2007-04-05, 23:48
Medlem
Giggis avatar
Har efter flera års förslappande nu ryckt upp mig och börjat träna igen. Cyklar bla en timme varje dag på gymet och styrketränar sen. Har dock ett problem med cyklingen, jag får så ont i rumpan, skinkorna ömmar något fruktansvärt efteråt. Jag har aldrig upplevt detta tidigare trots att jag tränat spinning i omgångar.

Sadlarna är bredare än de jag suttit på innan, kan det ha med det att göra? Har även testat de cyklar där man sitter som i en stol med ryggstöd, men är tveksam till om man får samma effekt? Även här får jag ont i rumpan.

Har ni några tips på hur man ska undvika detta? Är det övergående tror ni? Det är knappt tredje veckan jag är inne på nu, så jag har alltså spenderat 17h på sadeln.

Eller är det som talesättet säger - Vill man vara fin får man lida pin!
Citera
2007-04-05, 23:53
Medlem
Det är helt klart en vanesak, samma med att dina fötter/fotleder gör ont om det är första gångerna du är ute och joggar.

Tog mej 4-6 veckor (om inte mer) för mig att vänja mig att jogga på asfalt, sen testa jag köra på grus/skogs plan, fick ont igen efter det så nu kör jag enbart asfalt för får inte ont i fötterna efter det.

Som sagt, vanesak, cykla bara när du har benträning, ut och jogga mellan gymdagarna som aktiv vila, d.v.s. nästan gångsfart eller lätt jogging som jag brukar kalla d.
Citera
2007-04-06, 00:00
Medlem
Giggis avatar
Jag kan inte springa, det är hopplöst. Klarar två minuter sen dör jag. Seriöst, det är så tråkigt! Jaja, jag får väl stå ut då. Måste ju komma i bikinin inför beachen!

Kör ingen benträning mer än cyklingen, har ganska vältränade ben i förhållande till resten av kroppen, det sitter i sen min tid som volleybollspelare. Däremot behöver mage och armar trimmas.
Citera
2007-04-06, 00:04
Medlem
KönsKlass avatar
Jag höll på att säga att du skulle börja med analsex, men när jag insåg hur illa det skulle låta så avstod jag från att säga det.

Jag har själv haft samma problem med cykelsadlarna och det har inte försvunnit med tiden heller. Ta raska promenader istället. Vill du inte göra det utomhus så har ju gymmen oftast löparband att gå på. Tycker promenader är mycket mer effektivare också.
Citera
2007-04-06, 00:13
Medlem
Giggis avatar
Ja, det lät illa, men jag lyssnar inte på det örat, så det är okej!

Jo, löpband finns. Promenera ute har jag dock inget emot och det händer då och då.

Vilket är egentligen bäst, en rask promenad eller en cykeltur?

Jag förbränner mellan 450-600kcl varje gång jag cyklar. Mitt mål är att gå ner 8-10kg, då är jag nere i den idelavikt jag hade när jag höll igång förut
Citera
2007-04-06, 01:31
Medlem
JazzyJamess avatar
Motionscykelsadlar är ofta inget vidare, det är sorgligt men sant. Om du har crosstrainer på ditt gym så är det ett bra alternativ, tycker jag. Annars promenader, om du absolut inte vill löpa. Sen kanske du ska fundera på att lägga din cardio efter styrketräningen i stället, om du vill ha bra effekt av den (styrketräningen) dvs.
Citera
2007-04-06, 14:09
Medlem
aryan_utophias avatar
kör med en crosstrainer istället
Citera
2007-04-06, 16:57
Medlem
Uhrovecs avatar
Köp ett par cykelbrallor med vaddering.
Citera
2007-04-06, 19:01
Medlem
Fruktpojkens avatar
Varför inte cykla till och från gymmet??
Citera
2007-04-08, 23:13
Medlem
Giggis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJames
Motionscykelsadlar är ofta inget vidare, det är sorgligt men sant. Om du har crosstrainer på ditt gym så är det ett bra alternativ, tycker jag. Annars promenader, om du absolut inte vill löpa. Sen kanske du ska fundera på att lägga din cardio efter styrketräningen i stället, om du vill ha bra effekt av den (styrketräningen) dvs.

Har det någon betydelse på effekten? Jag kör ju bara armar och mage. Och de tröttar jag ju inte ut när jag cyklar direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av aryan_utophia
kör med en crosstrainer istället

Provade en ny maskin idag, och jag tror att det var en crosstrainer. Man springer liksom utan att lyfta fötterna och kan också hålla i armar som rör sig. Är det en sån?

Körde 30min cykling först och sen en kvart på denna, för det var ganska jobbigt.
Ska lägga omvänd ordning nästa gång. 30min på denna och sen 30min cykling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in