2007-04-09, 22:16
Medlem
Ajajajs avatar
Såg dom här artiklarna och kom genast att tänka på Flashback, även om det givetvis finns bloggar och andra sidor...

"Svårt att komma åt falska kändisrykten

Polisen kämpar för att stoppa kändislögnerna. - Ligger servern i USA är det mycket svårt, men finns den ansvarige för sidan i Sverige är det enklare, säger Anders Jared, IT-brottsutredare vid Stockholmspolisen.

Anders Ahlqvist, kriminalkommissarie på Rikskriminalen, är mer optimistisk även om utländska servrar:
– I första hand kan den drabbade skriva till exempelvis Blogspots personal och be dem ta bort det obehagliga.
– De brukar vara bra på att rensa upp.
– Hjälper inte det gör man en polisanmälan."

http://expressen.se/noje/1.629970

"Jagas av lögnerna

Carolina Gynning knarkar och Martin Timell misshandlar sin fru. Nätet är inte enbart kändisarnas bästa vän - lögnerna som sprids där är också deras värsta fiende. Expressen har granskat den nya trenden med påhittade historier om programledare, nyhetsankare och artister.

Veckopressens skvaller räcker inte längre till för att mätta hungern efter berättelser om våra mest folkkära kändisar.
Nu sprids också helt fabulerade historier om stjärnorna via en rad sajter på nätet."

http://expressen.se/noje/1.629962

Vad innebär det för Flashback?

Har Flashback fått påstötningar?

Det låter i alla fall som dom vill försöka att stoppa siter där "obekväma" rykten florerar om diverse kändisar!

En rolig detalj i sammanhanget är att jag vet i alla fall att en del av de rykten vissa kändisar "förfasar" sig över faktiskt är sanna! Vilket innebär att dom också är hycklare av värsta sort...

Citera
2007-04-09, 22:31
Medlem
Birabackens avatar
wahaha det här var skoj! Mer FB i AB
Citera
2007-04-10, 14:19
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Såg dom här artiklarna och kom genast att tänka på Flashback, även om det givetvis finns bloggar och andra sidor...

"Svårt att komma åt falska kändisrykten

Polisen kämpar för att stoppa kändislögnerna. - Ligger servern i USA är det mycket svårt, men finns den ansvarige för sidan i Sverige är det enklare, säger Anders Jared, IT-brottsutredare vid Stockholmspolisen.

Anders Ahlqvist, kriminalkommissarie på Rikskriminalen, är mer optimistisk även om utländska servrar:
– I första hand kan den drabbade skriva till exempelvis Blogspots personal och be dem ta bort det obehagliga.
– De brukar vara bra på att rensa upp.
– Hjälper inte det gör man en polisanmälan."

http://expressen.se/noje/1.629970

"Jagas av lögnerna

Carolina Gynning knarkar och Martin Timell misshandlar sin fru. Nätet är inte enbart kändisarnas bästa vän - lögnerna som sprids där är också deras värsta fiende. Expressen har granskat den nya trenden med påhittade historier om programledare, nyhetsankare och artister.

Veckopressens skvaller räcker inte längre till för att mätta hungern efter berättelser om våra mest folkkära kändisar.
Nu sprids också helt fabulerade historier om stjärnorna via en rad sajter på nätet."

http://expressen.se/noje/1.629962

Vad innebär det för Flashback?

Har Flashback fått påstötningar?

Det låter i alla fall som dom vill försöka att stoppa siter där "obekväma" rykten florerar om diverse kändisar!

En rolig detalj i sammanhanget är att jag vet i alla fall att en del av de rykten vissa kändisar "förfasar" sig över faktiskt är sanna! Vilket innebär att dom också är hycklare av värsta sort...

Som jag begriper det är väl FB server utomlands och följer då det landets lagar men om servern skulle funnits här så går det under svensk lag och då är det tydligen så fånigt att även om alla rykten om pajasarna till kändisar är sanna så blir man ändå åtalad för förtal eftersom yttrandefriheten inte gäller sånt. Usch, Sverige är ett idiotiskt land med löjliga lagar
Är det inte dags att lägga ner Sverige när man inte ens får skvallra om kändisar och det galna kungahuset utan att bli polisanmäld även om skvallret är sant?
Citera
2007-04-10, 15:20
Medlem
Avva66s avatar
Det här blir bara roligare och roligare för var dag som går.

Jag tycker såå synd om dom, men flashback, till skillnad mot vissa andra siter,
brukar komma fram till sanningen i slutändan.
Det kan dom ju inte göra så mycket åt.
Citera
2007-04-10, 15:25
Medlem
Bonzo666s avatar
Jag har ganska lite till övers för kändisskvaller a lá brittisk tabloid måste jag säga..

Om jag vore känd för någon kvalité som uppmärksammades medialt (syftar inte på Dokusåpekändisar nu..) så hade jag haft jävligt svårt för pissiga medier som är ute efter en sensation snarare än eventuell substans i rapporteringen. Har hamnat lite i en sådan situation en gång (10 år sedan) och upplevt kvällspressens, samt skvallerblaskornas, obegripligt oseriösa tankegångar kring folk som har bekanta ansikten.

Huruvida en känd skådespelare har alkoholproblem är en sak som kan vridas och vändas på ganska mycket. Men att printa rena lögnar, som vore de sanning, är faktiskt något helt annat. Om någon är en kvinnomisshandlare, edofil etc så tycker jag att det gott kan uppmärksammas. Men utan substans i fallet så tycker jag att påföljden ska vara jävligt tung.

Tycker inte att yttrandefrihet så per automatik ska utropas så fort någon hängs ut, med eller utan fakta i botten. I synnerhet när det saknas. Fb verkar dock ha mer fakta i botten än många av tidningarna.. Säger förstås bara något om tidningarna.

Tycker inte heller om när folk inte får gå i svaromål på tyngre anklagelser.
Citera
2007-04-10, 16:36
Medlem
fractal inhalers avatar
Senast jag kollade låg FB på Svenska servrar hos Port 80
de får väl fixa en husrannsakan dit på samma vis som de gjorde
med piratbay. Fast jag tror att det krävs mera för det
än nojiga skivbolag i staterna
Citera
2007-04-10, 17:30
Bannlyst
Stänger dom ner flashback för att folk sprider "lögner"om kändis och annat misslyckat patrask så borde dom jag för helvete stänga enr alla tidningar som skriver skit om dom, hade de itne varit för tidningarna så hade nog inte 98% av allt skvaller kommit ut på flashback.

Dubbelmoral när det är som bäst...."Expressen har granskatt den nya trenden med påhittade historier om programledare, nyhetsankare och artister."

fan utan expressen hade vi juh inte haft några historier...Bra där expressen!
Citera
2007-04-10, 23:34
Medlem
TimeWarps avatar
Helt underbart!

Anledningen till att de blir så stötta av det är dels att det kan ligga sanning bakom påståendena och der personer som blivit kända utan att prestera något konkret. De har inte vunnit några sporttitlar, knappast studerat och armbågat sin väg in i företagstoppen i något land och lyckats prestera samt tjäna en helvetes massa pengar, inte producerat musik eller varit med i något band, och inte varit med i några filmproduktioner utomlands eller dylikt.

Då de är kända utan att ha något egentligt värde så tar de varenda möjlighet till att synas i media, all publicitet är bra publicitet, även negativ sådan.

Patrick Ekwall....seriöst.....Carolina Gynning.....lägg ner.....

Martin Timell har väl mest talang av de 3 som nämns i artiklarna samt att svensson folket tycker om honom.

Men se Björn Borg...anklagad....hatad....verkar han bry sig? Dessutom är han en svensk kändis värd att nämna och en skön person.

Dessa 3 clowner har mycket att lära sig utav en sådan person.

Och om de tror att detta är bara nåt som sker i Sverige så får de fan tänka till! Det skvallras om amerikanska kändisar, RIKTIGT kända personer dagligen på internet, drogskvaller, graviditetsskvaller, otrohetsskvaller osv...men inte fan gnälls det så FÖRBANNAT som i Sverige.
Citera
2007-04-11, 00:01
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Som jag begriper det är väl FB server utomlands och följer då det landets lagar men om servern skulle funnits här så går det under svensk lag och då är det tydligen så fånigt att även om alla rykten om pajasarna till kändisar är sanna så blir man ändå åtalad för förtal eftersom yttrandefriheten inte gäller sånt. Usch, Sverige är ett idiotiskt land med löjliga lagar
Det finns någon lag som gör att även om servern står i utlandet så spelar det ingen roll om sidan tex. är på svenska och riktar sig mot svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Är det inte dags att lägga ner Sverige när man inte ens får skvallra om kändisar och det galna kungahuset utan att bli polisanmäld även om skvallret är sant?
Med dom oroväckande förändringar som sker i Sverige och omvärlden så är jag rädd att åsikts och yttrandefriheten är ett minne blott!

Du får inte säga ens vad som är SANT, om det riskerar att väcka missaktning mot en folkgrupp, då är du en BROTTSLING! Även om det du säger är sant.

Dom som har synpunkter på förintelsen under andra världskriget betraktas som brottslingar i flera europeiska länder, sannolikt bara en tidsfråga innan så även blir i Sverige!

Alldeles nyligen antog FN en resolution som förbjuder allvarlig kritik mot "religion", då vissa kan känna sig "kränkta" av det? Med andra ord får du inte kritisera Islam längre om du vill följa FNs resolution.

Min uppfattning är att i en demokrati råder åsiktsfrihet och yttrandefrihet, och har man inte det, då är "demokratin" inte någon demokrati annat än i meningen av ett tomt och innehållslöst ord!

Citat:
Ursprungligen postat av 040ACAB
Stänger dom ner flashback för att folk sprider "lögner"om kändis och annat misslyckat patrask så borde dom jag för helvete stänga enr alla tidningar som skriver skit om dom, hade de itne varit för tidningarna så hade nog inte 98% av allt skvaller kommit ut på flashback.
Absolut, tidningarna når mycket större spridning och särskilt vissa tidningar är ju fullmatade med goja!

Citat:
Dubbelmoral när det är som bäst...."Expressen har granskatt den nya trenden med påhittade historier om programledare, nyhetsankare och artister."

fan utan expressen hade vi juh inte haft några historier...Bra där expressen!
Kul notering!

Det är verkligen stor humor att Expressen kör denna nyhet, då Expressen i särklass är "värst i klassen" av de stora tidningarna!

Citera
2007-04-11, 01:08
Medlem
zorro32s avatar
Det blir ju lite jobbigt att börja varje inlägg med "Enligt källor erfar fb att...."
Citera
2007-04-11, 01:16
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Haha! Ja, fyfan, det smakar riktigt illa det här. Själv har jag granskat kvällstidningstrenden med påhittade historier om programledare, nyhetsankare och artister så länge jag kan minnas.
Citera
2007-04-11, 08:44
Moderator
Gromguttens avatar
Just i detta fall är det ju inte Flashback de "rasar" mot utan www.tv-huset.com, något som framgår av texten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in