Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-04-08, 21:20
Medlem
kniebolos avatar
Säkert en oerhört elementär fråga för en datorkunnig men jag har f-n inte lyckats lista ut hur jag snabbt tömmer listan på vilka dokument jag läst/bilder jag tittat på som presenteras i dokument under start...

Hur gör man? Som det är nu får jag sitta och högerklicka och skicka dokumentgenvägarna till soptunnan en och en...
Citera
2007-04-08, 21:31
Medlem
darkmarcs avatar
Om det är Windows XP, högerklicka på Taskbaren, välj Properties->Start Menu->Customize->Advanced. Kryssa ur "List my most recently opened documents" för att helt stänga av funktionen, alt klicka på "Clear list" för att rensa listan utan att stänga av funktionen.

Om du kör Svensk Windows XP heter ovan sökvägar något annat, men det listar du säkert ut..

///DM
Citera
2007-04-08, 22:05
Medlem
927s avatar
under din användare finns det en mapp som heter senast använda dokument, den går ju att tömma.

annars finns det ju små rensprogram som säkerligen kan ta bort sånt här och andra filer som du använt
Citera
2007-04-08, 23:06
Medlem
kniebolos avatar
Tusen tack båda två...funkar mkt bra...
Citera
2007-04-08, 23:38
Medlem
call3s avatar
batfil ftw har den här på skrivbordet
Kod:
@echo off
cd %HOMEDRIVE%%HOMEPATH%\Recent\
del *.*
Du får dock kolla om mappen heter Recent även på svenska windows
Citera
2007-04-09, 01:05
Medlem
Smörjmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkmarc
Om det är Windows XP, högerklicka på Taskbaren, välj Properties->Start Menu->Customize->Advanced. Kryssa ur "List my most recently opened documents" för att helt stänga av funktionen, alt klicka på "Clear list" för att rensa listan utan att stänga av funktionen.

Om du kör Svensk Windows XP heter ovan sökvägar något annat, men det listar du säkert ut..

///DM

Det jävliga med att göra på det sättet är att Windows INTE stänger av funktionen utan bara döljer mappen på startmenyn.
Testa att gå in i:
C:\Documents and Settings\Administratör\Recent
(där "administratör" är namnet på det konto du använder)
så kommer du att se att det ligger en massa skit där i även om du har "stängt" av funktionen.

Kan ju tillägga att Windows sätter mappen till dold, därav du eventuellt inte kan se den i utforskaren.

Bästa sättet är nog att köra ett script som någon annan användare sa.
Citera
2007-04-09, 13:32
Medlem
darkmarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smörjmedel
Det jävliga med att göra på det sättet är att Windows INTE stänger av funktionen utan bara döljer mappen på startmenyn.
Testa att gå in i:
C:\Documents and Settings\Administratör\Recent
(där "administratör" är namnet på det konto du använder)
så kommer du att se att det ligger en massa skit där i även om du har "stängt" av funktionen.

Kan ju tillägga att Windows sätter mappen till dold, därav du eventuellt inte kan se den i utforskaren.

Bästa sättet är nog att köra ett script som någon annan användare sa.
Jag skulle vilja påstå att du har både rätt och fel. Om du haft funktionen aktiverad och väljer att stänga av den utan att först göra en "Clear List" kommer mappen mycket riktigt att döljas på start-menyn och det som låg i den ligger kvar under Recent-mappen under din användarprofil. Dock kommer inga nya länkar läggas upp. Så om du först gör "Clear List" och sedan stänger av funktionen, så kommer mappen att förbli tom.

Man kan givetvis använda ett script för att rensa alla filerna också. Nackdelen med det är att man då kan råka radera systemfilen desktop.ini som ligger i Recent-mappen. Denna gör att mappen får en egen ikon i Utforskaren samt att mappen i Utforskaren listas som "My Recent Documents".

///DM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in