Citat:
O nej. Mycket få svenskar hade patronymika på medeltiden. Det var snofsigt som fan då - ett tecken på att det fanns nån som helst mer generell anledning att hålla reda på vem din far var. Svenska bönder hade för det mesta bara förnamn fortfarande under förra delen av 1600-talet, och omtalades med förnamn och gårdens namn, typ Per i Högen. Och det innebar ett betydande anspråk på social rang att svänga sig med patronymika under medeltiden. Jag har ett rätt belysande exempel i min egen antavla. Håkon Andorsson, som han kallade sig för det mesta, var storbonde på gården Glumserud i östra Värmland under förra halvan av 1400-talet. Men en gång bevittnar han ett gåvobrev tillsammans med riktigt fint folk - lagmannen i Värmland och en hel hoper väpnare. Då krymper kammen på honom, och han beseglar på vanligt bondlurkvis som Håkon i Glomzrudhom
Ursprungligen postat av leprasjukling
Du har i så fall inga svenska släktrötter alls på något håll.
Under medeltiden hade alla svenskar patronymikonala namn.
Under medeltiden hade alla svenskar patronymikonala namn.
Citat:
Du har rätt i att de flesta släktnamn på äldre svenska adelssläkter är "utläsningar" av vapenskölden. Men inte riktigt alla. Bland de kvarlevande är t ex Bonde ett undantag. Och några av dem där vapen och namn stämmer är talande vapen som kom efter efternamnet. Jag tror, utan att idas kolla, att Trolle är ett exempel på detta.
Adeln hade också släktvapen som med tiden användes som dagens efternamn.
Citat:
Jag är övertygad om att det inte finns en enda människa som inte har betydliga anförluster 21 generationer bak. Att alla människor måste ha anförluster längre tillbaka än 30 generationer är trivialt.
Men du känner säkert inte till alla dina anor 21 generationer bort.
2^21>2 miljoner
2^21>2 miljoner
Citat:
Det finns faktiskt några son-namn som släktnamn redan i slutet på 1700-talet. Jag har en sån släkt i antavlan på mitt möderne.
Sonnamn som efternamn är ju inte gamla, hade min farfarsfar döpts till Nils 1846 hade jag i dag hetat Nilsson i stället för ett annat vanligt sonnamn.