2007-04-10, 03:04
Medlem
Kiress avatar
Jag hade för mig att amerikanerna hade 12 som någonsorts bas i deras mätsystem. Verkar iofs stämma ganska bra för längd men kolla in detta, lätt att man blir förvirrad:

Massa:
437.5 grains = 1 ounce
16 ounces = 1 pound (7000 grains)
14 pounds = 1 stone
1 ton = 2000 pounds

Vad är det för förvirrad själ som har kommit fram till detta? Finns det något system eller är det helt godtyckligt?
Citera
2007-04-10, 12:19
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kires
Jag hade för mig att amerikanerna hade 12 som någonsorts bas i deras mätsystem. Verkar iofs stämma ganska bra för längd men kolla in detta, lätt att man blir förvirrad:

Massa:
437.5 grains = 1 ounce
16 ounces = 1 pound (7000 grains)
14 pounds = 1 stone
1 ton = 2000 pounds

Vad är det för förvirrad själ som har kommit fram till detta? Finns det något system eller är det helt godtyckligt?

Ska väll egentligen stå Tonne. Eller har jag bara fått för mej det?
Citera
2007-04-10, 14:37
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn

Jänkarna har ju både short tonne och (long) tonne som enheter. Det är en jävla soppa när det gäller enheter där.
Citera
2007-04-10, 15:12
Medlem
HonkenLarssons avatar
När jag beräknar stabilitet på fartyg så anges hur skrymmande lasten är i bales eller i granes. Balar eller gryn således. Lastar man bomull på ett fartyg så lastas dom i bales, dessa anges senare kubikmeter. Hur mycket vikten på nämnda bal/bale skulle vara är beroende på varans densitet.

http://www.cotton.org/tech/bale/bale-description.cfm

Så ta den mängd vatten du fått upgett för dig och säg så här.

För att framställa 226,56 kg bomull så krävs det (enligt din uppgift mängd) vatten.

226,56kg fås fram genom 0.48*472
Citera
2007-04-11, 03:11
Medlem
Kiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn

Jag vet faktiskt inte, jag copy/pastade från något google-resultat. Hur som helst känns det som att någon bonde (no offence) har kommit på systemet. Ungefär som att mäta vikt alt. volym i enheten ensilage-boll [eB (kanske)].
Citera
2007-04-13, 11:15
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag tror helt enkelt att det utvecklas naturligt när man separeras av ett världshav och har olika jordbruk. Det är ju först på senare tid vi har så välutvecklad standardisering av enheter. Tänk på hur många olika "fot" det har funnits genom tiderna i olika delar av världen.
Faktum är att fotsystemet är yngre än metersystemet. Det var 1824 man tröttnade på alla konstiga fötter och gjorde en revidering. (Förmodligen var det inspirerat av metersystemet.) Well, det skall bli kul att se vad som händer när britternas och amerikanernas "nationella identitet" som baseras på fotsystemet faller. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade.

MVH
/HL
Citera
2007-04-13, 11:24
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Faktum är att fotsystemet är yngre än metersystemet. Det var 1824 man tröttnade på alla konstiga fötter och gjorde en revidering. (Förmodligen var det inspirerat av metersystemet.) Well, det skall bli kul att se vad som händer när britternas och amerikanernas "nationella identitet" som baseras på fotsystemet faller. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade.

MVH
/HL

Jag tror att britterna inte hade varit fullt så hårdnackade om inte SI-systemet hade haft ett franskt ursprung.
Citera
2007-04-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
När jag beräknar stabilitet på fartyg så anges hur skrymmande lasten är i bales eller i granes. Balar eller gryn således. Lastar man bomull på ett fartyg så lastas dom i bales, dessa anges senare kubikmeter. Hur mycket vikten på nämnda bal/bale skulle vara är beroende på varans densitet.

http://www.cotton.org/tech/bale/bale-description.cfm

Så ta den mängd vatten du fått upgett för dig och säg så här.

För att framställa 226,56 kg bomull så krävs det (enligt din uppgift mängd) vatten.

226,56kg fås fram genom 0.48*472

Aah, ser man på. Nu blev det lite knöligt, har redan konverterat med den sidan som det länkades till i det första svaret. Där uppgick vikten per bale till 217.72 kg. Vikterna är snarlika och bör ju bero på fuktinnehållet och hur hårt bomullen packas.

Vad tror ni, bör man ändra?
Citera
2007-04-14, 13:53
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baracuttran
Aah, ser man på. Nu blev det lite knöligt, har redan konverterat med den sidan som det länkades till i det första svaret. Där uppgick vikten per bale till 217.72 kg. Vikterna är snarlika och bör ju bero på fuktinnehållet och hur hårt bomullen packas.

Vad tror ni, bör man ändra?

Behövs nog inte. Bal är ju inte på något sätt någon direkt vetenskaplig enhet. Den kan dess utom skifta i storlek beroeende av vad som packats ihop.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in