2007-04-09, 02:37
Medlem
En fruktpizzas avatar
Nu kommer ett "fall" som är lite småknepigt:

Jag har ett läge på en drömlägenhet - en hyrestvåa med ett kalasläge. Idag bor ett par i denna bostaden och de vill inget hellre än att få tag på en större lägenhet i samma område. Jag kan köpa ett hyreskontrakt på en trea som skulle passa paret med "min" drömtvåa som handen i handsken. Nu till de olika kruxen...

Hur kan jag använda - och bli godkänd som hyresgäst - i trean som jag skall använda till att byta till mig parets tvåa? Det är privatvärdar i båda fallen, och efter vad jag erfar så är ingen av värdarna med på själva smusslet. Eller, vi antar att de inte är det. Om jag nu mot förmodan lyckas med att köpa trean, och också bli godkänd som hyresgäst där. Hur kan jag då bli godkänd hos den andra värden med drömtvåan? Alltså, den värden måste ju undra varför jag inte varit skriven i den trean som jag vill byta med... Hur kan jag enklast lösa detta "problemet"? De som bor i trean skall emigrera från landet så att ingen behöver undra vart de skall ta vägen... Själv så kommer jag ifrån en bostadsrätt som jag har sålt vid denna tidpunkten.

Fallbeskrivning:

Fruktiz vill flytta in i en tvåa där ett par vill byta med "min" trea - den som jag aldrig bott i, men som jag isåfall kan köpa åt paret för att komma åt tvåan. Hur kan jag bli godkänd av de olika värdarna?? Hänger ni med..?

PS. Moraliska aspekter lämnar vi därhän just nu... Fruktiz är alltså desperat! Inte heller är förslag på att Fruktiz skall köpa en annan bostadsrätt att flytta till av något större intresse denna gången...

Lycka till!
Citera
2007-04-09, 07:56
Medlem
cavalls avatar
har du en egen hyreslägenhet du ska göra dig av med?

om så kan du göra ett sk triangelbyte, och då ge pengar underbordet till dom som ska ha pengar.
Citera
2007-04-10, 01:35
Medlem
En fruktpizzas avatar
Replik!

Citat:
Ursprungligen postat av cavall
har du en egen hyreslägenhet du ska göra dig av med?

om så kan du göra ett sk triangelbyte, och då ge pengar underbordet till dom som ska ha pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av En svartkontraktsköpande fruktpizza
Själv så kommer jag ifrån en bostadsrätt som jag har sålt vid denna tidpunkten.

DÅ hade det varit betydligt lättare... Tack för tipset ändå..

Jag tror att det kanske kan fungera om jag kan få en av dem som skall sälja trean att vara skenskriven ett tag i "min" drömtvåa - parallellt med mig då. Alltså, att en av dem som skall sälja trean till mig gör det "officiella" bytet till tvåan - på pappret. Detta måste väl ändå fungera? Hmm...

Fler tips någon?
Citera
2007-04-10, 11:45
Medlem
Agent Os avatar
Trots att det bär mig emot att besvara inlägg från dig, så kan jag bara inte låta bli.

För det första, jag tror inte att du riktigt greppat hur det funkar med byten/försäljningar av hyresrätter bl.a. med tanke på dina inlägg om dels "skenskrivning" samt det tidigare inlägget där du verkar tro att det svåra med att köpa en hyresrätt är att hitta någon med lämplig lägenhet som är villig att sälja den (snarare än att bli godkänd av värden).

För det andra, svaret på dina frågor är: Anlita en svartmäklare!

/Agent O

P.S. Gällande svartmäklares arvoden så förbered dig på att få hjärtstillestånd samt avsätt en timme eller två i agendan för att skriva upprörda inlägg här på FB om "arvoden som är rent skamliga" och "överdriven lön för ett högst mediokert arbete".
Citera
2007-04-10, 11:49
Medlem
Megaforces avatar
Först måste man ta reda på om privatvärdarna ens accepterar lägenhetsbyten.. Många kräver att man varit skriven på adressen i minst ett år innan man ens kan börja diskutera ett byte..
Citera
2007-04-11, 00:51
Medlem
Nejnej, lyssna nu inte på Agent O. Själv är bäste dräng, betala emigranten de pengar han vill ha o flytta in i trean, skicka ett brev om att du är sambo med mustafa men har separerat o vill ha kontraktet (passa även på att skicka ett tackbrev till mustafa och hans familj i norra irak signerat "själv är bäste dräng", ansök sedan om ett byte med 2:an med motiveringen att du numera inte orkar med trakasserierna från grannarna som "bögjäveln som är blatteknullare"!

Nemasproblemas!

...OM det nu mot all förmodan skulle det bli problem så kan du alltid skicka en snyftinsändare till lokaltidningen med bild på dig och din irakiske älskare
Citera
2007-04-11, 09:49
Medlem
Agent Os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zubzero
Nejnej, lyssna nu inte på Agent O. Själv är bäste dräng...

Helt rätt, kör på zubzeros variant istället. Det kommer iofs garanterat att gå åt helvete, och du blir utan dröm-2:an, men det är ett fan så mycket roligare alternativ.

/Agent O
Citera
2007-04-13, 05:35
Medlem
En fruktpizzas avatar
Replik!

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Först måste man ta reda på om privatvärdarna ens accepterar lägenhetsbyten.. Många kräver att man varit skriven på adressen i minst ett år innan man ens kan börja diskutera ett byte..

Mmm... Jag vet att vissa värdar kan vara lite kinkiga, men jag löser det sannolikt så här istället: Den som idag bor i trean flyttar officiellt in i "min" tvåa - parallellt med mig. Efter ett eller två år så avflyttar min virtuella rumskamrat, och jag bor kvar - med beaktansvärda skäl av något slag (det som krävs för att jag skall få besittningsrätten till lägenheten). Kanske lite fult, men.... What the fakk!

Tack för ditt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Agent O
Trots att det bär mig emot att besvara inlägg från dig, så kan jag bara inte låta bli.

För det första, jag tror inte att du riktigt greppat hur det funkar med byten/försäljningar av hyresrätter bl.a. med tanke på dina inlägg om dels "skenskrivning" samt det tidigare inlägget där du verkar tro att det svåra med att köpa en hyresrätt är att hitta någon med lämplig lägenhet som är villig att sälja den (snarare än att bli godkänd av värden).

För det andra, svaret på dina frågor är: Anlita en svartmäklare!

/Agent O

P.S. Gällande svartmäklares arvoden så förbered dig på att få hjärtstillestånd samt avsätt en timme eller två i agendan för att skriva upprörda inlägg här på FB om "arvoden som är rent skamliga" och "överdriven lön för ett högst mediokert arbete".

Hehehe... Så bitter! Fortfarande?! Men men... Får ändå tacka för det högst informativa svaret - trots allt?

Jo förresten! Var återfinner jag en svartmäklare? Eller kan det vara så att DU - min kära vän - sitter på min kommande drömtvåa med utsikt?!

PS. Alltså gärna med en balkong och med en grym utsikt också, men man (jag..) kan väl inte få allt? Jag vill ju inte på något vis äventyra vår gryende vänskap...

Kramar så att det stramar från din favvisdebattör!
//Fruktiz
Citera
2007-04-14, 02:19
Medlem
Du är ett as fruttis, en jävla parasit. Jag unnar dig inte ett smack och hoppas på en evig olycka. En gniden och dumsnål korkad jävel som du kommer få vad du förtjänar förr eller senare. Ditt svin.
Citera
2007-04-16, 05:00
Medlem
En fruktpizzas avatar
Svar på tal!

Citat:
Ursprungligen postat av Totalt-under-nollan...
Du är ett as fruttis, en jävla parasit. Jag unnar dig inte ett smack och hoppas på en evig olycka. En gniden och dumsnål korkad jävel som du kommer få vad du förtjänar förr eller senare. Ditt svin.

Jag tror att nedanstående länk får tala... (Och jag behövde inte ens leta!)

http://www.flashback.org/showpost.php?p=6625750&postcount=57
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in