i olja än vad etanol är så varför inte.

Att förändra pH tror jag däremot på fullt, det kan säkert fungera om det görs rätt.
Citera
2007-04-10, 18:39
Medlem
Ralf2s avatar
Är det verkligen några nämnvärda mängder estrar i finkel? Det består väl snarare av olika högre alkoholer.

Smaken borde väl hellre bli bättre om man låter lagra det på samma vis som vin en längre tid så alkoholerna omvandlas till just estrar.
Citera
2007-04-10, 19:21
Medlem
wääuus avatar
Snabblagring: Dumpa i svavelsyra, neutralisera separera tillsätt arom av ekfat.
Citera
2007-04-10, 20:01
Medlem
Ralf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Snabblagring: Dumpa i svavelsyra, neutralisera separera tillsätt arom av ekfat.

Tanken med lagringen är väl att en del av alkoholerna oxideras till karboxylsyror, som sen kan bilda estrar med de kvarvarande alkoholerna så "snabblagring" fungerar nog inte lika bra :).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in