2009-12-02, 21:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Du har i så fall inga svenska släktrötter alls på något håll.
Under medeltiden hade alla svenskar patronymikonala namn.
O nej. Mycket få svenskar hade patronymika på medeltiden. Det var snofsigt som fan då - ett tecken på att det fanns nån som helst mer generell anledning att hålla reda på vem din far var. Svenska bönder hade för det mesta bara förnamn fortfarande under förra delen av 1600-talet, och omtalades med förnamn och gårdens namn, typ Per i Högen. Och det innebar ett betydande anspråk på social rang att svänga sig med patronymika under medeltiden. Jag har ett rätt belysande exempel i min egen antavla. Håkon Andorsson, som han kallade sig för det mesta, var storbonde på gården Glumserud i östra Värmland under förra halvan av 1400-talet. Men en gång bevittnar han ett gåvobrev tillsammans med riktigt fint folk - lagmannen i Värmland och en hel hoper väpnare. Då krymper kammen på honom, och han beseglar på vanligt bondlurkvis som Håkon i Glomzrudhom

Citat:
Adeln hade också släktvapen som med tiden användes som dagens efternamn.
Du har rätt i att de flesta släktnamn på äldre svenska adelssläkter är "utläsningar" av vapenskölden. Men inte riktigt alla. Bland de kvarlevande är t ex Bonde ett undantag. Och några av dem där vapen och namn stämmer är talande vapen som kom efter efternamnet. Jag tror, utan att idas kolla, att Trolle är ett exempel på detta.

Citat:
Men du känner säkert inte till alla dina anor 21 generationer bort.
2^21>2 miljoner
Jag är övertygad om att det inte finns en enda människa som inte har betydliga anförluster 21 generationer bak. Att alla människor måste ha anförluster längre tillbaka än 30 generationer är trivialt.

Citat:
Sonnamn som efternamn är ju inte gamla, hade min farfarsfar döpts till Nils 1846 hade jag i dag hetat Nilsson i stället för ett annat vanligt sonnamn.
Det finns faktiskt några son-namn som släktnamn redan i slutet på 1700-talet. Jag har en sån släkt i antavlan på mitt möderne.
Citera
2009-12-02, 21:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananafishbones
Eller så är 587 delat på nio miljoner ändå ganska så ovanligt...bara en tanke om man jämför med t ex Johansson som 270 000 människor i Sverige bär som efternamn
Likafullt kan det mycket väl finnas fler efternamn i Sverige som är ovanligare än vad det finns efternamn som är vanligare än detta. Vad som är vanligt och ovanligt beror på synvinkeln. Mitt eget efternamn bärs av ett sextiotal människor i Sverige.
Citera
2009-12-02, 21:23
Medlem
smides avatar
Tycker det är synd att dom börjar försvinna, även om jag inte märkt av det själv direkt. Nästan alla mina polare har ett -sson namn nu när jag tänker efter.
Mitt efternamn härstammar från min farfars far eller något, det var iallafall på 1800-talet nån gång, och han hette Nils.
Ni kan ju bara försöka klura ut vad jag heter i efternamn
Citera
2010-04-27, 16:32
Medlem
PastorAstors avatar
Ja, nog verkar det onekligen som att -sonnamnen på väg utför, 1970 fanns det 382 744 personer i Sverige som hette Johansson, 373 180 hette Andersson (Sv bef-70) Enligt SCB finns det i dag 261 922 Johansson och 260 280 Andersson. Detta trots att landets befolkning ökat påtagligt sedan den tiden.
Citera
2010-04-28, 22:39
Medlem
Min fars sida av släkten har inte ett -son-namn, men på isländskt vis ges barnen ett -son- eller -dotter-namn efter fadern (fast som mellannamn). Jag tycker att det har sin plats, och jag planerar att göra detsamma med mina eventuella glyttar.

Finns det några andra vars släkt har en liknande tradition? (Det kan tilläggas att vi sedan många generationer tillbaka bor i Skåne, eftersom det enligt tidigare inlägg kan ha viss relevans.)
Citera
2010-04-29, 19:01
Medlem
Hyddan92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Nyss hemkommen från en glad kväll på krogen, läser jag Aftonbladet på nätet.

Där finns en omröstning om "sexigaste tjejen i tv".
Svensk tv alltså. En sak slog mig:

Bland 25 förslag på sexiga svenska tv-tjejer finns inte en enda med ett -sson-namn! (Något bättre på herrsidan. All heder åt Rickard "Bingolotto" Olsson!):

1) Nora Strandberg (TV4)
2) Lucette Rådström (TV4)
3) Christine Meltzer (TV4)
4) Carolina Gynning (TV4)
5) Carina Berg (TV4)
6) Tone Bekkestad (TV4)
7) Rafaela Lindeberg (TV4)
8) Tilde de Paula (TV4)
9) Katarina Sandström (SVT)
10) Lisbeth Åkerman (SVT)
11) Tilde Fröling (TV3)
12) Sofi Fahrman (TV7)
13) Anne Lundberg (SVT)
14) Dajana Lööf (TV3)
15) Jessica Almenäs (TV4)
16) Wendy Rådström (TV4)
17) Gry Forssell (TV4)
18) Agneta Sjödin (TV4)
19) Alexandra Pascalidou (TV4)
20) Mari Jungstedt (TV4)
21) Petra Nordlund (TV4)
22) Renée Nyberg (TV3)
23 Josefin Crafoord (TV3)
24) Suzanne Sjögren (TV4)
25) Tina Nordström (SVT)

Har vi inte slarvat bort ett fint kulturarv? (och kom inte och säg att jag är avundsjuk eller så, för det är ju världens enklaste sak att byta namn i Sverige).

När jag gick i skolan, var vi nästan bara -ssonare.
I min sons klass är det han och två till. Tragiskt på nåt sätt.

Finns det motsvarigheter i andra länder?
Ni FB-are, vad hette ni (eller föräldrar, mor-farföräldrar? Och varför byttes efternamnen bort? Och hur känns det nu?)?

Nej vafan, hälften jag känner heter sson någonting.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in