2007-06-17, 12:59
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nifled
....Hon var inget bra exempel. Det kan jag hålla med om och tyvärr förstör ryktet för de som jag faktiskt tror är äkta.
Humanisternas utmaning är öppen för alla att ta. Men jag är lika säker på att dom "äkta" du känner till kommer misslykas som jag är säker på att du har 1000 anledningar till att dom inte tar utmaningen.
Vilka bortförklaringar kommer det bli? "Dom har inget att bevisa"? "Det funkar inte när det finns skeptiker närvarande"? "Jag behöver inga bevis, jag har tro"? "Jag litar på mina egna begränsade sinnen före dubbelblinda kontrollerade experiment"?
Citera
2007-07-06, 00:48
Medlem
itys avatar
hemsidan uppe igen (det var bara något problem med räkning)
Citera
2007-07-06, 00:57
Medlem
StigAllans avatar
Fy fan att sådant lurendrejeri får fortgå!
Men det är väl bara lättlurade mesar som delar med sig av sina surt förvärvade slantar till skattemiterskan.
Citera
2007-07-20, 23:45
Medlem
Fullfittans avatar
Men faktum kvarstår ju att både trollpackan och testet var en bluff. Även om hon haft magiska krafter skulle hon aldrig klarat testet då hon fått någon kväll på sig att läsa in en massa böcker.

Låt seriösa människor motbevisa henne, inte skitpratare som Sturmark.
Citera
2007-07-21, 00:04
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Men faktum kvarstår ju att både trollpackan och testet var en bluff. Även om hon haft magiska krafter skulle hon aldrig klarat testet då hon fått någon kväll på sig att läsa in en massa böcker.

Låt seriösa människor motbevisa henne, inte skitpratare som Sturmark.

Trollkärringen får läsa all världens böcker och inte fan klarar hon av testet ändå!
Hur var testet en bluff?
Citera
2007-07-21, 02:31
Medlem
alice underlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Det tycker jag verkligen att man kan göra, en slutsats inom samhällsvetenskapen är sällan solklar. Därför ifrågasätter man och fortsätter forska och skriva.

Vill du på allvar likställa tarot-kort med lingvistik eller nationalekonomi?

Det anser iaf jag att man med lätthet kan göra. Lingvistik och nationalekonomi är inget annat än gissningar, tarotkort kan vara mer än så, om det utförs av rätt person.
Lingvistik och ekonomi är inte vetenskap eftersom de ej kan prövas utifrån empiriska experiment, så ja, de är inte bättre än gissningar eller tarot kort.
Citera
2007-07-21, 02:37
Medlem
alice underlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan

Kärringstackarn är antagligen uppvuxen i ett matriarkat där samtliga fruntimmer höll på att fåna sig med trolleri och häxkonster.
Antar det på grund av hennes uberkvinnliga namn.

Well och du stigallanballan spelar allan är antagligen uppvuxen i ett patriarkat därav ditt urbota löjliga och osannolikt fula namn: stigallan hahaha
Citera
2007-07-21, 11:32
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alice underland
Well och du stigallanballan spelar allan är antagligen uppvuxen i ett patriarkat därav ditt urbota löjliga och osannolikt fula namn: stigallan hahaha

Du har då argument som är helt omöjliga att besvara.
Hur i helvete kunde du komma på något så orginellt?

Rent allvarligt så är din formuleringskonst i paritet med såna som tror på trollkäringar och häxor.
Citera
2007-07-21, 14:19
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Det är ingen ursäkt då hon tillsammans med humanisterna kom överrens om hur testet skulle gå till. Om hon behövt läsa igenom böckerna för att lyckas med testet skulle hon självklart ha angivit det i förhand, inte efter hon misslyckats kapitalt.

Folk som kritiserar denna typen av tester av övernaturliga fenomen verkar ha väldigt dålig förståelse för hur dom utförs.
Citera
2007-07-22, 16:37
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Det är ingen ursäkt då hon tillsammans med humanisterna kom överrens om hur testet skulle gå till. Om hon behövt läsa igenom böckerna för att lyckas med testet skulle hon självklart ha angivit det i förhand, inte efter hon misslyckats kapitalt.

Folk som kritiserar denna typen av tester av övernaturliga fenomen verkar ha väldigt dålig förståelse för hur dom utförs.
Anledningen till att hon ställde upp var bla att hon inte såg något samband mellan att spå människor med kort och att försöka peka ut böcker. Dvs oavsett om hon misslyckades (vilket hon redan visste) eller lyckades så fanns det för henne och hennes "troende" godtagbara ursäkter till misslyckandet.
Det Sturmark lyckades med var att bevisa för alla icke troende att hon var en bluff vilket ju redan alla icke troende redan vet, fantastiskt.

Håller för övrigt med Berka http://berka.se/2007/04/05/christer-sturmark-i-insider-skandal/
Citera
2007-07-24, 02:09
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Anledningen till att hon ställde upp var bla att hon inte såg något samband mellan att spå människor med kort och att försöka peka ut böcker. Dvs oavsett om hon misslyckades (vilket hon redan visste) eller lyckades så fanns det för henne och hennes "troende" godtagbara ursäkter till misslyckandet.
Det Sturmark lyckades med var att bevisa för alla icke troende att hon var en bluff vilket ju redan alla icke troende redan vet, fantastiskt.

Håller för övrigt med Berka http://berka.se/2007/04/05/christer-sturmark-i-insider-skandal/

Du är en tragisk individ!
Försök att styra upp din hjärnverksamhet till att vara lite logisk åtminstone.
Skärpning anbefalles!
Citera
2007-07-25, 12:03
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Du är en tragisk individ!
Försök att styra upp din hjärnverksamhet till att vara lite logisk åtminstone.
Skärpning anbefalles!
Det kommer nog från fel person (du). Blanda gärna in några sakargument i dina förolämpningar.

Det jag skrev var att testet endast lyckades övertyga redan övertygade och direkt gav henne kryphål. Sedan är det tydligen fler än jag som anser att testet inte håller för att kallas vetenskapligt då det bara baseras på sannolikhet. Hon tog en rövare då om hon mot all förmodan lyckats med detta test enligt testets logik bevisat att hon har "magiska" krafter. När hon misslyckades så plockade hon bara fram några bortförklaringar från hyllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in