Jag undrar om det är möjligt att stoppa ner en gren i jorden och att den då växer ut till ett träd under rätt omständigheter? Vad kallas i så fall detta intressanta fenomen?
Jag vet inte hur det skulle funka om man bara stoppade ner den i jord men kvistar av en del träd bildar rötter väldigt lätt om de doppas i vatten, sedan kan man ju plantera dem. Vet inte vad fenomenet kallas, fråga någon botaniker.
Har för mig att ett pilträd vid sjön där jag bor växte ut över vattnet, några grenar hamnade under vattnet och ombildades till stora håriga rötter. Efter att trädet fullständigt sågats itu till smådelar så flöt en av dessa rotgrenar iväg och växte så småningom upp till ett litet träd. Vet inte hur pass vanligt detta är dock! Dessutom, är den nya plantan en ny individ eller någon slags dublett/klon av den förra? Någon som kan genetik får förklara för mig. Tämligen intressant.
Genetiken är identisk med modern ja. Tricket är att skära sticklingen där det finns meristems som är plantors motsvarighet till stamceller. Det är hos dessa celler som plantans tillväxt sker och de kan med hjälp av stimulans (via exempelvis hormoner) bilda nya växtdelar såsom rötter. Är inte 100% säker på hur man tar sticklingar av träd, men jag tippar på att fysiologin är ungefär densamma där. Man kan inte ta sticklingar när som helst dock. Beror lite på växten, men oftast måste man ta dem under deras vegetativa fas för att dom ska kunna rota sig. Ett tips kan vara att kolla på hur cannabisodlarna gör för att få ett hum om hur det kan se ut.