2007-04-09, 22:38
Medlem
Är det möjligt att spåra signalen för en vanlig hemmaanvändare ?
Vill kunna spåra var användaren befinner sig?
Är detta ens möjligt ?

Tack på förhand!
Citera
2007-04-09, 22:55
Medlem
mytns avatar
GPS-systemet fungerar som så att satelliter i omloppsbana skickar signaler som fångas upp av GPS-mottagare. Mottagarna räknar därefter ut sin egen position genom att jämföra de olika satelliternas sändningar med varandra.

Det jag tror du menar, om man kan spåra en GPS-mottagare (den grej du har i handen, i bilen, i telefonen osv), går alltså inte eftersom den inte sänder ut någon signal.
Citera
2007-04-09, 23:31
Medlem
anakatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytn
GPS-systemet fungerar som så att satelliter i omloppsbana skickar signaler som fångas upp av GPS-mottagare. Mottagarna räknar därefter ut sin egen position genom att jämföra de olika satelliternas sändningar med varandra.

Det jag tror du menar, om man kan spåra en GPS-mottagare (den grej du har i handen, i bilen, i telefonen osv), går alltså inte eftersom den inte sänder ut någon signal.
Rent hypotetiskt borde man väl kunna pejla in blandarens frekvens om det i övrigt inte finns någon aktivitet i närheten av den? (T.ex. en ensam person med GPS-mottagare i en stor skog)
Citera
2007-04-10, 00:50
Medlem
mytns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Rent hypotetiskt borde man väl kunna pejla in blandarens frekvens om det i övrigt inte finns någon aktivitet i närheten av den? (T.ex. en ensam person med GPS-mottagare i en stor skog)

Jag förstår inte vad du menar med "blandare".
Citera
2007-04-10, 00:53
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video_Sync
Är det möjligt att spåra signalen för en vanlig hemmaanvändare ?
Vill kunna spåra var användaren befinner sig?
Är detta ens möjligt ?

Tack på förhand!
Ännu en fjortis som kollat på för mycket amerikansk film?

Visst finns det spårutrustning som fungerar som så att dom tar emot en GPS-signal från satellit, för att sedan skicka positionen vidare till någon med annan teknik.
Citera
2007-04-10, 01:41
Medlem
anakatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytn
Jag förstår inte vad du menar med "blandare".
http://en.wikipedia.org/wiki/Frequency_mixer

(Dock kan jag inte yttra mig om vilken radioteknik en GPS-mottagare oftast använder.)
Citera
2007-04-10, 08:01
Medlem
paridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Video_Sync
Ännu en stackare bakom datorn som inte fått Fi**a på ett j*vligt bra tag =).??

Inte den tonen, tack!

GPS-signalerna tas bara emot i mottagaren och där räknas possitionen ut.
Sen måste possitionen skickas vidare. Oftast gör man det via mobilnätet som SMS eller via GPRS.
Antingen skickas den med jämna tidsintervall eller med polling, dvs att man begär att få possitionen...
Citera
2007-04-10, 18:52
Medlem
Fogelbergs avatar
det var ju f*n va folk har svårt att hålla sig till det aktuella ämnet...
Skippa fjanteriet och lägg energin på att svara på frågorna istället.

1. Nej det går inte att spåra en vanlig handburen GPS, som många andra redan har sagt så är detta en ren mottagare.

2. Det finns GPS-tracker som jägare brukar ha att spänna fast i sina hundars halsband, dessa gör det möjligt att via en GPS spåra sin jycke. Exakt hur dessa fungerar vet jag inte, men jag har för mig att spårsändaren som man fäster på jycken även har en gsm enhet som via GSM nätet skickar informationen till en annan mobil. Benefon, har en mobil som heter
ESC, denna hade en inbyggd GPS och kunde spåra andra benefon ESC.

3. Kan man göra detta med andra mobiler med inbyggd GPS typ HP HW6515? Vet ej... Jag har inte testat detta själv, men det vore ju lagom kul om chefen höll koll på exakt vart man höll hus

Hoppas att svaret duger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in