2007-04-09, 22:21
Medlem
MobileFreaks avatar
Tjena!
Jag fick syn på denna extremt tjusiga och roliga bilmodell idag, även kallad Laban.
Ifall att man skulle få för sig att inhandla en, hur är det då med reservdelstillgången? Börjar den sina?

Får man byta ut spisen till något lite kraftfullare för bilprovningen? Med tanke på att den gör 0-100 på knappa 28 sekunder med sina 30 ponnysar så är det kanske inte allt för roligt på t.ex. motorvägspåfarter när man måste komma upp i fart fort för att komma in i trafiken..
Citera
2007-04-09, 22:23
Medlem
BalleKalles avatar
Visst är det en riktig kultbil!
Jag kan tycka den är riktigt snygg.
Däremot vet jag inget om reservdelar o.dyl!.
Citera
2007-04-09, 22:27
Medlem
core_s avatar
Ta en titt på Mekonomen. Dom har en drös delar till Renault 4 ännu i dessa dagar
Citera
2007-04-09, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Ifall att man skulle få för sig att inhandla en, hur är det då med reservdelstillgången? Börjar den sina?

Jag tänkte själv köpa en så, så jag har kollat upp. Det finns antagligen fler bevarade Citroen 2CV i Sverige, (en bil som istort sett inte såldes här. Dom bilar som finns är privatimporterade) än det finns bevarade Renault fyror kvar i Sverige.

Jag skulle tro att dom är ganska billiga i drift, men med svårigheter att renovera och skaffa reservdelar. Jag har sett billiga reservdelsbilar/renoveringsobjekt på blocket för mellan 2000-10000 kr.

Jag vill också ha en!
Citera
2007-04-10, 08:57
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammerspace
Jag tänkte själv köpa en så, så jag har kollat upp. Det finns antagligen fler bevarade Citroen 2CV i Sverige, (en bil som istort sett inte såldes här. Dom bilar som finns är privatimporterade) än det finns bevarade Renault fyror kvar i Sverige.
14 hästkrafter?! Den får nog tyvärr lite svårt med att hänga med i dagens trafik
Citera
2007-04-10, 09:45
Medlem
Olergikons avatar
Oroa dig inte för reservdelar, oroa dig för rost...

Min kära far har en Renault från 62, delar är inga problem, den går inte sönder särskilt ofta heller, men den tål regn lika bra som en mogwai...
Citera
2007-04-10, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
14 hästkrafter?! Den får nog tyvärr lite svårt med att hänga med i dagens trafik

Fjorton? var får du det i från? Dom "moderna" 2cv och R4 har båda runt 30 hk. 2cv kom i slutet på 40-talet med en 375-kubikare på 9 hk. Cylindervolymen och hästarna steg stadigt under 50-talet, för att stabilisera sig runt 600 kubik och 30 hk. R-fyran hade en 850-kubikare från Renault Dauphine. Teoretiskt sett borde man kunna montera en 1100 eller 1300-kubikare från Renault 5, då femman bara är en modernare och mindre variant baserad på en kortad bottenplatta från fyran.
Citera
2007-04-10, 11:38
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammerspace
Fjorton? var får du det i från?
Från den här annonsen: http://www.blocket.se/vi/11328634.htm?ca=10_s

Och den ska vara från 63..
Citera
2007-04-10, 11:50
Medlem
Sålde min 72'a förra våren. Saknar den lite..

Det var aldrig några problem med reservdelar. Billiga var dem dessutom.
Köpte prylar från en renault handlare.
Citera
2007-04-10, 23:31
Medlem
Min fars kompis hade en R4 i början av 80-talet. En historia han berättat ett antal gånger var när han var på väg hem med sin fru, dotter och julgran på taket var tvungna att växla ned i uppförsbackar på motorvägen.

Vet inte om det är sanning men de är charmiga (R4orna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in