2007-04-07, 19:24
Medlem
hikarus avatar
Går det att instalera en ren version av windows på en Mac burk eller är det så att du måste in med ett MacOS först och köra Boot Camp?
Citera
2007-04-07, 19:49
Medlem
Pmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hikaru
Går det att instalera en ren version av windows på en Mac burk eller är det så att du måste in med ett MacOS först och köra Boot Camp?

Nej enligt vad jag har HÖRT så ska det funka att ha en renodlad Windows i macen
Citera
2007-04-07, 20:18
Medlem
acuras avatar
Eftersom Windows inte har stöd för EFI så måste någon form av BIOS-emulering till och utan bootcamp så kan det bli lite svårt.
Citera
2007-04-07, 21:00
Medlem
frosses avatar
Det är antingen Bootcamp eller Parallels Desktop som gäller.
Citera
2007-04-07, 22:00
Medlem
hikarus avatar
ok ok. ja de är ju den uppfattningen jag har fått när jag har googlat. jaja det är väll bara slänga in os x tiger och så in me boot camp
Citera
2007-04-07, 22:33
Medlem
Testa WMware Fusion , beta är ute nu , funkar utmärkt med Windows på OSX sen.
Själv hade jag Boot camp sen tidigare och kör via det samtidigt med OSX men Boot Camp behövs egentligen inte.
Citera
2007-04-11, 11:58
Bannlyst
Om du vill köra Windows så är det bara att köra. Bios emuleringen händer i EFI så BootCamp är endast ett program för att partitionera hårddisken och bränna en skiva med drivrutiner.

Det enda du behöver uppdatera är EFI men om din mac är hysat ny och inte från början av intel-övergången så borde allt fungera direkt.¨

Parallels och VMWare Fusion är bara minneskrävande och onödigt om man bara är intresserad av Windows. Syftet med dessa program är att tillåta användaren att köra enstaka Win program utan omstart.
Citera
2007-04-11, 13:06
Medlem
hikarus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahmedmo
Om du vill köra Windows så är det bara att köra. Bios emuleringen händer i EFI så BootCamp är endast ett program för att partitionera hårddisken och bränna en skiva med drivrutiner.

Det enda du behöver uppdatera är EFI men om din mac är hysat ny och inte från början av intel-övergången så borde allt fungera direkt.¨

Parallels och VMWare Fusion är bara minneskrävande och onödigt om man bara är intresserad av Windows. Syftet med dessa program är att tillåta användaren att köra enstaka Win program utan omstart.

Men problemet kvarstår att jag inte kan göra nått i datorn eftersom den är låst håller jag ner ALT tangenten under uppstart så ska en Boot meny komma upp vad jag har fattat, denna kommer inte upp utan en inloggning som ja inte kommer igenom. Så utan det lösenordet eller på något sätt ta bort det kan jag inte bota från cd eller säkerligen uppdatera EFI.
Citera
2007-04-11, 16:04
Bannlyst
Du måste alltså skriva in ett lösenord när du håller inne alt och bootar?

Prova annars med att hålla inte C-tangenten när du bootar med skivan instoppad.
Citera
2007-04-11, 16:41
Medlem
hikarus avatar
Citat:
Du måste alltså skriva in ett lösenord när du håller inne alt och bootar?

Prova annars med att hålla inte C-tangenten när du bootar med skivan instoppad.

Japp stämmer håller ja ner ALT kommer en lösenords ruta upp
Håller jag ner C så drar skivan igång men bootar inte gissar att detta har att göra med att den är låst. Eftersom jag inte kommer åt boot menyn
Citera
2007-04-11, 18:20
Bannlyst
Kanske eller så beror det på att du inte har uppgraderat EFI så att du har inte har den EFI versionen med BIOS emulering. Testa starta mac os och kör sedan programuppdateringen. Sen har jag ingen aning om hur du ska få bort lösenordet. Du kan testa med rEFIt - http://refit.sourceforge.net/. Det borde fungera på något sätt.
Citera
2007-04-11, 18:36
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Du kan testa med rEFIt - http://refit.sourceforge.net/. Det borde fungera på något sätt.

Riktigt spännande! Någon som använder detta och har några erfarenheter?

EDIT: Partitionsverktyget verkade visst finnas där. Jag som inte läser ordentligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in