Citat:
Ursprungligen postat av Hr.Johansson
Ni FB-are, vad hette ni (eller föräldrar, mor-farföräldrar? Och varför byttes efternamnen bort? Och hur känns det nu?)?
Min farfars far bytte sitt son-namn redan i mitten på 1800-talet till det släktnamn jag och mina syskon bär och även våra barn.
Varför han valde just det namnet får man ju aldrig veta, men det hade varit roligt att veta hur han tänkte. Men man får väl tacka då jag är nöjd med det namnet.
Hans manliga syskon valde också bort son-namnet fast till helt andra namn.
Min morfar tog sig också ett annat namn i början på 1900-talet, men han hade då dubbelefternamn, hans son-namn+taget namn. Där vet jag inte heller varför han valde just det. Hans söner fick iaf det nya namnet.
En orsak till namnbyten var nog att enligt den patronymikoniska ordning fanns det en otroligt massa Lars Larsson, Anders Andersson och Johan Johansson. Man ville särskilja sig helt enkelt.
Eftersom Sverige var i krig helat tiden var det också anledningen till att mannarna fick soldatnamn för att skilja dem åt. Hurtig och Rask och Tapper m m
Varför kvinnorna runt förra sekelskiftet slutade heta Persdotter och plötsligt hette Person vet jag inte.