Enligt den stora sexualvaneundersökningen "Sex i Sverige" (1996) förlorar ca 90 procent av alla svenskar sin oskuld någon gång under tonåren. 2 procent är under 13, 8 procent över 20. Medianåldern ligger på 16 år för tjejer och 17 för killar.
Jag tycker att dessa siffror låter ganska rimliga. Dock ska man inte glömma att alla inte svarar sanningsenligt på sådana här frågor (trots anonyma enkäter) och att i synnerhet män tenderar att ljuga nedåt. Jag har diskuterat med flera män (både på nätet och IRL) som inte alls köper de här siffrorna. Möjligen för tjejer säger de, men inte för killar. De menar att andelen män som har svårt att få till det och inte förlorar oskulden förrän efter 20 (ibland först sent i livet eller aldrig) är betydligt högre än vad det verkar. Jag vet inte om jag håller med, men det här debatteras mycket på sina håll. Och så mycket kan väl i alla fall fastställas, att alla män inte är lika välutrustade, erfarna och eftertraktade, som många på FB verkar vara
OBS jag har delar av undersökningen hemma, men hittar ingen bra Internetlänk till den. Den som är intresserad, får väl leta...